Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

sevensleeper

Vad du kan göra efter du lämnat Facebook. :D

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Highlights från Zuckerbergs frågestund. Samt en härlig liten bild... :D
 

 

Screen-Shot-2018-04-11-at-13.15.17.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Dag 2 av frågestunden:
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Snapchat ryktas börjar tvinga användare att titta på reklam, sex sekunder långa reklamsnuttar ska börja visas.


https://digiday.com/media/unskippable-six-second-video-ads-coming-snapchat/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
7 minuter sedan, sevensleeper säger:

Snapchat ryktas börjar tvinga användare att titta på reklam, sex sekunder långa reklamsnuttar ska börja visas.


https://digiday.com/media/unskippable-six-second-video-ads-coming-snapchat/

Adjö Snapchat :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
5 minuter sedan, Alix säger:

Har du haft det? :huh: 

Jag har. Min guddotter använder det, men nu får det räcka.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite komiskt.

 

När folk upptäcker att de har »betalat« för användningen av en sajt genom att deras användaruppgifter har använts, vill de inte använda den.

 

När folk upptäcker att de kommer att »betala« för användningen av en sajt genom att det visas reklam, vill de inte använda den.

 

Helst ska allt vara gratis och reklamfritt. Fri sprit och bredare trottoarer! :citation:

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Adjö Snapchat :superirriterad:

 

2 timmar sedan, Alix säger:

Har du haft det? :huh: 

 

2 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Jag har. Min guddotter använder det, men nu får det räcka.....

Jag har det för att kommunicera med min systerdotter och systerson. Men, ska det bli reklam så får vi hitta en annan tjänst....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag har det för att kommunicera med min systerdotter och systerson. Men, ska det bli reklam så får vi hitta en annan tjänst....

Jag ”får” inte ha det för mina barn. Jag har periodvis inte fått följa alla av dem på Instagram heller. Och gillar jag något på Facebook i fel läge får jag höra att jag ska ta bort det... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Alix säger:

Jag ”får” inte ha det för mina barn. Jag har periodvis inte fått följa alla av dem på Instagram heller. Och gillar jag något på Facebook i fel läge får jag höra att jag ska ta bort det... :D 

Hehe... Ja, det är väl så ibland. När det blir lite äldre så blir de arga om du inte gillar det de lägger ut. :D

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, kiwi säger:

Det är lite komiskt.

 

När folk upptäcker att de har »betalat« för användningen av en sajt genom att deras användaruppgifter har använts, vill de inte använda den.

 

När folk upptäcker att de kommer att »betala« för användningen av en sajt genom att det visas reklam, vill de inte använda den.

 

Helst ska allt vara gratis och reklamfritt. Fri sprit och bredare trottoarer! :citation:

 

 

/ Kiwi

Problemet är väl snarare att så många sidors ansvariga är så taffliga med det, sköter det på ett osnyggt sätt. Och det är alltid upp till var och en att lämna tjänsten eller sidan om man tycker att de gått över gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Problemet är väl snarare att så många sidors ansvariga är så taffliga med det, sköter det på ett osnyggt sätt. Och det är alltid upp till var och en att lämna tjänsten eller sidan om man tycker att de gått över gränsen.

 

O ja, det står alla fritt att använda eller inte använda en tjänst, helt efter eget tycke och smak.

 

Sex sekunders reklam är tydligen ett tillräckligt »intrång« för att helt lämna tjänsten och aldrig titta bakåt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, kiwi säger:

Det är lite komiskt.

 

När folk upptäcker att de har »betalat« för användningen av en sajt genom att deras användaruppgifter har använts, vill de inte använda den.

 

När folk upptäcker att de kommer att »betala« för användningen av en sajt genom att det visas reklam, vill de inte använda den.

 

Helst ska allt vara gratis och reklamfritt. Fri sprit och bredare trottoarer! :citation:

 

 

/ Kiwi

[+] på gratis och reklamfritt. :yeahbaby:

 

Jo, det är väl lite komiskt det där, men å andra sidan så är det ju så de säljer in varan från början - att det är gratis och kostar inget.* Och det är väl jättre bra att folk vaknar upp och inser vad det eg kostar. Av alla de som lämnar lär nog en större del av dem återvända, om inte annat i ren abstinens.

Spoiler

Facebookanol_3mg.thumb.jpg.09c6a99bb02e3df5efdfe2d3cf54bcb5.jpg

 

* Blir lite som en del program som är “gratis” och går som Freeware, fast - man måste registrera sig. Så, Registrationware alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast reklam har jag väl eg inget emot så... Det är tekniken bakom. Den som gör att ni t ex är på en utländsk site, men får en reklam på svenska relaterat till något annat ni nyligen besökt - och har abs ingenting med den sidan du är på att göra.

 

 

Redigerad av modEric
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, modEric säger:

Fast reklam har jag väl eg inget emot så... Det är tekniken bakom. Den som gör att ni t ex är på en utländsk site, men får en reklam på svenska relaterat till något annat ni nyligen besökt - och har abs ingenting med den sidan du är på att göra.

 

 

 

Det är väl det som är hela poängen med cookies och de där osynliga pixlarna? Att webbsajterna kan följa dig vart du går. De vet att du har googlat efter det där fina kameraobjektivet – och plötsligt ser du annonser för samma kameraobjektiv.

 

Och det är skitstörigt. Inte att de gör enligt ovan, för då har jag iaf reklam som är anpassad för mig och för mina intressen, utan för att de är så erbarmligt dåliga på att implementera det. Även när jag har beställt, betalt och fått varan levererad så kan samma varureklam fortsätta att ploppa upp.

 

I framtiden? Inte bättre:

 

googlebot.thumb.jpg.c40992ab7c9e1b574330b5a7e362dd5a.jpg

 

 

/ Kiwi

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Jag ”får” inte ha det för mina barn. Jag har periodvis inte fått följa alla av dem på Instagram heller. Och gillar jag något på Facebook i fel läge får jag höra att jag ska ta bort det... :D 

En lösning kanske kan vara att låta barnen ta om dina sociala mediekonton. Varje vecka kan de sammanställa en PDF som de mejlar dig, som berättar vad som gör dig upprörd och vad du gillar.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

En lösning kanske kan vara att låta barnen ta om dina sociala mediekonton. Varje vecka kan de sammanställa en PDF som de mejlar dig, som berättar vad som gör dig upprörd och vad du gillar.

Säkert jätteroligt men jag förstår det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Säkert jätteroligt men jag förstår det inte.

De verkar ju ha bäst koll på vad du bör gilla och följa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De verkar ju ha bäst koll på vad du bör gilla och följa.

Jaha, nu förstår jag. En ”hand” försvann i ditt inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...