MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
iMarc

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)

38 medlemmar har röstat

1. 1. Använder du Facebook?

• Ja
      25
    • Nej
      13
  2. 2. Vad använder du facebook till?

• Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      18
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      17
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

• 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      7
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      14

Rekommendera Poster

Det är som med alla andra verktyg att det går att göra bra och dåliga saker med FB. Problemet är att FB nästan uppmanar i sin konstruktion till det negativa.

Hur? Jag har inte upplevt något av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir änmer motvillig när det förutsätts att man är på FB eller att man måste göra saker via FB som enda möjlighet.

[+] Samma här. :kramis:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag blir änmer motvillig när det förutsätts att man är på FB eller att man måste göra saker via FB som enda möjlighet.

? Undviker du telefon för att du ibland får besked via telefon i stället för via brev?

Redigerad av Svolder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur? Jag har inte upplevt något av det.

Genom att lyssna på mina barn, frun, bekanta och titta själv. Grupptryck kan förstärkas, stalking kan förfinas osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

? Undviker du telefon för att du ibland får besked via telefon i stället för via brev?

VArken telefon eller brev är ett öppet media. Nu cyklar herrn lite.... du behöver inte försvara FB.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genom att lyssna på mina barn, frun, bekanta och titta själv. Grupptryck kan förstärkas, stalking kan förfinas osv.

Varför omger man sig med fel personer? Du styr helt själv vem som skall se det du skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FB lanserades ju som en öppen ide och kommunitet. Nu är lösningen att gömma sig i ett hörn med restriktioner. Jag behöver inte FB. Den som tycker det är bra... kör på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför omger man sig med fel personer? Du styr helt själv vem som skall se det du skriver.

För många är det säkert en självklarhet att kunna säga nej till vänförfrågningar och inbjudningingar, men det finns väldigt många ungdomar, vuxna för den delen med, så får svårt att säga nej utan att de får ovett för det sen. Blir “straffade” i umgänget bara för de avböjde osv osv. En del av mobbningskulturen (, inkl vuxenmobbning). Som Axelman skrev - grupptrycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många är det säkert en självklarhet att kunna säga nej till vänförfrågningar och inbjudningingar, men det finns väldigt många ungdomar, vuxna för den delen med, så får svårt att säga nej utan att de får ovett för det sen. Blir “straffade” i umgänget bara för de avböjde osv osv. En del av mobbningskulturen (, inkl vuxenmobbning). Som Axelman skrev - grupptrycket.

Då är det värre att man inte kan blockera in- *och* utgående här på forumet. Här kan du inte tacka nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänker osökt på min gamla mamma som totalvägrar uppkoppling, hon vill bara ha sin dator att skriva på och inget annat. Hon blir så sur över hur både radio och TV hänvisar till webben för fortsatt information. Hon tycker att det är ett oskick då många med henne lämnas utanför, vilket jag kan hålla med om. Men ändå..... :totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Då är det värre att man inte kan blockera in- *och* utgående här på forumet. Här kan du inte tacka nej.

Jo, på så sätt är det ju en begränsning. Å andra sidan ligger det ju inte på samma nivå direkt. Här pratar vi mestadels Mac till skillnad fån FB där det alltid finns nån gammal vän från förr som måste ha hjärnkoll på hur det går för alla i livet. :ThumbsUp:

tänker osökt på min gamla mamma som totalvägrar uppkoppling, hon vill bara ha sin dator att skriva på och inget annat. Hon blir så sur över hur både radio och TV hänvisar till webben för fortsatt information. Hon tycker att det är ett oskick då många med henne lämnas utanför, vilket jag kan hålla med om. Men ändå..... :totaltgalen:

Den ultimata hänvisningen är väl ändå om man t ex ringer Telia för att telefon och/eller brebandet är trasigt, och man får hänvisning till “att de flesta frågor kan du lösa på internet - på Telia.se” ^_^ Duuh!

Redigerad av iEricF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, på så sätt är det ju en begränsning. Å andra sidan ligger det ju inte på samma nivå direkt. Här pratar vi mestadels Mac till skillnad fån FB där det alltid finns nån gammal vän från förr som måste ha hjärnkoll på hur det går för alla i livet. :ThumbsUp:

Tvärt om. Här är det ibland någon som å det grövsta går in för att missuppfatta, och som gör det till en sport att vara så oförskämd som möjligt tillbaka, även på ett harmlöst uttalande, och du vet aldrig när det händer. På fejan är det ingen som utgår från att du läser allt, och heller ingen som bryr sig om just den detaljen.

