Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

Jag gick inte med på fb för att få vänner. Jag är med där för att det är ett synnerligen praktiskt sätt att hålla kontakt med vänner. Jag styr med järnhand över vilka som ligger i vänlistan, och det är ytterst få av de drygt 350 jag har i listan som jag inte träffat personligen under de decennier jag känt dem.

Motsatsen är den här listan. Här är det anonyma handles. Vänner är inte anonyma.

Med tanke på hur länge många av oss har varit här så är vi inte anonyma för varandra. Det som är intressant här är att nästan ingen håller tillbaka särkilt mycket vilket skulle ha varit fallet om vi kände varandra ( till en viss gräns ). Det finns en ärlighet och öppenhet som den relativa anonymiteten hjälper upp. Jag är en öppen och rak person och pratar med alla som vill om livet och döden och räds inget ämne eller situation både här hemma och på nätet. Men i verkliga livet är många lite försiktiga och har många lager att ta sig igenom. Det verkar som om detta inte existerar i den omfattningen på nätet. Eller så har det bara blivit så att vi som är här är unika och fria att berätta om livet utan att skämmas.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De allra flesta jag har som vänner på fb har jag känt genom olika mailinglistor på Internet sedan mitten av nittiotalet, och vi har träffats otaliga gånger på turnéer, på fester och i andra sociala sammanhang. Mailinglistorna har vi kvar, men för att dela musik med polarna så är fb ett mycket mer praktiskt sätt, eftersom vi är så gammalmodiga att våra mailinglistor är plain text.

Jag är glad att FB passar dig och hjälper dig. Bara kul! :) Då finns det en i alla fall som inte bara använder FB till mental avfallskvarn.... :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick inte med på fb för att få vänner. Jag är med där för att det är ett synnerligen praktiskt sätt att hålla kontakt med vänner. Jag styr med järnhand över vilka som ligger i vänlistan, och det är ytterst få av de drygt 350 jag har i listan som jag inte träffat personligen under de decennier jag känt dem.

 

 

Motsatsen är den här listan. Här är det anonyma handles. Vänner är inte anonyma.

Vad är "handles"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen på den här listan som jag känner bättre än ens den ytligaste bekantingen jag har tillagd på FB. Det finns bara en på listan jag har träffat, under fem minuter när han köpte en dator av mig. Det utbytet jag har på FB är både mindre konfliktfyllt och på många sätt mer nära i kontakten, och många av dem har jag både delat måltider och hotellrum med.

Jaha... lite kategoriskt för min smak. Men jag har träffat flera från forumet och det visade sig i ett speciellt fall att den personen var precis lika trevlig i verkligheten och blev en god vän på riktigt. Det enda som fattades var ett ansikte...... så det är en annan form med sina fördelar och nackdelar. Så hade jag inte köpt en mac och hamnat på forumet för att lära och sen för att hjälpa så hade jag haft en vän mindre. :kramis:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alix", "Svolder". Ingen av oss heter "Alix" eller "Svolder".

Jo, jag förstod att ordet syftade på det, men jag har inte sett det användas så förut. Strunt i det, jag googlar i stället.

 

Edit: "Handle" är ursprungligen en pseudonym benämning på en amatörradiosändare, efter att ha Wikipediat lite.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att jämföra forumet med FB, på FB kan och vill jag inte vara lika privat som här. Trots att jag döljer mig bakom en avatar så gillar jag att vara lite mer privat här. Dock vill jag vara lika personlig oavsett var jag är. Fast ibland känner jag nog att jag blir alltför privat, men ja ja, ni får ta mig som jag är....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att jämföra forumet med FB, på FB kan och vill jag inte vara lika privat som här. Trots att jag döljer mig bakom en avatar så gillar jag att vara lite mer privat här. Dock vill jag vara lika personlig oavsett var jag är. Fast ibland känner jag nog att jag blir alltför privat, men ja ja, ni får ta mig som jag är....

