Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

Ollie Williams

Sen är det en våldsam snedvridning att säga att bara för att man är kritisk till företags brandbuilding att man missunnar lidande. Den typen av argumentering är ful.

Ja det är den. Det behöver dock inte innebära att den inte är sann.

 

Som jag skrev tidigare, alla har inte den (beundransvärda) givmildhet som du. Inte Facebook heller. Men de har något som inte du eller jag har, pengar och makt att påverka folk till att skänka pengar. Så länge de utnyttjar den såhär så har jag svårt att döma dem. Däremot har jag väldigt svårt att förstå hur du kan tycka att detta är fel. Kan du förklara det för mig som om jag vore en Nepales som nyss förlorat större delen av allt han äger i en jordbävning? Ursäkta tillspetsningen, men allvarligt, gör ett försök till den förklaringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att det är ett multinationellt företag som bygger sitt varumärke. Ganska enkelt och den kritiken gäller rätt över inte bara FB. Sen är det en våldsam snedvridning att säga att bara för att man är kritisk till företags brandbuilding att man missunnar lidande. Den typen av argumentering är ful.

 

Hade det gjort någon principiell skillnad om det var Volvo eller IKEA som dubblade pengarna?

Hade det gjort någon principiell skillnad om det var LKAB som dubblade pengarna?

Hade det gjort någon principiell skillnad om det var svenska staten som dubblade pengarna?

 

Var går gränsen i så fall?

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag är dessvärre inte särskilt tålig, så därför lägger jag Lappen71 och Ollie Williams på min ignoreralista. Jag har sammantaget ingen mental ork att först bli påhoppad med svordomar och sedan tillvitas indirekta anklagelser om att vara bortskämd. Detta är en tråd om Facebook och kritik mot företaget ska kunna levereras här utan smädelser i retur. Men så är tydligen inte fallet.

Jag skrev bortskämt samhälle, inte bortskämd Alix.

 

Du får av-ignorera mig när du mår bättre igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande FB:s insamlingsgrej så sällar jag mig till Alix synpunkter och Axelman beskriver det på ett bra sätt.

 

Det är naturligtvis inte fel att samla in pengar till Nepal, det är i själva verket något gott. Läkare utan gränser och andra organisationer får gärna bidrag av mig. Visst förstår jag att FB;s insamling kan ge ordentligt med stålars. Men någonstans så tycker jag ändå att deras enda syfte är marknadsföring av sin sida. Nu råkade det bli Nepal...

 

Får liksom associationer...

post-67957-0-02216200-1430425710_thumb.png

 

Även om de som jobbar åt FB säkerligen inte gör det för svältlöner, men ändå.... en slags modern avlat?

 

 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Gällande FB:s insamlingsgrej så sällar jag mig till Alix synpunkter och Axelman beskriver det på ett bra sätt.

 

Det är naturligtvis inte fel att samla in pengar till Nepal, det är i själva verket något gott. Läkare utan gränser och andra organisationer får gärna bidrag av mig. Visst förstår jag att FB;s insamling kan ge ordentligt med stålars. Men någonstans så tycker jag ändå att deras enda syfte är marknadsföring av sin sida. Nu råkade det bli Nepal...

 

Får liksom associationer...

Skärmavbild 2015-04-30 kl. 22.27.34.png

 

Även om de som jobbar åt FB säkerligen inte gör det för svältlöner, men ändå.... en slags modern avlat?

 

 

Du får likt Axelman hemskt gärna också försöka dig på en version som du tror att Nepaleserna skulle förstå.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande FB:s insamlingsgrej så sällar jag mig till Alix synpunkter och Axelman beskriver det på ett bra sätt.

 

Det är naturligtvis inte fel att samla in pengar till Nepal, det är i själva verket något gott. Läkare utan gränser och andra organisationer får gärna bidrag av mig. Visst förstår jag att FB;s insamling kan ge ordentligt med stålars. Men någonstans så tycker jag ändå att deras enda syfte är marknadsföring av sin sida. Nu råkade det bli Nepal...

 

Får liksom associationer...

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-04-30 kl. 22.27.34.png

 

Även om de som jobbar åt FB säkerligen inte gör det för svältlöner, men ändå.... en slags modern avlat?

+ 1 :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tyckte att det var det centrala. Sedan kom du på att det kanske såg lite illa ut, så du ändrade. Klädsamt, men ingen avbön (det står fortfarande där, trots "redigering").

 

Jag lät det stå kvar ifall någon skulle hinna svara på inlägget, så att det inte såg konstigt ut eller som om jag försökte fly från mitt ansvar. Det finns ju vissa av oss som låter moderatorerna gå in och ändra i inläggen när man själv inser att det man skrivit inte är så rumsrent och helst vill dölja det.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna kontra med att det är ett bortskämt samhälle som låter företag göra vad som helst för att vinna kundernas gunst. Någonstans här måste vi ändå leva och det är inte svart eller vitt. Men jag väljer att vara kritisk till slika företeelser.

