Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

Facebook now shares your web browsing history with advertisers
Opt-out and privacy controls available

 

:armskeptisk:

- - -


Facebook will add a drop-down menu to its ads. If you’re not interested in a particular subject then you can remove that from your ad interests to make sure you never see a similar ad again.

:o Vilken hysteri.... Man måste alltså själv säga nej ...för varenda annons. Stackars er.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook now shares your web browsing history with advertisers

Opt-out and privacy controls available

 

:armskeptisk:

 

- - -

 

:o Vilken hysteri.... Man måste alltså själv säga nej ...för varenda annons. Stackars er.

 

Jag ser aldrig några annonser då jag har tillägg som rensar bort dem. Inte ens sponsrade inlägg ser jag. Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser aldrig några annonser då jag har tillägg som rensar bort dem. Inte ens sponsrade inlägg ser jag.

Jo, det är väl bra, på ett sätt. Men det innebär väl att de delar ut webhistoriken hej vilt, oavsett då - eftersom man själv då inte kan säga nej tack.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl bra, på ett sätt. Men det innebär väl att de delar ut webhistoriken hej vilt, oavsett då - eftersom man själv då inte kan säga nej tack.

Jag antar det, men vad spelar det mig för roll, om de inte kan vända det emot mig?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook now shares your web browsing history with advertisers

Opt-out and privacy controls available

 

:armskeptisk:

 

- - -

:o Vilken hysteri.... Man måste alltså själv säga nej ...för varenda annons. Stackars er.

 

Det finns många andra gratistjänster där jag inte har den möjligheten. TV4 exempelvis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men där handlar det väl inte om att samla in all surfdata/webhistorik, och sen dela med sig till annonsörerna.

(Facebook now shares your web browsing history with advertisers)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men där handlar det väl inte om att samla in all surfdata/webhistorik, och sen dela med sig till annonsörerna.

 

(Facebook now shares your web browsing history with advertisers)

Jag har tillägget Ghostery som blockerar all tracking.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser aldrig några annonser då jag har tillägg som rensar bort dem. Inte ens sponsrade inlägg ser jag.

Jag besväras inte heller av reklam på Facebook, tycker alla dessa j-a spel är ett värre elände.

 

Blockerar så fort jag ser något nytt, vilket ideligen händer. Speltillverkarna verkar vilja döpa om sina spel, fast jag tror att det är nya spel som fasligt mycket påminner om något spel som man redan har blockerat men som hette något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Efter att ha varit utan FB i ett halvår ändrades saker och ting. Det tog ett tag men jag identifierade till slut en grupp människor jag har svårt att hålla kontakt med utan FB. Så vad göra? Att hålla kontakt med vänner får naturligtvis stå över mina principer och mina tankar om FB, så jag är tillbaks i tjänsten som vet allt om sina användare och ändå mest visar mig annonser för hörapparatsbatterier och damskor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ja vi har fattat att du inte tycker om Facebook så det räcker nu :tyst:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Igår fyllde FB 11år...

cake.png

- - -

“CNBC on Twitter: "11 years ago today, someone named Mark Zuckerberg appeared on CNBC to discuss a social network that had 100K users.” »»

https://amp.twimg.com/v/3e92687d-e3e2-4086-983c-ff4eb6117359


- - -

 

Kul/intressant att höra hur låga förväntningar de hade satt på antal användare och hoppades på att kanske 2-300 universitet skulle haka på. Det blev ju några till s a s. ^_^

Det klippet är ju lite internethistora över det. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ville Facebook ha mina pengar för att hjälpa jordbävningsoffren i Nepal. Varför skulle jag ge pengar till ett mångmijardföretag, som är just det tack vare användare som jag? Jag fattar det inte. :fundersam:

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ville Facebook ha mina pengar för att hjälpa jordbävningsoffren i Nepal. Varför skulle jag ge pengar till ett mångmijardföretag, som är just det tack vare användare som jag? Jag fattar det inte. :fundersam:

Drog samma slutsats ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog samma slutsats ;)

:ThumbsUp:

 