Du är så välkommen här kära färgklick!!! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På FB finns alltid ett gäng “Krösamajor” som skall ha koll på "byn" och sen oja sig till andra hur förskräckligt det står till med den och den. Det betéendet finns inte på vanliga forum. Jo, det finns säkert, men inte alls på det sättet. Det är (nog) mer stalkingliknande betéenden på FB än här.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag är ju en av dem som lämnat FB och utlovat att tårta ska ätas när den skuta sjunker, men...

 

En vanlig missuppfattning är att FB ersätter vanligt umgänge. Man hör det rätt ofta "jag har inte FB, jag vill umgås med människor på riktigt istället". FB ersätter vanligt umgänge lika mycket eller lite som t.ex. telefonin gör det. Jag vill minnas att en del äldre ondgjort sig över både telefoni, mobil telefoni samt internet just av denna anledning.

 

Det är inte antingen eller. FB erbjuder en miljö för umgänge/kontakt som passar många. Det behöver inte innebära att man träffar sina vänner varken mer eller mindre än utan FB.

 

Man kan tycka illa om FB för mycket. Men att ifrågasätta syftet med att använda FB är rätt meningslöst. Det är som att fråga någon varför de tvunget ska spela innebandy när fotboll borde duga för vem som helst.

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På FB finns alltid ett gäng “Krösamajor” som skall ha koll på "byn" och sen oja sig till andra hur förskräckligt det står till med den och den. Det betéendet finns inte på vanliga forum. Jo, det finns säkert, men inte alls på det sättet. Det är (nog) mer stalkingliknande betéenden på FB än här.

men snälla iEricF! hur vet du det? Du har ju inte FB, iaf har du sagt det flera gånger här i forumet och att du aldrig kan tänka dig att använda det.

 

Det här med att "ha koll på byn" känner jag inte igen, däremot inbillar jag mig att många där lägger ner krut på att "vårda sin fasad", dvs lägga ut bilder på allt snyggt man har skaffat eller gjort osv osv lite skryt m a o.

FB är på så sätt en lite falsk värld och beskriver inte verkligheten, den beskriver hur vi vill se verkligheten.

 

Den stora behållningen med FB är dock kuliga grupper där, som handlar om allt från politik till att lägga ut bilder och berättelser från hemorten på s a s lokala sidor. Att skriva om den och den gamla läraren som hela byns ungar har haft osv osv den typen av sidor lockar många äldre och dem som flyttat ifrån orten men vill hänga med i vad som händer och sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det när du inte är med på FB?

 

Du styr helt själv vem som skall kunna se det du gör, vem som har tillgång till det du lägger upp, vad som skall ses, till skillnad från här till exempel, där du inte styr ett skvatt.

Va? Styr du inte över dina tangenter? Går dem av sig självt? ;)

 

Jag är ju en av dem som lämnat FB och utlovat att tårta ska ätas när den skuta sjunker, men...

 

En vanlig missuppfattning är att FB ersätter vanligt umgänge. Man hör det rätt ofta "jag har inte FB, jag vill umgås med människor på riktigt istället". FB ersätter vanligt umgänge lika mycket eller lite som t.ex. telefonin gör det. Jag vill minnas att en del äldre ondgjort sig över både telefoni, mobil telefoni samt internet just av denna anledning.

 

Det är inte antingen eller. FB erbjuder en miljö för umgänge/kontakt som passar många. Det behöver inte innebära att man träffar sina vänner varken mer eller mindre än utan FB.

 

Man kan tycka illa om FB för mycket. Men att ifrågasätta syftet med att använda FB är rätt meningslöst. Det är som att fråga någon varför de tvunget ska spela innebandy när fotboll borde duga för vem som helst.

+1 Så sant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det när du inte är med på FB?

Även om jag själv inte har FB, så har ju vänner det och av de kan man höra hur de känner och upplever tillvaron där. Finns många som mår dåligt av det men kan/vill/vågar inte lämna.