Redigerad av Svolder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teknikskiften är på gott och ont. Om hon har körkort kan du dra en parallell med att det kan vara klurigt att lära sig men det ger frihet och rörelseförmåga särskilt när man själv är rörelsehindrad. Man kan hänga med runt hela jorden utan att gå utanför dörren. När man vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det folk inte tänker på är att de som inte har webben inte får mindre information idag än de fick tidigare. Det som finns på webben är oftast merinformation som öht inte gjordes tillgänglig tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det folk inte tänker på är att de som inte har webben inte får mindre information idag än de fick tidigare. Det som finns på webben är oftast merinformation som öht inte gjordes tillgänglig tidigare.

jo, så är det ju....Det handlar mest om merinformation som ingen fick förut. men det retar dem som inte är uppkopplade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo, så är det ju....Det handlar mest om merinformation som ingen fick förut. men det retar dem som inte är uppkopplade.

Då får hon väl koppla upp sig. ;)

Såvida inte anledningen till motståndet är ekonomiskt, så ser jag få nackdelar med att vara uppkopplad. Datorvana finns ju tydligen, så då har hon... ehm, halva inne.

/ Kiwi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VArken telefon eller brev är ett öppet media. Nu cyklar herrn lite.... du behöver inte försvara FB.

FB är inget öppet media. Det är nerlåst till den punkten du själv vill att det skall vara nerlåst. Om du skulle gå in på min profil ser du vad jag heter. Inget mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kikar lite på omröstningens siffror. 16 använder, och 6 använder inte. Det ätr faktiskt ungf som det är på det hela stora med. "6/16 = 0.375". Och sist jag såg lite siffror på det (användandet) var det ≈ 4 10 som inte använder FB.

...vilket gör det till lite märkligt varför en del företag/organisationer osv, kör med uteslutande info på/via FB och på så sätt missar 40%. Fast det är bättre idag än får några år sen. Var mer utstuderat "bara FB" då. Idag finns många på fler ställen med.

Redigerad av iEricF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Confessions of a Facebook Marketing Addict | Entrepreneur.com

“Facebook’s business model resembles that of a neighborhood drug dealer. Get ’em hooked young on something cheap, and then make your clients pay big time for something stronger when the cheap stuff doesn’t work anymore.”

Tycker det verkar vara en bra beskrivning. ^_^

Man får anta att den är rätt korrekt med eftersom den kommer från en “Reklamjunkie”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Confessions of a Facebook Marketing Addict | Entrepreneur.com

Facebooks business model resembles that of a neighborhood drug dealer. Get em hooked young on something cheap, and then make your clients pay big time for something stronger when the cheap stuff doesnt work anymore.

Tycker det verkar vara en bra beskrivning. ^_^

Man får anta att den är rätt korrekt med eftersom den kommer från en Reklamjunkie.

Läste en gång att det inte är en IT-bubbla som väntar på att spricka utan en reklambubbla. Jag hoppas och tror att det är en profetia som går i uppfyllelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Läste en gång att det inte är en IT-bubbla som väntar på att spricka utan en reklambubbla. Jag hoppas och tror att det är en profetia som går i uppfyllelse.

m.gif Låter som ett rätt troligt scenario.

Är bara att vänta och hoppas på dagen då det imploderar. :yeahbaby:

Just nu är det så mkt reklam på t ex YouTube, så att t o m TV3, i jmförelse, ligger i paritet med SVT. ^_^

Redigerad av iEricF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det känns rätt mycket som om man försöker sälja konserverad gröt, men det gäller ju alla områden. Fejan handlar mer om själlösa flashspel än om reklam. Reklam är det som driver nonsensteve och internet. Utan reklam inget internet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det känns rätt mycket som om man försöker sälja konserverad gröt, men det gäller ju alla områden. Fejan handlar mer om själlösa flashspel än om reklam. Reklam är det som driver nonsensteve och internet. Utan reklam inget internet.

Jag har för mig att det man syftade på var de fantasisummor som bl.a. FB var värderade till baserat på spekulationer om värde i reklamsyfte. Något åt det hållet.

Reklam slipper vi nog aldrig. En reklambubbla lär ju innebära att reklam försvinner lika lite som en fastighetsbubbla innebär att fastigheter försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår fortfarande varför ni (dvs Karl-Jan med flera) är så angelägna om att Facebook ska störta och döden dö? För att de har mycket reklam? För att det går att lura till sig »likes«? För att ni inte själva eller i mycket liten utsträckning använder FB?

Ursäkta språkbruket, men ni låter som ett gäng pensionärer som hoppas att [valfri »modern« företeelse] ska upphöra, utan att kunna motivera det bättre än »därför«.

Vad driver er?

/ Kiwi

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår fortfarande varför ni (dvs Karl-Jan med flera) är så angelägna om att Facebook ska störta och döden dö? För att de har mycket reklam? För att det går att lura till sig »likes«? För att ni inte själva eller i mycket liten utsträckning använder FB?

Ursäkta språkbruket, men ni låter som ett gäng pensionärer som hoppas att [valfri »modern« företeelse] ska upphöra, utan att kunna motivera det bättre än »därför«.

Vad driver er?

/ Kiwi

Ingen fara. Jag är väl medveten om att jag låter som en grinig gammal gubbe :)

Du ställde nästan samma fråga i trådens första sida och jag svarade. Var det ett dåligt motiverat svar från min sida eller har du glömt bort det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu