Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

Så jag får inte fråga utan att få en föreläsning om att du har rätten att ha en egen åsikt och en hånfull pik om min personlighet?

Ganska så självklart att du får tycka vad du vill så ursäkta att jag ställde en fråga.

Du befarade alltså på riktigt att jag trodde att man i framtiden kommer att vara tvungen att beställa mat via Facebook? I så fall ber jag om ursäkt. Jag trodde att du var ironisk. Därav min reaktion.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändå förstår man att det är bara början. Snart erbjuder de tjänster från vaggan till graven.

Data är det nya guldet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data är det nya guldet.

 

Precis. Och Siri är bara början. Carl Sagan kallade internet redan i början av 90-talet för en global intelligens, något den hela tiden från start utvecklats till att bli mer och mer.

Tänkte spontant på Stephen Kings Gräsklipparmannen. Varför vet jag inte. :) Men så illa ska det inte behöva bli. Bara ett verktyg som blir alltmer kraftfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Precis. Och Siri är bara början. Carl Sagan kallade internet redan i början av 90-talet för en global intelligens, något den hela tiden från start utvecklats till att bli mer och mer.

Tänkte spontant på Stephen Kings Gräsklipparmannen. Varför vet jag inte. :) Men så illa ska det inte behöva bli. Bara ett verktyg som blir alltmer kraftfullt.

Ja, det ska bli oerhört intressant att se vart allt tar vägen, med Facebook, Google, Apple, när IoT slår igenom på bred front. Allt är nog inte positivt, men jag vill tro att mycket kommer att bli det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Den dagen det kommer till Sverige lovar jag att avsluta mitt konto.

Hur kommer det sig att du inte har lika stora problem med Google?

 

De har också möjligheten att veta det mesta om dig och vara insyltade i större delen av ditt digitala liv. Men liksom med Facebook kan du välja vilka delar du vill använda, hur du vill använda dem och till viss del använda inställningarna eller 3e parts appar för att minska spårning/kartläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data är det nya guldet.

 

 

 

Precis. Och Siri är bara början. Carl Sagan kallade internet redan i början av 90-talet för en global intelligens, något den hela tiden från start utvecklats till att bli mer och mer.

Tänkte spontant på Stephen Kings Gräsklipparmannen. Varför vet jag inte. :) Men så illa ska det inte behöva bli. Bara ett verktyg som blir alltmer kraftfullt.

 

 

Ja, det ska bli oerhört intressant att se vart allt tar vägen, med Facebook, Google, Apple, när IoT slår igenom på bred front. Allt är nog inte positivt, men jag vill tro att mycket kommer att bli det. :)

Jag tänker ofta på den här scenen ur Minority Report (riktigt bra rulle, för övrigt), där reklamen blir riktad till varje individ i ett köpcenter. Redan när jag undervisade i marknadsföring på ett gymnasium för 8 år sedan så visade jag den här scenen och så fick eleverna spåna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker ofta på den här scenen ur Minority Report (riktigt bra rulle, för övrigt), där reklamen blir riktad till varje individ i ett köpcenter. Redan när jag undervisade i marknadsföring på ett gymnasium för 8 år sedan så visade jag den här scenen och så fick eleverna spåna.

 

 

Fy fan. Skulle få huvudvärk och panikångestattacker redan efter 5 minuter med all den input. Har inte sett filmen men KOMMER att göra det. Får se om jag hittar den på iTunes.

 

Min seriösa kritik av det filmsekvensen visar är att filmmakare sällan är som Arthur C. Clarke och gissar uppåt väggarna fel (pun intended). Det såg futuristiskt och imponerande ut vilket var avsikten tror jag. Marknadsföring borde rimligtvis vilja lirka människor till att köpa en produkt, inte ge dem psykoser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fy fan. Skulle få huvudvärk och panikångestattacker redan efter 5 minuter med all den input. Har inte sett filmen men KOMMER att göra det. Får se om jag hittar den på iTunes.

 

Min seriösa kritik av det filmsekvensen visar är att filmmakare sällan är som Arthur C. Clarke och gissar uppåt väggarna fel (pun intended). Det såg futuristiskt och imponerande ut vilket var avsikten tror jag. Marknadsföring borde rimligtvis vilja lirka människor till att köpa en produkt, inte ge dem psykoser.

Den finns både på Netflix och HBO (om du har det).

 

Ja, det är väldigt mycket input, undra om man via ett chip i armen kan installera en adblocker? :D

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du inte har lika stora problem med Google?

 

De har också möjligheten att veta det mesta om dig och vara insyltade i större delen av ditt digitala liv. Men liksom med Facebook kan du välja vilka delar du vill använda, hur du vill använda dem och till viss del använda inställningarna eller 3e parts appar för att minska spårning/kartläggning.

För det första använder jag inte Google+ som är deras motsvarighet till Facebook. Jag har ett konto men använder det i praktiken aldrig. För det andra använder jag Ublock origin och blockerar spårande via EasyPrivacy. I Facebook använder jag Fluff Busting Purity. Med varierat resultat. Och finns inte till Iphonen. Jag retar mig inte på Google för de är mer parasitiska, medan Facebook är mer invasiva. Facebook kommenterar det jag har gjort, exempelvis. För ett år sedan... Du har nu varit vän med... Tack för att du delade... Du kanske känner de här... Sponsrat inlägg från X... och så vidare. Sådana problem har jag inte med Google. Det jag slipper se har jag inte ont av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Jag tänker ofta på den här scenen ur Minority Report (riktigt bra rulle, för övrigt), där reklamen blir riktad till varje individ i ett köpcenter. Redan när jag undervisade i marknadsföring på ett gymnasium för 8 år sedan så visade jag den här scenen och så fick eleverna spåna.

 

 

Tänkte på det det där när jag såg lite brittisk ligafotboll nyligen. I vissa fall visas reklam med hjälp av AR, jag har sett ibland, fotograferat med "huvudkameran" att det finns reklam intill målen, men när andra (rörliga?) kameror används så mer man bara en sorts platsmarkör. Den reklamen borde kunna anpassas till olika TV-marknader. Tror att F1 gör liknande på vissa skyltar. Jag gissar att även den vanliga reklamen runt planen kan hanteras på samma sätt, vilket samtidigt gör att den fysiska platsen (IRL alltså) kan användas enbart för reklam till den närvarande publiken.

På längre sikt kan säkert arenareklamen anpassas till varje TV-tittande individ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den finns både på Netflix och HBO (om du har det).

 

Ja, det är väldigt mycket input, undra om man via ett chip i armen kan installera en adblocker? :D

 

Du skojar men det måste bli så. Vem orkar med blinkande reklam rätt i ansiktet när allt man ville göra var att få sig lite nyheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tänkte på det det där när jag såg lite brittisk ligafotboll nyligen. I vissa fall visas reklam med hjälp av AR, jag har sett ibland, fotograferat med "huvudkameran" att det finns reklam intill målen, men när andra (rörliga?) kameror används så mer man bara en sorts platsmarkör. Den reklamen borde kunna anpassas till olika TV-marknader. Tror att F1 gör liknande på vissa skyltar. Jag gissar att även den vanliga reklamen runt planen kan hanteras på samma sätt, vilket samtidigt gör att den fysiska platsen (IRL alltså) kan användas enbart för reklam till den närvarande publiken.

På längre sikt kan säkert arenareklamen anpassas till varje TV-tittande individ.

Är inte riktigt med på vad du menar. Har du sett AR-reklam i engelsk ligafotboll? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du skojar men det måste bli så. Vem orkar med blinkande reklam rätt i ansiktet när allt man ville göra var att få sig lite nyheter?

Ja, jag skojar, för jag antar att vi inte kommer att hamna där. Men, den som lever får se. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte riktigt med på vad du menar. Har du sett AR-reklam i engelsk ligafotboll? :)

 

Saknandes sportintresse är jag mer säker på att det var AR-reklam än att det var engelsk fotboll. Men...

Till stor del följs matchen från en kamera som är placerad i höjd med mittlinjen på ena långsida. När den kameran används syntes ofta en sorts skyltar vid sidan av målen, alldeles utanför planen. Men vid närbilder och repriser (alltså andra kameror) kunde man se att där inte fanns någon skylt, bara en "markör".

Då man har en ganska känd statisk bakgrund, som dessutom är grön, så bör det vara ganska enkelt att placera in AR-föremål i bilden när kamerans plats är känd.

Med ökad bandbredd och beräkningskapacitet skulle du kunna få individuellt anpassad reklam på hela Wembley. Men, beroende på dina intressen, kan det bli lite pinsamt med kompisgänget i soffan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Saknandes sportintresse är jag mer säker på att det var AR-reklam än att det var engelsk fotboll. Men...

Till stor del följs matchen från en kamera som är placerad i höjd med mittlinjen på ena långsida. När den kameran används syntes ofta en sorts skyltar vid sidan av målen, alldeles utanför planen. Men vid närbilder och repriser (alltså andra kameror) kunde man se att där inte fanns någon skylt, bara en "markör".

Då man har en ganska känd statisk bakgrund, som dessutom är grön, så bör det vara ganska enkelt att placera in AR-föremål i bilden när kamerans plats är känd.

Med ökad bandbredd och beräkningskapacitet skulle du kunna få individuellt anpassad reklam på hela Wembley.

Nu är jag med, sorry att jag är slow.

 

Men, beroende på dina intressen, kan det bli lite pinsamt med kompisgänget i soffan.

 

Hehe... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är rätt stygga på Facebook nu..men det är väl självförvållat...Han visste ju inte..

 

post-113-0-09554000-1508569612.jpg

 

post-113-0-71119700-1508569619_thumb.jpg

 

post-113-0-02510300-1508569629.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några stollar har skapat en ”Stå upp för Timell” grupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lamotte är en idiot!

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort mig så inaktiv på FB som möjligt. Jisses så skönt! Hoppas jag kan hålla masken.

 

Välkommen till klubben, varit fri från FB i ca två månader nu, såååå skönt.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...