 

Jag är ju en av dem som lämnat FB och utlovat att tårta ska ätas när den skuta sjunker, men...

[+] Jag hänger gärna med på det tårtkalaset. En Congnac & cigarr till det vore fint med. Så det blir ordentligt med fira av. e.gif

 

En vanlig missuppfattning är att FB ersätter vanligt umgänge. Man hör det rätt ofta "jag har inte FB, jag vill umgås med människor på riktigt istället". FB ersätter vanligt umgänge lika mycket eller lite som t.ex. telefonin gör det.

En annan sak (fenomen) med FB, är att om man inte är med så får man skylla sig lite själv om man inte visste om. Och det behöver ju inte vara stora grejjer där det kanske är ett smidigt meddelande sätt, utan t ex inom en familj. Ngn berättar att den skall göra det och det, el resa hit och dit, så blir man nästan ifrågasatt när man inte visste om det sen. :rolleyes: Lite så... Har råkat ut för det själv ett par tre gånger. Fast jag bryr mig inte (alls). Bara noterar fenomenet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hänger nog på vilka intressen man samlas runt. Jag är med i första hand för musikens skull, det är vännerna från Undercover och Shidoobee som också är mina vänner på fejan. Vi har våra mailinglistor, det är där vi diskuterar låtar, vem som spelade på vilket spår, vilka gästmusiker som deltog, i vilken studio spåret lades. Typ. Samt hur stor splatteffekten är i en ketchup-förpackning som trampas sönder. På FB delar vi musiklänkar vi fastnar för, youtube eller annat, ger tips om andra musikgrupper, kompisar som uppträder och så vidare. En av mina vänner (mikaellq kanske känner till honom eftersom han spelar ambient synthmusik - MiXile är artistnamnet) skall spela på musikfestival i Karlstadtrakten i sommar. Trist att det är så långt bort. Så särskilt falskt är det inte, däremot nördigt.

Medhåll. En av de grejer jag har mest behållning av vid sidan av musiken är en grupp som handlar om min barndomsstad, väldigt aktiv, väldigt mycket bilder och snack om staden, och för mig som flyttade därifrån för snart fyrtio år sedan känns det väldigt tilltalande.

Det är som med alla andra verktyg att det går att göra bra och dåliga saker med FB. Problemet är att FB nästan uppmanar i sin konstruktion till det negativa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag själv inte har FB, så har ju vänner det och av de kan man höra hur de känner och upplever tillvaron där. Finns många som mår dåligt av det men kan/vill/vågar inte lämna.

 

[+] Jag hänger gärna med på det tårtkalaset. En Congnac & cigarr till det vore fint med. Så det blir ordentligt med fira av. e.gif

 

En annan sak (fenomen) med FB, är att om man inte är med så får man skylla sig lite själv om man inte visste om. Och det behöver ju inte vara stora grejjer där det kanske är ett smidigt meddelande sätt, utan t ex inom en familj. Ngn berättar att den skall göra det och det, el resa hit och dit, så blir man nästan ifrågasatt när man inte visste om det sen. :rolleyes: Lite så... Har råkat ut för det själv ett par tre gånger. Fast jag bryr mig inte (alls). Bara noterar fenomenet.

 

Jag blir änmer motvillig när det förutsätts att man är på FB eller att man måste göra saker via FB som enda möjlighet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir änmer motvillig när det förutsätts att man är på FB eller att man måste göra saker via FB som enda möjlighet.

[+] Samma här. :kramis:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur? Jag har inte upplevt något av det.

Genom att lyssna på mina barn, frun, bekanta och titta själv. Grupptryck kan förstärkas, stalking kan förfinas osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

? Undviker du telefon för att du ibland får besked via telefon i stället för via brev?

