Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

sevensleeper
2 minuter sedan, Alix säger:

Det är Safari som skräms så där. Finner ingen substans i det.

Okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Det är Safari som skräms så där. Finner ingen substans i det.

Ok. Bra att veta. :yeahbaby: Och uBO för Safari är ju eg ett eget/annat tillägg - en fork med samma namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel på hur Safari (Apple) ansvarsfriskriver sig:

 

dump.jpg.2af7db06e003f4e8627bd843c164df39.jpg

 

5ac772bc9a57e_dump1.jpg.70745960157217e09ff72077721d60d3.jpg

 

Med andra ord: De anger samma alldeles oavsett vad det handlar om för tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, modEric säger:

Det är inte okej. :behave:

 

 

;)

:fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Ok, nu blev det lite instressant och lite oroande. :yeahbaby:

Vad kommer den där informationen från? Har aldrig sett den innan. Kollade av sidan, och sidan på FF osv. Ingenting om det.

Till vilken webläsare är det där? FF, Chrom*, Safari (som eg är ett annat tillägg).

- - -

 

Kikade igenom dokumentationen på Wikisidan...

 

Privacy policy · gorhill/uBlock Wiki

 

Can you trust uBlock? · gorhill/uBlock Wiki

“uBlock Origin has absolutely no interest in data mining you.”

 

Nya inställningarna för “privacy”: https://github.com/gorhill/uBlock/wiki/Dashboard:-Settings#privacy

 

- - -

 

På nåt sått känns det lite som att det inte är uBO's grej, utan nåt som webläsaren har. Har aldrig sett nåt liknande i min dator eller webläsare - och det står ingeting om såna rättigheter på sidan eller i dokumentationen.

 

Hursomhelst... uBO ringer inte hem. Och det känns lite off med, för den jobbar när sidan laddas in - inte när man själv jobbar med sidan - dvs fyller i formulär osv. den rensar element vid inladdning.

 

Kanske det kan vara ngn generell info, typ när man installera BankID i telefonen så vill den ha rättigheter att bl a kunna ringa, kontakter osv. Vilket man sen kan gå in och neka - och den funkar lika bra ändå.


 

 

Spelar ingen roll att "det inte är deras grej" när möjligheten finns och andra har påstått samma sak men inte hållit det.

Finns möjligheten att blockera reklam på annat sätt än tillägg i webbläsaren och som slår på hela mitt nätverk så väljer jag den möjligheten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Har kikat lite på PiHole och funderar på det med, som en mer generell lösning. Då kör du all trafik genom servern då? eller ligger den och sniffar trafik på hela nätverket, och jobbar från sidan s a s.

 

Har inte kikat allt för mycket på den, mer än ett par guider där det körde med en RPi.

Jag kör all trafik genom servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Spelar ingen roll att "det inte är deras grej" när möjligheten finns och andra har påstått samma sak men inte hållit det.

Finns möjligheten att blockera reklam på annat sätt än tillägg i webbläsaren och som slår på hela mitt nätverk så väljer jag den möjligheten.

Tillverkaren av Pajhål kan väl teoretiskt sett läsa av all din datatrafik? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Tillverkaren av Pajhål kan väl teoretiskt sett läsa av all din datatrafik? 

 

Vilka?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

”All din datatrafik”.

 

Nej jag undrar vad "Pajhål" är för något. För att vara en språkpolis är det förvånande att du inte klarar av att följa dina egna råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Pajhål = PiHole

 

Ok ?

Förklara för mig hur utvecklarna av Pi-hole (som är open source) skulle kunna monitorera min trafik?

Det enda Pi-Hole gör är att agera DNS-server som filtrerar bort oönskat material och vidarebefordrar min trafik till Googles DNS. Jag kan inte dom tekniska detaljerna exakt hur det fungerar och jag har svårt att se hur ett open source projekt skulle överleva eller komma undan med att spionera på sina användare.

