Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om Facebook (+ WhatsApp, Instagram)


iMarc
 Share

  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du Facebook?

    • Ja
      26
    • Nej
      14
  2. 2. Vad använder du facebook till?

    • Spela spel
      1
    • Chatta med vänner och/eller anhöriga
      19
    • Nyfiken, spionera på andra
      3
    • För att försöka dejta någon
      0
    • Är aktiv inom någon grupp som delar mitt intresse
      14
    • Trakassera andra
      1
    • Ingenting
      18
  3. 3. Hur mycket tid spenderar du på FB/dag?

    • 0-1 timme
      12
    • 1-2 timmar
      8
    • 2-3 timmar
      3
    • 4-5 timmar
      0
    • 6-7 timmar
      0
    • 8-9 timmar
      0
    • 10+ timmar
      0
    • Hela tiden tills jag somnar
      2
    • Ingen alls
      15


Rekommendera Poster

Som rubriken säger. Här diskuteras allt som har med Facebook att göra.

 

Själv är jag såld på spelet Dragon City, påminner lite om Pokémon som jag gillade förr, snacka om nördig man är ;)

Redigerad av iEricF
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har varit användare sedan typ 2005. Har varit ganska sparsam användare och tänkt två gånger innan jag lagt upp något. Har från början haft som "policy" att bara lägga till vänner som jag faktiskt känner, träffar och hör av utanför FB.

 

För några månader sedan fick jag nog, tog bort allt jag någonsin lagt upp samt all info och även delar av mitt namn. FB är inte vad det en gång var, och jag kommer äta tårta den dagen FB's aktie faller med samma glidtal som ett handsnidat piano. Jag har kvar mitt konto och tittar in emellanåt för att följa vissa personer/sidor som intresserar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ngt fel med röstningsformuläret. Svarar man nej på 1'a måste man ändå svara på de 2 andra. :glare:

Attans, går det att skriva typ: Jag svarade nej på första frågan eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attans, går det att skriva typ: Jag svarade nej på första frågan eller liknande?

Justerade lite. Hoppas det blev ok?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några månader sedan fick jag nog, tog bort allt jag någonsin lagt upp samt all info och även delar av mitt namn. FB är inte vad det en gång var, och jag kommer äta tårta den dagen FB's aktie faller med samma glidtal som ett handsnidat piano. Jag har kvar mitt konto och tittar in emellanåt för att följa vissa personer/sidor som intresserar mig.

 

Får man fråga varför Du inte gillar FB längre? Samtidigt som Du faktiskt fortfarande använder det, på ett sätt som jag känner igen hos många...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken säger. Här diskuteras allt som har med Facebook att göra.

[+] Bra med en egen FBtråd. :ThumbsUp: Har undrat varför det inte funnits ngn innan. Händer ju saker (både bra och dåliga) kring FB hela tiden. T ex säkerhetsvarningar, andringar i anv.avatal osv...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FB har jag för att kommunicera med mina barn (och hålla koll på vad de gör eller utsätts för) och två syskon, som bor långt bort från mig, så vi kan inte träffas särskilt ofta. Jag har också några vänner som jag följer, men det är familjen som kommer främst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder FB dagligen och har väl knappt 200 vänner där. Är ett alldeles utmärkt sätt att kommunicera både med nära och mer avlägsna vänner (inte nödvändigtvis geografiskt). Många personer som jag öht inte skulle ha kontakt med "irl", men som det är trevligt att prata med där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-11001-0-36059600-1395835203_thumb.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Därför som jag bara har vänner på FB som jag träffat och träffar på regelbunden basis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Får man fråga varför Du inte gillar FB längre? Samtidigt som Du faktiskt fortfarande använder det, på ett sätt som jag känner igen hos många...

 

 

/ Kiwi

 

Kan förstå att det jag skrev låter lite inkonsekvent.

 

Jag kan ju bara tala för mig egen upplevelse här, men jag upplever en skillnad jämfört med för några år sedan. Jag och många av mina vänner använde FB som en plats där man höll koll på de vänner man inte hann träffa så ofta som man önskade, FB gav oss chansen att hänga med i varandras liv och dela roliga stunder med varandra.

 

Numera postas det väldigt lite på FB jämfört med för några år sedan. Och det som postas är ganska opersonligt eller handlar om att visa fasad - solnedgångar och champagneglas varvat med alla sidor som FB vänner klickat gilla på. En liten handfull av mina vänner klickar gilla betydligt mer än övriga, vilket gör att vart tredje post i mitt flöde handlar om vildsvinsjakt eller crossfit - som inte intresserar mig nämnvärt.

 

Jag kände själv på slutet att jag var tvungen att tänka alldeles för mycket innan jag postade något. Även om jag varit restriktiv med att lägga till folk jag inte träffar IRL så blir det ändå en del folk, chefer, kollegor, släkt och vänner i en stor mix. Ofta kände jag att det nog var bättre att strunta i att lägga up den där bilden eller den där texten, baserat på att det inte var något jag ville sprida till alla FB vänner. Såklart, det finns filter för sådant, men det är ju egentligen en falsk trygghet. Har man väl postat så vet man aldrig vart det hamnar. Så, det slutar med att man själv lägger upp meningslösa bilder på solnedgångar. Och vad ska jag då med FB till?

 

Det som finns kvar är en del sidor/grupper som har väldigt bra flöde på FB men tyvärr inte på sina respektive hemsidor. Där är FB fortfarande bra.

