Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

Jag kan tipsa om F.B. Purity för de som vill modda sin Facebook å det grövsta. Man tar bort sådant man inte vill se, kan lägga in CSS, och en massa annat.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tipsa om F.B. Purity för de som vill modda sin Facebook å det grövsta. Man tar bort sådant man inte vill se, kan lägga in CSS, och en massa annat.

Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

Förstår vad du menar. Jag har en tendens att sortera bort folk ur mitt liv. Renonemanget är ungefär som så att om jag inte brytt mig om att hålla kontakten med mina gamla klasskompisar så var de inga vänner som betydde något för mig, och därför finns det heller ingen mening i att hålla någon kontakt alls. Jag lägger 100% på ett mindre antal nära vänner och min familj, de som verkligen är viktiga för mig. Jag engagerar mig mer i mina nära vänner, men det kan såklart också ligga mig i fatet ibland då jag till skillnad från de med annan syn på den saken har ett bredare kontaktnät som emellanåt kan vara värdefullt. Jag står dock inte helt utan ytliga kontakter. Jag har ju t.ex. det här forumet med människor som jag, till skillnad från mina gamla klasskamrater, faktiskt delar ett intresse med. Det finns också vissa andra kontaktytor utöver FB som gör att jag håller viss kontakt med folk jag inte har någon närmre relation med. Men kort och gott känner jag inte ett behov av FB i dess nuvarande form för att uppräthålla några kontakter. Jag har varit utan den biten av FB några månader nu och är förvånad över hur lite jag faktiskt saknar det. Jag skulle våga påstå att det inte påverkat mitt sociala liv överhuvudtaget.

 

En skillnad mellan oss är ju också den att du verkar ha betydligt fler kontakter på FB som engagerar sig mer. Min newsfeed är ju som sagt numera nästan död. Oavsett vad man tycker om FB så är det tillräcklig anledning till att bege sig därifrån.

 

Det finns väl inget rätt eller fel här, bara olika sätt att se på kontaktnät, vänskap och relationer.

 

Angående NSA så är just det inget som stör mig nämnvärt. Rent principiellt må NSA's framfart störa mig, men det har inget att göra med deras eventuella kontakt med FB att göra. Det stör mig faktiskt mer att ett vinstdrivande bolag har tillgång till så mycket information om hundratals miljoner människor. Det är inget jag är jättesugen på att vara en del av, även om det inte påverkar mig på ett speciellt direkt vis att FB vet vilka böcker jag läser.

 

 

Spelar mest "riktiga" spel :) . Det är en skam att teknologin tagit oss till en nivå att vi kan skapa fruktansvärt avancerade och verklighetstrogna spel med en hisnande grafik, som kan spelas på en dator eller konsoll som de flesta svenska hushåll har råd med. Och så sitter vi och spelar Angry Birds på våra mobiltelefoner... :totaltgalen:

 

Jag vet att det finns andra sätt att se på den saken, men det är mitt sätt.

 

 

Vill du vara anonym är jag tveksam till om FB är platsen för dig. Det ska dock gå att ändra vilka användare som ser din tidslinje, kommer dock inte ihåg exakt vart man hittar inställningen. Att inläggen kommer tillbaks kan bero på en bugg som hindrar dig från att ta bort dem, eller en annan bugg som gör att du ser de inlägg du tror att du tagit bort men som i själva verket bara döljs eftersom FB aldrig tar bort något ;)

Klart man är en riktig Gamer och spelar titlar på både konsoll och PC. Men orkar man inte engagera sig så kan det vara trevligt med nåt annat som tidsfördriv :) Dragon City är kul, Candy Crush SAGA också, men spelet tar aldrig slut, blir svårare och svårare och tråkigare och tråkigare så nu är det många som dissar CCS förutom de som har blivit beroende.

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förstår vad du menar. Jag har en tendens att sortera bort folk ur mitt liv. Renonemanget är ungefär som så att om jag inte brytt mig om att hålla kontakten med mina gamla klasskompisar så var de inga vänner som betydde något för mig, och därför finns det heller ingen mening i att hålla någon kontakt alls. Jag lägger 100% på ett mindre antal nära vänner och min familj, de som verkligen är viktiga för mig. Jag engagerar mig mer i mina nära vänner, men det kan såklart också ligga mig i fatet ibland då jag till skillnad från de med annan syn på den saken har ett bredare kontaktnät som emellanåt kan vara värdefullt. Jag står dock inte helt utan ytliga kontakter. Jag har ju t.ex. det här forumet med människor som jag, till skillnad från mina gamla klasskamrater, faktiskt delar ett intresse med. Det finns också vissa andra kontaktytor utöver FB som gör att jag håller viss kontakt med folk jag inte har någon närmre relation med. Men kort och gott känner jag inte ett behov av FB i dess nuvarande form för att uppräthålla några kontakter. Jag har varit utan den biten av FB några månader nu och är förvånad över hur lite jag faktiskt saknar det. Jag skulle våga påstå att det inte påverkat mitt sociala liv överhuvudtaget.