 

Citat

To expand on this, because Pi-Hole's source code is freely readable, it means you could personally verify that it's not secretly sending data through a backdoor. If you, OP, don't know how to analyze the source yourself, you can often assume someone has. This is an inherent safety advantage to any open source project that has lots of "eyes" on it.

Open source projects can contain viruses, malware, and backdoors, but if a project like this with lots of contributors and developers had malware, it would mean that every person who's ever worked on or read the source code would have to be hiding the "secret".

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Ok ?

Förklara för mig hur utvecklarna av Pi-hole (som är open source) skulle kunna monitorera min trafik?

Det enda Pi-Hole gör är att agera DNS-server som filtrerar bort oönskat material och vidarebefordrar min trafik till Googles DNS. Jag kan inte dom tekniska detaljerna exakt hur det fungerar och jag har svårt att se hur ett open source projekt skulle överleva eller komma undan med att spionera på sina användare.

Min poäng är bara att tilläggen i webbläsaren teoretiskt sett kan göra samma sak som din PiHole, och omvänt. Nördar som kan sådant här i detalj skulle snabbt upptäcka om brukarnas förtroende, oavsett om det gäller webbläsartillägg eller PiHolear, skulle missbrukas. Den enda skillnaden, från din horisont, är att Apple inte varnar för PiHole via Safari.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Min poäng är bara att tilläggen i webbläsaren teoretiskt sett kan göra samma sak som din PiHole, och omvänt. Nördar som kan sådant här i detalj skulle snabbt upptäcka om brukarnas förtroende, oavsett om det gäller webbläsartillägg eller PiHolear, skulle missbrukas. Den enda skillnaden, från din horisont, är att Apple inte varnar för PiHole via Safari.

 

Som jag förstår det är det inte samma sak. Ett tillägg i webbläsaren kan teoretiskt sett läsa av dina tangentbords inmatningar. Det kan inte Pi-Hole och dessutom så kör jag genom en VPN-server som krypterar min trafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Som jag förstår det är det inte samma sak. Ett tillägg i webbläsaren kan teoretiskt sett läsa av dina tangentbords inmatningar. Det kan inte Pi-Hole och dessutom så kör jag genom en VPN-server som krypterar min trafik.

Ja, jag skrev indirekt att du litar på Apples varning och att de inte varnar för PiHolear eller VPN-anslutningar. I alla fall inte via Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Ja, jag skrev indirekt att du litar på Apples varning och att de inte varnar för PiHolear eller VPN-anslutningar. I alla fall inte via Safari.

 

Jag förstår inte din poäng :huh: Förutom att när du är misstänksam över något så är det mer viktigt ännu är någon annan är det :D;)

Det är inte Apple´s varning som jag litar på utan jag använde det som exempel. Har blivit varnad genom andra kanaleratt  tillägg osäkrare än Pi-Hole.

Nu är det inte det den enda orsaken till att jag valt det utan enkelheten att alla enheter på nätverket slipper reklam plus lite annat.

 

Edit: Jo jag förstår din poäng och det är att det retar dig att du tror jag litar mer på Apple vad dom säger om säkerhet ;)

Redigerad av lappen71
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan vara överens om att ingenting är 100% säkert :)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, lappen71 säger:

Vi kan vara överens om att ingenting är 100% säkert :)?

 

Är det helt säkert? :whistling: :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mattem säger:

 

Är det helt säkert? :whistling: :totaltgalen:

 

100% osäkert ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
51 minuter sedan, modEric säger:

Såg det, det är många offentliga personer som går ur FB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Såg det, det är många offentliga personer som går ur FB.

Jo, det är en ju del. Tänkte mest som det Mac/-forum vi trots allt är - att det kunde vara lite intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
39 minuter sedan, modEric säger:

Jo, det är en ju del. Tänkte mest som det Mac/-forum vi trots allt är - att det kunde vara lite intressant.

Absolut, jag menade inte att det var ointressant, mer att det är många just nu som lämnar FB och säger det publikt. Det Woz sa var ju också vasst - att Apple profilerar på bra produkter och FB på människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...