Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

"Apple vill göra iPhone 6 dyrare"

Rekommendera Poster

Det är ju rent fantastiskt att folk köper den så dyr som den redan är, men det skulle inte förvåna mig om det gick att sälja den lika bra ännu dyrare. Läste häromåret att 68 procent av priset var vinst, så att få upp det till 3/4 borde ju kännas magiskt lockande för Apple.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyr? 4800:- är inte dyrt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hade den kostat 4800 så hade det varit okej. Nu kostar den 6300 kr för den billigaste, och om man vill höja det ytterligare så blir det inte bara dyrt, det blir riktigt dyrt.

Är det priset i USA du avser så anges priser alltid utan försäljningsskatt och ev påslag där, men den är billigare där än här ändå. Jag har hittills aldrig varit med om att en höjning av priset inte slår igenom här med minst samma belopp trots att priset redan från början är högre.

Redigerad av Svolder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade den kostat 4800 så hade det varit okej. Nu kostar den 6300 kr för den billigaste, och om man vill höja det ytterligare så blir det inte bara dyrt, det blir riktigt dyrt.

Är det priset i USA du avser så anges priser alltid utan försäljningsskatt och ev påslag där, men den är billigare där än här ändå. Jag har hittills aldrig varit med om att en höjning av priset inte slår igenom här med minst samma belopp trots att priset redan från början är högre.

Den faktiska kostnaden för iPhone har alltid varit 4800:- för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den faktiska kostnaden för iPhone har alltid varit 4800:- för mig.

Det räcker att du går till Apple Store så ser du vad den kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker att du går till Apple Store så ser du vad den kostar.

Jag köper inte iPhone där utan jag köper den på Halebop och där kostar den 4800:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper inte iPhone där utan jag köper den på Halebop och där kostar den 4800:-

Säkert? Säkert att det inte är så att du betalar mer i månadskostnad än vad du gör av med? På 24 månaders bindningstid krävs det att du betalar några tior mer i månaden än vad du gör av med för att du skall betala till och med mer än de 6300 kronor som Apple tar. Vill du se vad en telefon kostar är det enda priset du kan titta på vad telefonen kosta över disk obunden. Teleoperatörerna gör allt för att lura dig att tro att telefonen är billigare än vad den är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkert? Säkert att det inte är så att du betalar mer i månadskostnad än vad du gör av med? På 24 månaders bindningstid krävs det att du betalar några tior mer i månaden än vad du gör av med för att du skall betala till och med mer än de 6300 kronor som Apple tar. Vill du se vad en telefon kostar är det enda priset du kan titta på vad telefonen kosta över disk obunden. Teleoperatörerna gör allt för att lura dig att tro att telefonen är billigare än vad den är.

Nu handlar artikeln om subventionerade telefoner så jag förstår egentligen inte varför du pratar om pris över disk.

Ett abonnemang är något jag alla fall måste ha än vilken telefon jag har så det är en kostnad man inte kommer undan..

Nu räknade jag på när jag köpte min iPhone 5 som kostade 4800:- men iPhone 5S är dyrare så den kostar 5280:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu handlar artikeln om subventionerade telefoner så jag förstår egentligen inte varför du pratar om pris över disk.

Ett abonnemang är något jag alla fall måste ha än vilken telefon jag har så det är en kostnad man inte kommer undan..

Nu räknade jag på när jag köpte min iPhone 5 som kostade 4800:- men iPhone 5S är dyrare så den kostar 5280:-

Det är den totalkostnad man får för telefonen som är intressant. Köper du en obunden telefon kan du välja fritt bland olika abonnemang, utan att ta hänsyn till bindningstider. Teleoperatörer flyttar priset från "förhöjd månadsavgift" till kostnaden för abonnemanget, där du ofta måste kvitta den förhöjda månadskostnaden mot vilket abonnemang du väljer. Det är inte slumpmässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den totalkostnad man får för telefonen som är intressant. Köper du en obunden telefon kan du välja fritt bland olika abonnemang, utan att ta hänsyn till bindningstider. Teleoperatörer flyttar priset från "förhöjd månadsavgift" till kostnaden för abonnemanget, där du ofta måste kvitta den förhöjda månadskostnaden mot vilket abonnemang du väljer. Det är inte slumpmässigt.