 

En skillnad mellan oss är ju också den att du verkar ha betydligt fler kontakter på FB som engagerar sig mer. Min newsfeed är ju som sagt numera nästan död. Oavsett vad man tycker om FB så är det tillräcklig anledning till att bege sig därifrån.

 

Det finns väl inget rätt eller fel här, bara olika sätt att se på kontaktnät, vänskap och relationer.

 

Angående NSA så är just det inget som stör mig nämnvärt. Rent principiellt må NSA's framfart störa mig, men det har inget att göra med deras eventuella kontakt med FB att göra. Det stör mig faktiskt mer att ett vinstdrivande bolag har tillgång till så mycket information om hundratals miljoner människor. Det är inget jag är jättesugen på att vara en del av, även om det inte påverkar mig på ett speciellt direkt vis att FB vet vilka böcker jag läser.

 

 

Spelar mest "riktiga" spel :) . Det är en skam att teknologin tagit oss till en nivå att vi kan skapa fruktansvärt avancerade och verklighetstrogna spel med en hisnande grafik, som kan spelas på en dator eller konsoll som de flesta svenska hushåll har råd med. Och så sitter vi och spelar Angry Birds på våra mobiltelefoner... :totaltgalen:

 

Jag vet att det finns andra sätt att se på den saken, men det är mitt sätt.

 

 

Vill du vara anonym är jag tveksam till om FB är platsen för dig. Det ska dock gå att ändra vilka användare som ser din tidslinje, kommer dock inte ihåg exakt vart man hittar inställningen. Att inläggen kommer tillbaks kan bero på en bugg som hindrar dig från att ta bort dem, eller en annan bugg som gör att du ser de inlägg du tror att du tagit bort men som i själva verket bara döljs eftersom FB aldrig tar bort något ;)

Jag vill inte att en person som inte är i min vänlista ska kunna se mitt nyhetsflöde, vilka vänner jag har, foton osv. Är det ens möjligt att fixa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Jag vill inte att en person som inte är i min vänlista ska kunna se mitt nyhetsflöde, vilka vänner jag har, foton osv. Är det ens möjligt att fixa det?

 

Självklart - Du sätter dina Privacy Settings så att bara dina vänner kan se allting du postar. Du kan även välja att ingen kan lägga till dig som vän, alls - eller bara vänners-vänner te.x. Du kan till och med välja att vara helt osynlig så att dom enda som ser dig är dom DU lägger till som vän - dvs. ingen kan söka på dig om inte du vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte att en person som inte är i min vänlista ska kunna se mitt nyhetsflöde, vilka vänner jag har, foton osv. Är det ens möjligt att fixa det?

Du kan dölja att dina inlägg syns hos en annan person även om den ingår i vänlistan. Jag har aldrig själv gjort så men jag har sett och vet att funktionen finns. Har inte i skrivande stund kikat efter exakt var funktionen ligger men nånstans under privata inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det tycker jag är både bra och dåligt.

 

Bra för att det inte finns någon som helst anledning för vårdpersonal att hålla på med sociala medier under arbetstid. Det hade varit det om det hade handlat om att de boende behöver stöd och hjälp med sina sociala medier. Och då får man ju anse det som vilken aktivitet som helst som man gör tillsammans med sina brukare eller vårdtagare.

 

Har med egna ögon sett många gånger hur vårdpersonal är upptagna av sin egna privata mobil och att det har handlat om FB råder det ingen tvekan om. Det omisskännliga ljudet i fickan när något händer i sin FB känner jag ju igen, eftersom jag själv har FB.

 

99.9% av alla våra äldre på äldreboendena gagnas inte på något sätt av detta, tvärtom. De får mindre tid till stöd för att tillgodose sina behov med en stressad personal som vlill bli klar för att kunna tillfredsställa sina egna istället. Men de hade kunnat gagnat de boende om personalen istället hade medverkat till att den äldre med hjälp av moderna media kunnat pratat med sitt barnbarnsbarn (som det ju ofta handlar om faktiskt) på andra sidan jordklotet.

 

Dåligt, för att den sociala interaktionen i sociala media kan gagna arbetet, om man har den typen av jobb. Det kan ju vara där man har sitt stora kontaktnät.

 

Problemet är bara att denna regel förmodligen blir tandlös, lika tandlös som att förbjuda rökning på arbetstid.

 

 

Att detta skulle ha något med att inskränka den personliga integriteten eller liknande, är däremot rent nys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det tycker jag är både bra och dåligt.

 

Bra för att det inte finns någon som helst anledning för vårdpersonal att hålla på med sociala medier under arbetstid.

 

// ... //

 

Dåligt, för att den sociala interaktionen i sociala media kan gagna arbetet, om man har den typen av jobb. Det kan ju vara där man har sitt stora kontaktnät.

 

// ... //

 

Att detta skulle ha något med att inskränka den personliga integriteten eller liknande, är däremot rent nys.

Ja, exakt. Den privata surfningen kan man ju skippa helt. Om företaget har en egen strategi för sociala medier, så är det väl en arbetsuppgift då och är inom ramen för jobbet ... f f a åt jobbet, på jobbets olika konton.

