MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
iMarc

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)

38 medlemmar har röstat

1. 1. Använder du Facebook?

• Ja
      25
    • Nej
      13
  2. 2. Vad använder du facebook till?

• Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      18
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      17
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

• 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      7
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      14

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det var inte mycket. :armskeptisk:Minst en  0'a för lite.

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, modEric säger:

Det var inte mycket. :armskeptisk:Minst en  0'a för lite.

Oj! Det var påtok för lite. :armskeptisk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

– Mark, U gotta pay 500 grand!

– Fine!

:totaltgalen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, Alix säger:

– Mark, U gotta pay 500 grand!

– Fine!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

:P 

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, sevensleeper säger:

Oj! Det var påtok för lite. :armskeptisk:

Högsta möjliga enligt då gällande lagstiftning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Högsta möjliga enligt då gällande lagstiftning.

Säkert så. Det borde vara mer som GDPR: "Om man inte uppfyller de nya kraven som kommer att ställas riskerar man vite på upp till 4 % av den totala koncernomsättningen."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dump.png.e7d6181e049db5c424097868c713c330.png

”We don't care, we're only in it for the money!” SUCKerberg tjänar pengar igen! :evilgrin: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-07-11 på 21:52, sevensleeper säger:

Säkert så. Det borde vara mer som GDPR: "Om man inte uppfyller de nya kraven som kommer att ställas riskerar man vite på upp till 4 % av den totala koncernomsättningen."

Som jag uppfattade det så är det GDPR som gäller nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Som jag uppfattade det så är det GDPR som gäller nu.

Japp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, modEric säger:

:yeahbaby:

Vad blockerar PB som inte UBO blockerar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, Alix säger:

Vad blockerar PB som inte UBO blockerar?

Vet inte vad UBO är. Men tydligen så blockera PB lite mer än det man själv kan kontroller man. Den bästa funktionen med PB är att man kan sköta varje cookie med ett reglage. pb.png.09e35993dd3c0e5e6349fb8332a40311.png

Sen delar den in kakorna och visas vilka som spårar, och vilka som inte verkar spåra. :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, modEric säger:

Vet inte vad UBO är. Men tydligen så blockera PB lite mer än det man själv kan kontroller man. Den bästa funktionen med PB är att man kan sköta varje cookie med ett reglage. pb.png.09e35993dd3c0e5e6349fb8332a40311.png

Sen delar den in kakorna och visas vilka som spårar, och vilka som inte verkar spåra. :yeahbaby:

UBO = Ublock origin. Jo, hur PB redovisar visste jag rätt hyfsat.  Men det är alltså själva skillnaden? Annars blockerar de samma sak? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

UBO = Ublock origin. Jo, hur PB redovisar visste jag rätt hyfsat.  Men det är alltså själva skillnaden? Annars blockerar de samma sak? 

Jaha, den... :) Nej, det är f fa 2 olika program. uBlock Origin (& c/o) är en adblocker - mot annoser/kosmetisk, och tar bort innehållet från sidan - medans PB håller koll på trackers och liknande och blockar kakorna. Är därför det är en sån perfekt kombo att köra ihop. Man kan nog säga att utan uBlock* hade man fått sitta och mecka med Stylus/Stylbot hela dagarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
53 minuter sedan, modEric säger:

Jaha, den... :) Nej, det är f fa 2 olika program. uBlock Origin (& c/o) är en adblocker - mot annoser/kosmetisk, och tar bort innehållet från sidan - medans PB håller koll på trackers och liknande och blockar kakorna. Är därför det är en sån perfekt kombo att köra ihop. Man kan nog säga att utan uBlock* hade man fått sitta och mecka med Stylus/Stylbot hela dagarna.

Ublock origin blockerar mer än annonser, om man vill*. Skadlig programvara och spårning, exempelvis. Jag kör listan Easyprivacy, exempelvis, som hindrar ”FacebookTracking”.

*Som Eff själva skriver. Dump:

dump.png.8e11dc22ec829f92400b794ec40bed2a.png

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Alix säger:

Ublock origin blockerar mer än annonser, om man vill. Malware och sekretess, exempelvis. Jag kör listan Easyprivacy, exempelvis, som hindrar ”FacebookTracking”.

Jo, jag har alla filterlistor ikryssade där (default). Ändå dyker de upp i PB. Jag ser det som att uBlock* blockar saker från att renderas i webläsaren, mendan PB blockerar mot kakor/spårning. Filterlistorna bygger ju på vad webläsaren kan läsa in, i form av källkod, adresser, osv, eftersom det är uppbyggt kring “regexp”. Kakor kan man sätta på en sida ändå. uBlock och PB är en bra kombo. Jag har de 2 + HTTPS-Everywhere som min kombo.

Som uBlock är berskriven: “a free and open-source, cross-platform browser extension for content-filtering, including ad-blocking.” »» så beskrivs PB med: “blocks spying ads and invisible trackers.” »» PB har mer fokus på “privacy”. Läs gärna FAQ'n där. Det förklaras mycket där.

