Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

Facebook: Unanswered questions - EDRi

EDRi skickade frågor till FB, och hörde aldrig av dem sen igen...

 

“It struck us that, if Facebook wanted an honest exchange, it would be happy to answer some of the most obvious outstanding issues.

Encouragingly, Facebook said it would welcome the questions and said that they would still also like the meeting on 26 April.

The questions were sent on 16 April and… we never heard from Facebook again…”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5/2/2018 på 21:16, modEric säger:

Cambridge Analytica lägger ner efter Facebook-skandalen | SVT Nyheter

”Nedläggningen beror delvis på att företaget förlorat klienter, samt att de står inför rättsliga kostnader efter Facebook-skandalen, skriver AP.”

Cambridge Analytics verkar återuppstå som Emerdata istället.

 

 

 

Cambridge Analytica is out of business, but its heavy hitters have reopened under a new name / Boing Boing

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Facebookvänner”. Tja, jag har varit vän med en sedan jag skaffade FB (från början var vi kontrahenter på ett internetforum). Men vi har aldrig träffats. Ifjol visade det sig att han hade varit alldeles i närheten, på bilresa. Annars bor han långt i norr. Men han hörde aldrig av sig. Ändå följer vi varandra vad gäller familj och allt sådant. Konstigt, egentligen. Som forna tiders ”brevvänner”, antar jag. Jag tog bort honom och hans fru på Instagram idag. Det kliar i fingrarna vad gäller Facebook. Vänner på Facebook, vad f-n är det!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

”Facebookvänner”. Tja, jag har varit vän med en sedan jag skaffade FB (från början var vi kontrahenter på ett internetforum). Men vi har aldrig träffats. Ifjol visade det sig att han hade varit alldeles i närheten, på bilresa. Annars bor han långt i norr. Men han hörde aldrig av sig. Ändå följer vi varandra vad gäller familj och allt sådant. Konstigt, egentligen. Som forna tiders ”brevvänner”, antar jag. Jag tog bort honom och hans fru på Instagram idag. Det kliar i fingrarna vad gäller Facebook. Vänner på Facebook, vad f-n är det!?!

 

Inspirerad av dig tog jag bort 70 "vänner" på FB ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
10 timmar sedan, Svolder säger:

Begreppet "vänner" på fejan bör översättas med "ytligt bekanta" om ens det. Ibland blir det "människor jag har ett gemensamt intresse med". I några fall är det "arbetskamrater" eller "före detta arbetskamrater". Att översätta det med "vänner i verkliga livet" är nog knappast aktuellt för mer än ett mindretal av de som är tillagda som "vänner", åtminstone inte för mig.

Håller med. Jag har folk på FB som jag inte sett eller pratat med på säkert 10-15 år. Det har inte blivit av att jag "rensat" än dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

”Han ville dock passa på att lägga in en brasklapp genom att varna användarna för att exempelvis rensning av cookies i webbläsaren kan försämra användarupplevelsen på Facebook.”

Läge att ofta ta bort dem då. För han är bara mån om sig själv och sina aktieägare när han säger så där. B) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

”Han ville dock passa på att lägga in en brasklapp genom att varna användarna för att exempelvis rensning av cookies i webbläsaren kan försämra användarupplevelsen på Facebook.”

Läge att ofta ta bort dem då. För han är bara mån om sig själv och sina aktieägare när han säger så där. B) 

Absolut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Folk utanför Facebook kan ha kartlagts – av Facebook

“Facebook anklagas för att ha samlat in information om människor som inte ens använder det sociala nätverket. Läckt mejlväxling mellan höga Facebookchefer har lämnats in till domstol i Kalifornien.”

Ett ämne som cirkulerat tidigare, där man spekulerat lite i hur det eg ligger till med den saken... Verkar som det finns lite mer substans i det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, Alix säger:

Ja, de har en utmaning i att fylla på med unga människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook och Google GDPR-anmälda direkt - Computer Sweden

“– Facebook har till och med blockerat kontona för de användare som inte givit sitt medgivande. Så användarna har bara valet att radera sitt konto eller trycka på ”agree”-knappen – det är inte ett fritt val, det liknar mer en valprocess i Nordkorea, säger han i en kommentar.”

Har sett liknande lösningar på andra ställen med. Lite fult gjort. Vissa saker är ju såklart självklara att man måste godkänna, just för kontobiten - men utöver det som inte har med själva kontot/registreringen att göra... Det är där de fular sig och kör en all-inclusive på.

 

post-64246-0-17724200-1503415865.pngAtt blockera konton...

Det är lite sandlådenivå över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2017-10-15 på 16:25, sevensleeper säger:

Är inte riktigt med på vad du menar. Har du sett AR-reklam i engelsk ligafotboll? :)

Ser det just nu på Viasat, GER-KSA. BEST NEVER REST vid sidorna av målen. Skylten syns endast i läktarkamerorna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
sevensleeper

Nu är Mark Zuckerberg den tredje rikaste personen i världen, efter Jeff Bezos och Bill Gates.
 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-06/zuckerberg-tops-buffett-as-tech-titans-dominate-wealth-ranking

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
15 minuter sedan, Alix säger:

Vem f-n är Jeff Bezos? :huh:

Grundaren av Amazon. Han var rikast i världen för en tid sedan, sedan gick Bill om igen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Snapchat verkar sikta på att bli shopping-verktyg, ryktas koppla ihop sin tjänst med Amazon.
 

https://techcrunch.com/2018/07/09/snapchat-camera-search/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, sevensleeper säger:

Grundaren av Amazon. Han var rikast i världen för en tid sedan, sedan gick Bill om igen.

Vilket är ganska imponerande då Bill sedan några år tillbaka jobbar med att göra sig av med pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
8 minuter sedan, Alix säger:

Jösses. Jag vill inte vara med längre... (Tur att jag åtminstone inte har Snapchat, barnen ”tillåter” det inte).

Ja, vi får väl se var det här landar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vilket är ganska imponerande då Bill sedan några år tillbaka jobbar med att göra sig av med pengar.

Verkligen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Facebook börjar med AR-reklam i flödet.

https://www.engadget.com/2018/07/10/facebook-ar-ads/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...