Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

6 minuter sedan, Alix säger:

Det är inget konstigt, naturligtvis, eftersom PB inte arbetar på samma sätt som listorna. Men du tolkar alltså detta som att listorna inte gör sitt jobb? Det är fel.

Prexis. :) Listorna gör sitt jobb, det de är satta att göra (content-filtering). PB fixar det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, modEric säger:

Prexis. :) Listorna gör sitt jobb, det de är satta att göra (content-filtering). PB fixar det andra.

Men vad menar du, egentligen? Skulle UBO/listorna alltså inte blockera spårning? Bara innehållet som ett resultat av spårningen? Det finns inget fog för det antagandet vad jag har sett. Skillnaden som redovisas överlag är att UBO/listorna blockerar känd spårning (alltså de som listas), medan PB kan blockera spårning som (ännu, om någonsin) inte finns på listorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, modEric säger:

För er som Instagrammar... Det här kanske han vara nåt.

An open source Instagram desktop photo uploader | Opensource.com

Jag använder Safari på macen med Iphone som användaragent. Det funkar. Ser ut som Ramme. Alla Instagrams funktioner följer dock inte med, som att tagga plats och person. Kanske Ramme klarar det?

 

Dessvärre inte (på mac i alla fall). Persontaggning finns inte och platstaggning fungerar inte. Men det kanske kommer.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om branden på Björkö

 

Citat

 

Kritik mot Öckerö kommun efter branden

Det tog Öckerö kommun fem timmar att publicera information i sociala medier om den omfattande branden på Björkö trots att ett VMA-larm gick ut. Nu riktas kritik mot kommunens sätt att sprida information. 

På söndagskvällen vid 17.41 kom det ett larm om brand på Björkö. Stora insatser gjordes för att få kontroll på branden och flera tvingades att evakuera sina hem. Trots det dröjde det fem timmar för Öckerö kommun att publicera information i sociala medier om branden. 

img-9546-jpg
Charlotta Parkås är själv kommunikatör, och kritiserar nu Öckerö kommuns kommuniktion kring branden. 

– Jag kände mig orolig och hade förväntat mig mer av kommunens information, säger Charlotta Parkås, som bor på närliggande Fotö, innan hon fortsätter: 

– Jag arbetar som kommunikatör till vardags, nu var jag på andra sidan och fick uppleva hur viktigt det är med kommunikation. Jag tycker det är viktigt att man får officiell information och att man ser att de har koll. 

Invånarna kritiserade

Först flera timmar efter första larmet om branden publicerades information på kommunens hemsida. I sociala medier dröjde det fem timmar innan något publicerades, då på Facebook efter att flera öbor hört av sig och kritiserat kommunen. 

– Facebook är verkligen en sådan kanal som skulle kunnat användas bättre. På hemsidan och på Facebook dröjde det flera timmar, det hann göra folk oroliga, säger Charlotta Parkås. 

Istället fick hon sin information först från vänner och bekanta på sociala medier som bor på Björkö och kringliggande öar och sedan från traditionella medier. Kommunens information anser hon bristfällig. Det är något som Öckerö kommun har förståelse för.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Facebook Bans 'Promotion' Of Kodi Boxes, Even If They're Perfectly Legal | Techdirt

 

Hade jag varit Facebookanvändare hade det där varit en anledning att sluta direkt. Förtom att de numer även censurerar innehåll godtyckligt.

 

Kodi är gamla XBMC - en open source mediaplattform. Om det blir nån smartTV för mig framöver så blir det lätt den o sånt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, modEric säger:

Facebook Bans 'Promotion' Of Kodi Boxes, Even If They're Perfectly Legal | Techdirt

 

Hade jag varit Facebookanvändare hade det där varit en anledning att sluta direkt. Förtom att de numer även censurerar innehåll godtyckligt.

 

Kodi är gamla XBMC - en open source mediaplattform. Om det blir nån smartTV för mig framöver så blir det lätt den o sånt fall.

 

Det heter inte censur när det är ett privat företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Det heter inte censur när det är ett privat företag.

Nja, i fallet/exemplet med Kodi (ovan) så är det ju ingen censur på så sätt - de väljer ju själva vad de (inte) vill promote'a. Men censuren jag syftade till avsåg andra sammanhang, t ex sökningar på Facebook där man valt att censurera bort innehåll. Då heter det censur oavsett om man är privat eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, modEric säger:

Nja, i fallet/exemplet med Kodi (ovan) så är det ju ingen censur på så sätt - de väljer ju själva vad de (inte) vill promote'a. Men censuren jag syftade till avsåg andra sammanhang, t ex sökningar på Facebook där man valt att censurera bort innehåll. Då heter det censur oavsett om man är privat eller inte.

 

Håller inte med.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Men censuren jag syftade till avsåg andra sammanhang, t ex sökningar på Facebook där man valt att censurera bort innehåll. Då heter det censur oavsett om man är privat eller inte.

 

Rent definitionsmässigt så är väl censur en form av myndighetsutövning? Då heter det fortfarande inte censur när FB tar bort visst innehåll.

 

 

/ Kiwi

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte censur. Men många som är engagerade i ”internet freedom” kallar det ändå för det.  Likheten ligger i att det handlar om dominerande aktörer på olika områden. Det upplevs då av en del som censur eftersom man inte upplever sig ha ett praktiskt alternativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kiwi säger:

Rent definitionsmässigt så är väl censur en form av myndighetsutövning? Då heter det fortfarande inte censur när FB tar bort visst innehåll.

Ja, rent definitionsmässigt, så är det en del av censuren - den statliga censuren, där det finns t ex ett förbud att visa,. Och sen finns den formen av censur som även kallas självcensur, där utgivaren själv väljer att inte visa visst material. Ibland p g a restriktion, och ibland godtyckligt. Men som oftast syftar “censur” såklart på den statliga cencur.

Censur i sig är eg inte så mycket om vem som gör, utan vad man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Men många som är engagerade i ”internet freedom” kallar det ändå för det.

Ja, om det ändå vore så enkelt... Men det är väl praktiskt att skyffla problemet på en grupp männskor för att förmiska både dem, inkl mig, och problemet.

Just när det gäller Facebook och deras egen censur, så är den bra mkt mer utbredd än så. De flesta medier har rapporter om Facebok censorship, både stora som små. Och det finns många andra grupperingar än de som aktivt verkar inom begreppet “internet freedom“.

Gör en enkel sökning så ser du att det som handlar om “internet freedom” bara utgör en bråkdel av alla artiklar.

 

facebook censorship 

 

Här är t ex en artikel från CNET: How Facebook censors your posts (FAQ) - CNET

 

Det jag tänkte på var inte att de censurerar inlägg, bilder, osv... Utan i deras söktjänst.

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, modEric säger:

Ja, om det ändå vore så enkelt... Men det är väl praktiskt att skyffla problemet på en grupp männskor för att förmiska både dem, inkl mig, och problemet. ...

Ta av dig offerkoftan! Om du tar åt dig är det ditt problem, inte mitt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, modEric säger:

Ja, om det ändå vore så enkelt... Men det är väl praktiskt att skyffla problemet på en grupp männskor för att förmiska både dem, inkl mig, och problemet.

 

Du använder inte ens FB ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Ta av dig offerkoftan! Om du tar åt dig är det ditt problem, inte mitt.

Har ingen offerkofta på mig. Påpekade bara att du försökte förmiska problemet, och nu hänger du upp dig på det, istället för det som stod om det efteråt.

 

1 minut sedan, lappen71 säger:

Du använder inte ens FB ?

Det var inte det el mig det handlade det handlade om där heller. Men visst, tolka fritt. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, modEric säger:

Har ingen offerkofta på mig. Påpekade bara att du försökte förmiska problemet, och nu hänger du upp dig på det, istället för det som stod om det efteråt.

 

Det var inte det el mig det handlade det handlade om där heller. Men visst, tolka fritt. :yeahbaby:

 

Jag har nog aldrig sett en person som har så många åsikter angående FB men inte använder tjänsten.

Du kan fortsätta påstå att det är censur och argumentera för det men det förändrar inte det faktum att du har fel.

Finns en anledning till att definitioner existerar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Det heter inte censur när det är ett privat företag.

Vad heter det då anser du? :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad heter det då anser du? :fundersam:

 

På ett diskussionsforum kan det kallas moderering. Att moderatorerna tog beslutet att stänga min kära religionstråd här var ju inte censur, även om jag ändå kan motståndare till beslutet. ?

 

 

/ Kiwi

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...