Dock fruktar jag att andra tänker med hjärtat. Pengarna gör säkert större nytta om man ger dem till de organisationer som har som självpåtagen uppgift att arbeta med sådant här. Läkare utan gränser, exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Idag ville Facebook ha mina pengar för att hjälpa jordbävningsoffren i Nepal. Varför skulle jag ge pengar till ett mångmijardföretag, som är just det tack vare användare som jag? Jag fattar det inte. :fundersam:

 

Om de bara agerar mellanhand för att ge pengarna vidare till t.ex. Läkare Utan Gränser så är väl ingen skada skedd? Facebook kan ju göra en insats genom att de har så många användare. Om de då lägger en skylt i ansiktet på alla dessa och upplyser om att det kan vara läge att skänka en slant till förmån för Nepal så är det väl ganska rimligt att mer pengar blir skänkta?

 

Facebook kan ju på det viset göra stor nytta. Men det hela beror ju helt på hur Facebook hanterar pengarna man skänker.

 

:ThumbsUp:

 

Dock fruktar jag att andra tänker med hjärtat. Pengarna gör säkert större nytta om man ger dem till de organisationer som har som självpåtagen uppgift att arbeta med sådant här. Läkare utan gränser, exempelvis.

 

Det håller jag med om, varför inte ge direkt? Den nytta Facebook kan göra är att få ihop pengar från de som kanske inte skulle skänkt annars.

 

Läkare Utan Gränser fick ett bidrag av mig igår iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl ändå förutsätta att pengarna som Facebook samlar in går till organisationer som arbetar med bistånd och katastrofhjälp. Dessutom så lovade väl FB att skjuta till lika mycket pengar som bidragsgivarna?

 

Ingen större skillnad mot att handla vissa varor på ICA där del av vinsten går till Childhood Foundation.

 

Jag tror ju inte att Facebook-insamlingen gör att det totalt sett samlas in mindre pengar via de traditionella vägarna. Snarare tvärtom när vi får fler möjligheter att skänka pengar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de bara agerar mellanhand för att ge pengarna vidare till t.ex. Läkare Utan Gränser så är väl ingen skada skedd? Facebook kan ju göra en insats genom att de har så många användare. Om de då lägger en skylt i ansiktet på alla dessa och upplyser om att det kan vara läge att skänka en slant till förmån för Nepal så är det väl ganska rimligt att mer pengar blir skänkta?

 

Facebook kan ju på det viset göra stor nytta. Men det hela beror ju helt på hur Facebook hanterar pengarna man skänker. ...

Jaha, men hur vet jag det? Ska det trenda, att storföretag gör så här? Nästa skylt kommer när jag loggar in på Nordea? Nä, jag är skeptisk, lik förbannat. :)

 

Man får väl ändå förutsätta att pengarna som Facebook samlar in går till organisationer som arbetar med bistånd och katastrofhjälp. Dessutom så lovade väl FB att skjuta till lika mycket pengar som bidragsgivarna?

 

Ingen större skillnad mot att handla vissa varor på ICA där del av vinsten går till Childhood Foundation.

 

Jag tror ju inte att Facebook-insamlingen gör att det totalt sett samlas in mindre pengar via de traditionella vägarna. Snarare tvärtom när vi får fler möjligheter att skänka pengar.

Var och en får så klart tycka vad de vill om detta, men jag är skeptisk till att storföretag gör så här. Jag tycker inte om det. Så är det.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord om man donerar genom FB så dubbleras summan? Hur man nu kan få det till något dåligt övergår mitt förstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord om man donerar genom FB så dubbleras summan? Hur man nu kan få det till något dåligt övergår mitt förstånd.

Facebook gör givetvis så helt utan tanke på att stärka sitt eget varumärke så att man kan få in ännu mer pengar? Nä, sådant gör att jag tycker att det stinker.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook gör givetvis så helt utan tanke på att stärka sitt eget varumärke så att man kan få in ännu mer pengar? Nä, sådant gör att jag tycker att det stinker.

Enligt devisen "all publicitet är bra publicitet" så finns det väl ingen organisation eller företag som inte vill stärka sitt varumärke genom att samla in pengar till behövande.

 

Läkare Utan Gränser, Röda Korset med flera stärker ju också sitt varumärke.

 

Så jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...