 

Ja, tänk att vi låter Facebook dubbla människors donationer till behövande i Nepal. Oförskämt av oss!

 

Eller att vi låter McDonald's bygga särskilda hus bredvid sjukhus, så att sjuka barn och deras familjer kan leva ihop på ett bättre sätt än att barnen ensamma ska vårdas i en själsligt steril miljö. Att vi inte skäms som tillåter detta!

 

Vad blir nästa steg? Att vi låter Ramlösa skänka vatten till behövande i Afrika? Skulle aldrig tro det! Eller låta Max klimatkompensera sina utsläpp genom trädplantering i Uganda? Det hoppas jag verkligen inte! Vad blir nästa steg? Att låta pantmaskinerna på Willys ha en knapp, där man direkt kan välja att låta pantpengarna gå till Rädda barnens verksamhet? Då har det gått för långt. Då blir även jag kritisk.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är dessvärre inte särskilt tålig, så därför lägger jag Lappen71 och Ollie Williams på min ignoreralista. Jag har sammantaget ingen mental ork att först bli påhoppad med svordomar och sedan tillvitas indirekta anklagelser om att vara bortskämd. Detta är en tråd om Facebook och kritik mot företaget ska kunna levereras här utan smädelser i retur. Men så är tydligen inte fallet.

 

Spm vanligt "strutsen i sanden" beteende när det inte går din väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Ja, tänk att vi låter Facebook dubbla människors donationer till behövande i Nepal. Oförskämt av oss!

 

Eller att vi låter McDonald's bygga särskilda hus bredvid sjukhus, så att sjuka barn och deras familjer kan leva ihop på ett bättre sätt än att barnen ensamma ska vårdas i en själsligt steril miljö. Att vi inte skäms som tillåter detta!

 

Vad blir nästa steg? Att vi låter Ramlösa skänka vatten till behövande i Afrika? Skulle aldrig tro det! Eller låta Max klimatkompensera sina utsläpp genom trädplantering i Uganda? Det hoppas jag verkligen inte! Vad blir nästa steg? Att låta pantmaskinerna på Willys ha en knapp, där man direkt kan välja att låta pantpengarna gå till Rädda barnens verksamhet? Då har det gått för långt. Då blir även jag kritisk.

 

 

/ Kiwi

:D Det är för jävligt helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lät det stå kvar ifall någon skulle hinna svara på inlägget, så att det inte såg konstigt ut eller som om jag försökte fly från mitt ansvar. Det finns ju vissa av oss som låter moderatorerna gå in och ändra i inläggen när man själv inser att det man skrivit inte är så rumsrent och helst vill dölja det.

 

 

/ Kiwi

Det var sådant jag menade med avbön. Oftast hinner jag själv, men jag är inte sämre än att jag kan be om hjälp att ta bort dumheter som jag har skrivit.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag noterar att det inte finns något större intresse att svara på vissa frågor, men jag måste nog ställa en till då jag nästan legat sömnlös över några funderingar som fått mig att ifrågasätta mig själv.

 

Jag jobbar med att hjälpa människor i svåra situationer och för detta ger min arbetsgivare mig lön. Jag tjänar alltså pengar på att hjälpa folk, och ska jag vara helt ärlig så hade jag nog inte gått till jobbet om jag inte fick lön. Jag hjälper alltså människor helt för egen vinning vilket jag inser att flera av er är kritiska till att man gör, såvida ni inte menar att just företag har sämre avsikter än personer när de hjälper folk i syfte att tjäna pengar.

 

Vad skulle ni ge mig för råd? Ska jag säga upp mig och börja jobba för ett företag där mina arbetsuppgifter inte skulle inkludera att hjälpa folk, eller ska jag fortsätta jobba men avsäga mig min lön och istället försörja mig genom att tigga utanför Ica på lediga dagar? Övriga lösningar?

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook ger pengarna till International Medical Corps.

 

Här var det om donationerna. De går till en organisation...

 

“Donationerna går International Medical Corps, en hjälporganisation som just nu bidrar med sjukvård och medicinska hjälpmedel i de värst drabbade områdena.”

 

Facebook donerar pengar efter katastrofen i Nepal – Metro

 

 

Det var ju bra, så det inte går “via” ngn annan. :crossfingers:

Det stämmer det, ja. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luxury liner, jag trodde Silja Serenade var en 24/7 kvart-i-stängnings-ragg-båt.