Den här tråden kanske är intressant?

Is there any point in using both uBlock Origin and Privacy Badger simultaneously? : privacy

Fanns många bra svar/beskrivningar där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det som gör att ni så aktivt försöker dölja era »spår«?

För att ni kan? För principen att ingen ska kunna spåra era aktiviteter på nätet? För att undvika personliga annonser? Någon annan anledning?

/ Kiwi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, modEric säger:

Jo, jag har alla filterlistor ikryssade där (default). Ändå dyker de upp i PB. Jag ser det som att uBlock* blockar saker från att renderas i webläsaren, mendan PB blockerar mot kakor/spårning. Filterlistorna bygger ju på vad webläsaren kan läsa in, i form av källkod, adresser, osv, eftersom det är uppbyggt kring “regexp”. Kakor kan man sätta på en sida ändå. uBlock och PB är en bra kombo. Jag har de 2 + HTTPS-Everywhere som min kombo.

Som uBlock är berskriven: “a free and open-source, cross-platform browser extension for content-filtering, including ad-blocking.” »» så beskrivs PB med: “blocks spying ads and invisible trackers.” »» PB har mer fokus på “privacy”. Läs gärna FAQ'n där. Det förklaras mycket där.

Den här tråden kanske är intressant?

Is there any point in using both uBlock Origin and Privacy Badger simultaneously? : privacy

Fanns många bra svar/beskrivningar där.

Ja, detta inlägg beskriver det bäst:

”Privacy Badger is a heuristics-based tool- it doesnt use lists to block tracking but rather determines what is trying to track on the fly. In some cases, it will perform worse than Disconnect block lists, but in others (where that tracker isnt in the list) PB is very useful.

I think many users would be just fine with Ublock Origin + disconnect block lists ...”

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, kiwi säger:

Nej, det är inte det det handlar - att dölja sina spår. De finns alltid där, vart man går och surfar, osv. All trafik loggas på en server. Den är helt ofarlig, och det är inte det man blockar utan den andra/övriga loggningen av data som sen följer en runt. Eg har jag inget emot annonser i sig. Det är mer tekningen bakom, hur den hanteras och (inte) sköts. Det är mer en pricipiell fråga för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, kiwi säger:

För att ni kan? För principen att ingen ska kunna spåra era aktiviteter på nätet? För att undvika personliga annonser? Någon annan anledning?

/ Kiwi

I mitt fall en kombination av sjuklig paranoia och för att jag vill briljera med mina kunskaper. Doh!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Ja, detta inlägg beskriver det bäst:

”Privacy Badger is a heuristics-based tool- it doesnt use lists to block tracking but rather determines what is trying to track on the fly. In some cases, it will perform worse than Disconnect block lists, but in others (where that tracker isnt in the list) PB is very useful.

I think many users would be just fine with Ublock Origin + disconnect block lists ...”

Ja, om målet är att hitta en anledning tilll varför man inte behöver den så är det nog ett bra svar. Själv tycker jag att det fanns bättre svar där - de som förklarar fördelarna med att köra båda.

Den bästa förklaringen där var nog: “One blocks things you don't want to see; the other blocks things that want to see you.”

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
10 minuter sedan, modEric säger:

Ja, om målet är att hitta en anledning tilll varför man inte behöver den så är det nog ett bra svar. Själv tycker jag att det fanns bättre svar där - de som förklarar fördelarna med att köra båda.

Den bästa förklaringen där var nog: “One blocks things you don't want to see; the other blocks things that want to see you.”

Ja, det behöver jag för jag vill inte syssla med manuell styrning av någonting. Bara klicka i och låta det sköta sig självt. Av dina inlägg (och många på reddit inklusive det du citerar) får man dock intrycket att om man inte använder PB så kommer man att spåras. Det är inte så, nödvändigtvis. Lyckligtvis.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, modEric säger:

Jo, jag har alla filterlistor ikryssade där (default). Ändå dyker de upp i PB. ...

Det är inget konstigt, naturligtvis, eftersom PB inte arbetar på samma sätt som listorna. Men du tolkar alltså detta som att listorna inte gör sitt jobb? Det är fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

om man inte använder PB så kommer man att spåras. Det är inte så, nödvändigtvis.

Nej, så är det ju. Finns inga kakor som spåras så spåras man inte. PB hanterar bl a de kakor som inte dyker upp i uBlock. För att göra det riktigt enkelt beskrivet (= förmodligen inte helt riktig beskrivning) så uBlock = innehållsbaserad filtering/blockering och PB = trafik/spårning-fokuserat. Viss skillnad.

PB kan rulla på automatiskt om det är det du vill. Däremot ger den en xtra möjlighet att styra själv. Och sen tycker jag (själv) att man lär sig rätt mycket om de olika sidorna och hur de jobbar, på ett annat sätt.

pb_options.png.eced929206bc67c1db3e940e184c75ee.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu