Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska Handbrake vara extremt resurskrävande?


PoorCadaver

Rekommendera Poster

PoorCadaver

Tja!

 

När jag konverterar filer med Handbreak går processoranvändningen upp till 100% (98% användare och 2% system) och fläkten rusar konstant. Det känns inte särskilt nyttigt för datorn...

Har en MacBook Pro 13" tidigt 2011, Intel Core i5 2,3 GHz, 8 GB RAM, 500 GB SSD så det borde ju vara lite kräm att ta utav.

 

Är det bara mig Handbreak beter sig såhär eller "ska det vara så"?

Finns det något annat bra konverteringsprogram som inte är så resurskrävande?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att konvertera video är extremt datorintensivt, så din dator reagerar helt korrekt. Alla konverteringsprogram tar tid, men lite olika mycket beroende på konverteringsalgoritm.

 

Om det är behållaren som du vill ändra och inte filstorleken kan man istället använda ommuxningsprogram. För att ändra till .mkv finns till exempel använda mkvtoolnix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

När jag konverterar filer med Handbreak går processoranvändningen upp till 100% (98% användare och 2% system) och fläkten rusar konstant. Det känns inte särskilt nyttigt för datorn...

Har en MacBook Pro 13" tidigt 2011, Intel Core i5 2,3 GHz, 8 GB RAM, 500 GB SSD så det borde ju vara lite kräm att ta utav.

 

Är det bara mig Handbreak beter sig såhär eller "ska det vara så"?

Finns det något annat bra konverteringsprogram som inte är så resurskrävande?

 

Tack

 

Fullständigt normalt och ett program som inte tar lika mycket resurser tar längre tid på sig vid konvertering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PoorCadaver

Tack för svaren, då var det som jag misstänkte... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handbrake är fantastiskt effektivt, den ligger på över 700 procent av tillgänglig processorkraft i min mini (åtta logiska kärnor = 800 procent). Att rippa en dvd tar cirka åtta minuter! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag konverterar filer med Handbreak går processoranvändningen upp till 100% (98% användare och 2% system) och fläkten rusar konstant. Det känns inte särskilt nyttigt för datorn...

Du behöver inte vara orolig det minsta för datorn. Apples datorer klarar detta med marginal och skulle det bli otillåtet varmt stänger den av sig. Anledningen till detta är förmodligen damm eller att fläkten är defekt eller sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten rusar på min mini, också, och det har den gjort med Handbrake som ny, inget damm där. Det är helt normalt. Egentligen är det onormalt att så många program inte alls optimeras för fler kärnor. Fortfarande tjänar man på att köpa en dator med snabb klockfrekvens snarare än många kärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...