Flyktingarna vet nog inte om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lärarens fel om eleverna Facebookar

En lärare i Mellan­sverige fick häromdagen nog av sina elevers slappa attityder och skrev ett Facebook-inlägg som blivit ett av ­helgens mest omtalade. I inlägget säger han att det nu får vara nog. Från och med nu kommer han att införa vissa regler.

Regel 1: Från och med nu kommer alla lektioner starta EXAKT på utsatt tid.

Regel 2: Från och med nu gäller utsatta datum och tider för inlämning.

Regel 3: Från och med nu tillåts inte längre ”jag ­orkar inte” eller ”jag har ­ingen lust”.

Inlägget blev populärt. ­Läraren blev hyllad för att han sa sanningen om eleverna. Äntligen satte någon ner foten! Själv kan jag inte bli annat än bedrövad. Om jag hade haft barn som var elever i den skolan så hade jag nog inte sagt ”ÄNTLIGEN”. Jag hade nog sagt: Vad är det för sjuk skola vi placerat våra barn i som inte haft de här reglerna ­tidigare? Jag läser reglerna igen: Från och med nu ­tillåts inte längre ”jag ­orkar inte” som skäl.

Så innan detta uppvaknande från läraren så var det alltså ett fullt giltigt skäl för eleverna? De kunde säga ”orkar inte” och därmed slippa? Vad är det för galenskap? Från och med nu startar alla lektioner på utsatt tid - varför har de inte alltid gjort det? Från och med nu gäller utsatta tider för inlämning. Så förut kunde man alltså lämna in sina uppgifter lite när man ville?

Vad är detta för tokig skola?

Läraren uttrycker stor ­besvikelse på eleverna. Jag förstår inte hur han kan göra det. Han borde uttrycka stor besvikelse på sig själv och sina kolleger. Han borde väl i stället skriva: ”Vi är hemskt ledsna. Vi har tappat greppet, vi har inte varit tydliga mot eleverna. Vi har låtit dem göra lite vad som helst. Det är klart de blir förvirrade, de är ju bara barn. Det är vårt ansvar att sätta regler för barnen, inte deras. Men nu har vi förstått våra misstag. Vi ber om ursäkt.”

Läraren blir intervjuad om sin Facebook-succé. Han ­utvecklar sin besvikelse på eleverna, han säger att han ogillar att barnen är inne på Facebook under lektionerna. ”Jag vill ha ett slut på det där nu”, säger han.

Jag vill säga till honom: Du är deras lärare! Du sätter deras regler! Om de tillåtits att använda Facebook på lektionerna så är det ju inte deras fel. Det är ditt fel.

Det är inte konstigt att det går illa för skolan, om det finns lärare som först tillåter barnen att bete sig hur de vill och sen ­besviket beklagar sig och ­ropar: ”Titta! De beter sig hur de vill.”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

"Ronaldo skänker 60 miljoner kronor"

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/spanien/article20772381.ab

 

Usch! Sådant där gillar jag inte. Han är bara ute efter att stärka sitt personliga varumärke, de där pengarna kommer betala igen sig genom ökade intäkter för reklamkontrakt mm. Och så vet man inte riktigt vad han står för. Nä, riktigt läskigt säger jag.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ronaldo skänker 60 miljoner kronor"

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/spanien/article20772381.ab

 

Usch! Sådant där gillar jag inte. Han är bara ute efter att stärka sitt personliga varumärke, de där pengarna kommer betala igen sig genom ökade intäkter för reklamkontrakt mm. Och så vet man inte riktigt vad han står för. Nä, riktigt läskigt säger jag.

Ja, usch och fy för sånt där, håller med dig :totaltgalen::devil::totaltgalen:

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör det om han skänker bort en ohemul summa pengar och dessutom inte blir bankrupt på kuppen? Jobs donerade mycket pengar, Bill Gates likså... är det inte bra? Det ger ju resurser att hjälpa som annars aldrig hade varit möjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vad gör det om han skänker bort en ohemul summa pengar och dessutom inte blir bankrupt på kuppen? Jobs donerade mycket pengar, Bill Gates likså... är det inte bra? Det ger ju resurser att hjälpa som annars aldrig hade varit möjliga.

Du får gå tillbaks 20 inlägg så är du nog med... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gå tillbaks 20 inlägg så är du nog med... :)

 

Om jag inte missförstår så verkar vi vara på samma bana och att ditt inlägg ovan innehöll en stor portion ironi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Om jag inte missförstår så verkar vi vara på samma bana och att ditt inlägg ovan innehöll en stor portion ironi?

 

:yeahbaby:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick precis ett besked från Facebook att folk skänkte drygt 15 miljoner dollar genom dem till hjälparbetet i Nepal. Facebook själva lovade ju att matcha upp till 2 miljoner dollar, så lite mer än 17 miljoner USD blev det totalt.

 

Oförskämt... bra!

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...