Om jag går till Apple Store och köper en obunden iPhone 5S kostar den mig 6295:- och på det tar jag Halebop rubbet för 269:-/mån

Det blir dyrare än om jag tar och köper den hos Halebop med samma abonnemang för 269:- och delbetalning på 180:-/mån =4320 (räknade fel förra gången)

Skulle jag välja att betala den rakt av kostar den mig också 4320:- med samma abonnemang.

Så för mig blir det billigare att ta den med abonnemang än att köpa den rakt över disk för abonnemang är något jag alla fall måste ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan också välja att ha ett kontantkort en period, eller ett abonnemang för 99 kr om du köper den obunden. Att teleoperatören vill binda upp dig till ett abonnemang för 269 kr är inte nödvändigt för den med obunden telefon. The devil's in the details.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju rent fantastiskt att folk köper den så dyr som den redan är, men det skulle inte förvåna mig om det gick att sälja den lika bra ännu dyrare. Läste häromåret att 68 procent av priset var vinst, så att få upp det till 3/4 borde ju kännas magiskt lockande för Apple.

Skulle inte tro att 68% är vinst utan att det rör sig om bruttomarginal. En helt ok marginal men inte häpnadsväckande högt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan också välja att ha ett kontantkort en period, eller ett abonnemang för 99 kr om du köper den obunden. Att teleoperatören vill binda upp dig till ett abonnemang för 269 kr är inte nödvändigt för den med obunden telefon. The devil's in the details.

Ett kontantkort eller abonnemang för 99:- har inte den surfmängd som jag behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte tro att 68% är vinst utan att det rör sig om bruttomarginal. En helt ok marginal men inte häpnadsväckande högt.

Vad är bruttomarginal jämför med vinst? Jag är ingen ekonom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper man 5S16 GB utan operatörslås av Tele2 så kostar den minst 175 kr/månad i 24 månader. Totalt 4450 kr inklusive uppläggningsavgift 250 kr. Själva abonnemanget (Volym) tillkommer, fria samtal och SMS i Sverige samt 1 GB data, 249 kr. Vill man ha mer data så finns det, men det kostar mer. Vill man ha billigare abonnemang påkostar telefonen mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett kontantkort eller abonnemang för 99:- har inte den surfmängd som jag behöver.

Jag har ett gammalt Telenorabonnemang utan volymbegränsning på surfen. Det vill jag behålla trots att jag inte nödvändigtvis vill behålla samma gamla telefon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett gammalt Telenorabonnemang utan volymbegränsning på surfen. Det vill jag behålla trots att jag inte nödvändigtvis vill behålla samma gamla telefon.

Men det har ingenting med vad nya kunder får betala för en iPhone 5S utan det är vad som gäller för dig.

Kontantkort är rent av dyrare om man vill ha samma surfmängd som med abonnemang.

Med Halebop´s kontantkort om man laddar det för 300:- får man samma mängd surf men dyrare samtal än om man tar ett abonnemang för 269:- månaden.

Så enligt mig så är det dyrare att köpa en telefon olåst dyrare totalt sett än om man låser upp den i 24mån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det har ingenting med vad nya kunder får betala för en iPhone 5S utan det är vad som gäller för dig.

Exakt. Samma är det för dig. Du väljer att betala telefonen till en operatör. Det är liksom inte så att de är snälla och säljer den till dig till ett lägre pris än vad Apple tar ut. De försöker bara få dig att tro att du får den billigare. Tydligen lyckas de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt. Samma är det för dig. Du väljer att betala telefonen till en operatör. Det är liksom inte så att de är snälla och säljer den till dig till ett lägre pris än vad Apple tar ut. De försöker bara få dig att tro att du får den billigare. Tydligen lyckas de.

Den ÄR billigare för mig och för alla andra som köper den med ett abonnemang kontra köper den rent och ändå skaffar ett abonnemang.

I många fall så blir det inte billigare med kontantkort heller eftersom det kostar mer att få samma sak som abonnemang som surfmängd,samtal,sms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är bruttomarginal jämför med vinst? Jag är ingen ekonom.

Bruttomarginal på en enskild produkt är (försäljningspris - tillverkningskostnad) / försäljningspris. Vinst inkluderar även bl.a. försäljningsomkostnader, kostnader för HR-, IT- och ekonomiavdelningar, avskrivningar, räntor och skatter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bruttomarginal på en enskild produkt är (försäljningspris - tillverkningskostnad) / försäljningspris. Vinst inkluderar även bl.a. försäljningsomkostnader, kostnader för HR-, IT- och ekonomiavdelningar, avskrivningar, räntor och skatter.

Tack! :ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...