VArken telefon eller brev är ett öppet media. Nu cyklar herrn lite.... du behöver inte försvara FB.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FB lanserades ju som en öppen ide och kommunitet. Nu är lösningen att gömma sig i ett hörn med restriktioner. Jag behöver inte FB. Den som tycker det är bra... kör på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att lyssna på mina barn, frun, bekanta och titta själv. Grupptryck kan förstärkas, stalking kan förfinas osv.

Varför omger man sig med fel personer? Du styr helt själv vem som skall se det du skriver.

För många är det säkert en självklarhet att kunna säga nej till vänförfrågningar och inbjudningingar, men det finns väldigt många ungdomar, vuxna för den delen med, så får svårt att säga nej utan att de får ovett för det sen. Blir “straffade” i umgänget bara för de avböjde osv osv. En del av mobbningskulturen (, inkl vuxenmobbning). Som Axelman skrev - grupptrycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänker osökt på min gamla mamma som totalvägrar uppkoppling, hon vill bara ha sin dator att skriva på och inget annat. Hon blir så sur över hur både radio och TV hänvisar till webben för fortsatt information. Hon tycker att det är ett oskick då många med henne lämnas utanför, vilket jag kan hålla med om. Men ändå..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det värre att man inte kan blockera in- *och* utgående här på forumet. Här kan du inte tacka nej.

Jo, på så sätt är det ju en begränsning. Å andra sidan ligger det ju inte på samma nivå direkt. Här pratar vi mestadels Mac till skillnad fån FB där det alltid finns nån gammal vän från förr som måste ha hjärnkoll på hur det går för alla i livet. :ThumbsUp:

 

tänker osökt på min gamla mamma som totalvägrar uppkoppling, hon vill bara ha sin dator att skriva på och inget annat. Hon blir så sur över hur både radio och TV hänvisar till webben för fortsatt information. Hon tycker att det är ett oskick då många med henne lämnas utanför, vilket jag kan hålla med om. Men ändå..... :totaltgalen:

Den ultimata hänvisningen är väl ändå om man t ex ringer Telia för att telefon och/eller brebandet är trasigt, och man får hänvisning till “att de flesta frågor kan du lösa på internet - på Telia.se” ^_^ Duuh!

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänker osökt på min gamla mamma som totalvägrar uppkoppling, hon vill bara ha sin dator att skriva på och inget annat. Hon blir så sur över hur både radio och TV hänvisar till webben för fortsatt information. Hon tycker att det är ett oskick då många med henne lämnas utanför, vilket jag kan hålla med om. Men ändå..... :totaltgalen:

Teknikskiften är på gott och ont. Om hon har körkort kan du dra en parallell med att det kan vara klurigt att lära sig men det ger frihet och rörelseförmåga särskilt när man själv är rörelsehindrad. Man kan hänga med runt hela jorden utan att gå utanför dörren. När man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänker osökt på min gamla mamma som totalvägrar uppkoppling, hon vill bara ha sin dator att skriva på och inget annat. Hon blir så sur över hur både radio och TV hänvisar till webben för fortsatt information. Hon tycker att det är ett oskick då många med henne lämnas utanför, vilket jag kan hålla med om. Men ändå..... :totaltgalen:

Det folk inte tänker på är att de som inte har webben inte får mindre information idag än de fick tidigare. Det som finns på webben är oftast merinformation som öht inte gjordes tillgänglig tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det folk inte tänker på är att de som inte har webben inte får mindre information idag än de fick tidigare. Det som finns på webben är oftast merinformation som öht inte gjordes tillgänglig tidigare.

jo, så är det ju....Det handlar mest om merinformation som ingen fick förut. men det retar dem som inte är uppkopplade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, så är det ju....Det handlar mest om merinformation som ingen fick förut. men det retar dem som inte är uppkopplade.

Då får hon väl koppla upp sig. ;)

 

Såvida inte anledningen till motståndet är ekonomiskt, så ser jag få nackdelar med att vara uppkopplad. Datorvana finns ju tydligen, så då har hon... ehm, halva inne.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...