 

Just integriteten var väl ifrågasatt i det här fallet. Som de skrev...

“I det fallet presenterade Barometern bland annat uppgifter om att personal tagit bilder på vårdtagare med sina mobiler.”

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde man klara sitt jobb innan FB fanns kan man garanterat göra det nu också.

Handlar det om människor man arbetar med så ska det vara ett totalförbud att använda FB.

 

Samma sak frågan om barn ska få ha telefonen i klassrummen.

Argumentet att föräldrarna ska kunna få tag på barnet och vice versa är bara nonsens.

Innan mobiltelefonens intåg kunde man få tag på sina barn också genom att ringa till skolan.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

 

Innan mobiltelefonens intåg kunde man få tag på sina barn också genom att ringa till skolan.

På den tiden fanns det en telefon och någon som svarade. Det är bortrationaliserat idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe... Fejsbok har bara bekräftat mina fördomar så jag har fortfarande inget behov av det. Snarare försöker jag mer än någonsin att träffa människor på riktigt. Rekommenderas!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dumpade mina syskonbarn då de var uppenbarligen helt ointresserade av vad jag skrev. Å andra sidan struntar de i mig i verkliga livet också. Så ser Sverige ut numera, blod är INTE tjockare än vatten.

och jag har flera ggr tänkt tanken att dumpa min moster som ville vara vän med mig på FB, men jag får alltid en liten obehagskänsla när jag ser att hon kommenterat mitt status. För ofta är det lite taggigt skrivet och jag får ofta en känsla av kritik från henne. Det är väl kanske bara inbillning... men ändock!

 

Jag har istället försökt lösa det så att jag så fort jag kommer åt skriver positiva kommentarer på hennes inlägg och gillar dem. Jag tänker att man kan bli bemött så som man själv bemöter andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se..... mail är uppfunnet..... Skype är uppfunnet..... vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook är en gruppuppdaterad sida där bara de du väljer kan se vad du skriver. Vad är problemet med att du inte vill skypa individuellt med alla hela tiden?

Det finns grupper i mail också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns grupper i mail också.

det är bara knöligt att maila, mail använder jag numera eg bara för sådant som kräver textmassor och bifogade filer/dokument.

 

Att få brevlådan full med bara prat blir liksom stelt och tråkigt. På FB blir det mer direkt, naturligt och lite av chatt med varandra. FB har också en trevlig chatfunktion som funkar superbra till mer privat småprat.

 

Fast eg har jag slutat bifoga tunga filer med mail också, kör med DB-länkar istället.

 

 

FB funkar jättebra att hålla kontakten med andra på, men undviker alla dessa förbaskade länkar hit och dit om farmer och annat skit. Klickar heller aldrig på reklamen där. Blockerar sådant så mkt det bara går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mest ute efter att såga av det inbillade FB-beroendet som räddningen för alla mina relationer. ( Och alla de nyblivna konstruerade artificiella "vännerna".....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar lite typ...

 

attachicon.gifFacebook-people-Fry-meme.jpg

 

 

 

:D^_^

Å ena sidan är möjligheterna att hålla kontakt större än någonsin, men samtidigt verkar vi ha mindre med kontakt i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mest ute efter att såga av det inbillade FB-beroendet som räddningen för alla mina relationer. ( Och alla de nyblivna konstruerade artificiella "vännerna".....)

här i forumet har jag också många artificiella vänner, till skillnad mot i FB där jag träffat de allra flesta öga mot öga. ;) Fast det händer att jag får vänförfrågningar från dem jag inte känner och som jag bara vet vilka de är.

 

Däremot nekar jag direkt när det kommer vänförfrågningar från exv Jack från Southhampton som på knagglig engelska har sett mitt foto och tycker jag är sååååå snygg och sååååå gärna villl bli vän med mig. Har en kompis vars svägerska blev sol- och vårad på några hundra tusen kronor av en sådan. Jag frågar mig hur man kan lyckas med det, men hon gjorde det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här i forumet har jag också många artificiella vänner, till skillnad mot i FB där jag träffat de allra flesta öga mot öga. ;) Fast det händer att jag får vänförfrågningar från dem jag inte känner och som jag bara vet vilka de är.

 

Däremot nekar jag direkt när det kommer vänförfrågningar från exv Jack från Southhampton som på knagglig engelska har sett mitt foto och tycker jag är sååååå snygg och sååååå gärna villl bli vän med mig. Har en kompis vars svägerska blev sol- och vårad på några hundra tusen kronor av en sådan. Jag frågar mig hur man kan lyckas med det, men hon gjorde det iaf.

Vi gick inte med i forumet för att få vänner. Vi blev det när vi var här. Det är inte samma sak.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gick inte med i forumet för att få vänner. Vi blev det när vi var här. Det är inte samma sak.

ja, det har du rätt i :kramis:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vi gick inte med i forumet för att få vänner. Vi blev det när vi var här. Det är inte samma sak.

ja, det har du rätt i :kramis:

 

[+][+]

 

Forumet > FB :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...