 

Anledningen till att jag inte tycker om FB är dock inte allt detta. Jag tycker helt enkelt inte om "gratis". Jag vill inte ha något gratis mot att ge upp delar av mitt privatliv. Det är inte ens gratis. Det är bara betalning i annan form än pengar. Och, jag tycker definitivt inte om företag som Google och FB som lever och frodas enbart på att de sitter på information om folk.

 

Jag tycker heller inte om att FB är så dominerande. När jag var ung/yngre pratade jag med mina vänner över ICQ, som senare bliv MSN, Lunarstorm och allt vad de hette. Tjänsterna kom, blev stora och sedan omkörda. Drakarna dog, och gav plats till något nytt att gro. Jag tycker att vi är färdiga med FB som plattform för socialt umgänge. Det är dags för något nytt, vad det nu må vara, och då måste FB i nuvarande form dö.

 

Nu skrev jag lite fort och är medveten om att det finns hål i mina åsikter, men de är inte fakta utan just mina egna känslor inför FB.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag inte tycker om FB är dock inte allt detta. Jag tycker helt enkelt inte om "gratis". Jag vill inte ha något gratis mot att ge upp delar av mitt privatliv. Det är inte ens gratis. Det är bara betalning i annan form än pengar. Och, jag tycker definitivt inte om företag som Google och FB som lever och frodas enbart på att de sitter på information om folk.

 

Jag tycker heller inte om att FB är så dominerande. När jag var ung/yngre pratade jag med mina vänner över ICQ, som senare bliv MSN, Lunarstorm och allt vad de hette. Tjänsterna kom, blev stora och sedan omkörda. Drakarna dog, och gav plats till något nytt att gro. Jag tycker att vi är färdiga med FB som plattform för socialt umgänge. Det är dags för något nytt, vad det nu må vara, och då måste FB i nuvarande form dö.

 

Nu skrev jag lite fort och är medveten om att det finns hål i mina åsikter, men de är inte fakta utan just mina egna känslor inför FB.

[++] Väldigt bra skrivet och formulerat. :yeahbaby: Klart man får ha hål i sina åsikter. Det är det sammantagna av dem man gör sina beslut.

 

Vet inte om det kommer ngt nytt... snarare kanske att man åtegår och längtar till de tidigare varianterna av socialt umgäng på nätet. Själv föredrar jag forum typ det vi har här framför andra. Har Adium jag kör lite med (MSN, Gtalk, jabber).

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan till stora delar hålla med Karl-Jan i hans beskrivningar. Dock har jag inte raderat min historia. Har varit med sedan 2007-2008 nånstans. I början var det jättekul, nästan ett större "gift" än forumet här :)

Numera går jag in dagligen enbart för att lägga ut nåt, men aldrig privata grejer längre. Hanterar inkomna grejer, kollar upp att inte något "dumt" hänt på min sida.

 

FB har för mig svällt ut alldeles för mycket, visst är det kul med alla "vänner" där, men det är ju eg bara en liten del som är mina personliga vänner. Övriga är bekanta osv osv.

 

Sista året deltar jag i några grupper där, och det kan ibland ge någon slags behållning.

Men kan säga att jag känner mig mer social och bekväm i det här forumet än på FB. Att sätta igång och radera "vänner" känns inte heller bra, även om jag gör det ibland. Men högen med vänner växer ändå.

 

Twittrar mycket sporadiskt, och då brukar jag oftast koppla det till FB. Förstår på twitternördarna att man tycker twitter är bra, själv får jag inget grepp på det och tycker det är svårt att hänga med där.

Instagram har jag prövat men begriper inte finessen på det heller.

 

Kanske börjar jag bli gammal - i mitt sinne :dumstrut:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanske börjar jag bli gammal

 

Det är inte så dumt att bli gammal. Du måste ju värdera det mot alternativet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så dumt att bli gammal. Du måste ju värdera det mot alternativet...

Tycker nog alternativet låter lite lockande, jag. Iaf till en del....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är Facebook ett bra nav för att kombinera nära vänner med mindre nära vänner med bekanta och bekantas bekanta. Där görs utbyten, i form av bilder och kommentarer, som inte hade kunnat ske annars. Jag får en inblick i människors liv som inte hade varit möjlig utan att ha nästan daglig, fysisk kontakt med hundratals människor.

 

Som att vara FB-vän med gamla klasskamrater från låg- och mellanstadiet. Man minns namnet, minns hur de såg ut och lite hur de var att umgås med då. Men nu får man se hur de ser ut idag, vilka familjer de (eventuellt) har, vilka yrkesvägar de gått, vad de har för åsikter, var de bor, hur deras barn ser ut. Med mera. Och vi måste inte ta upp en mer fysisk kontakt med varandra om inte båda sidor vill.

 

Jag var på en middag med några klasskompisar från högstadiet förra året. Hur skulle man samla ihop alla? Facebook, så klart! Och ju närmare middagen kom, desto fler från högstadiet blev man FB-vän med. När middagen väl kom, var man inte helt analfabet vad gällde varandras liv och leverne – eftersom man givetvis varit inne på varandras sidor – utan kunde ta samtalet till en annan nivå. Gå in lite djupare. Få reda på mer »bakom rubrikerna«. Få veta saker som inte nödvändigtvis borde eller måste stå på FB.

 

För allt avhandlas inte där. Man checkar inte in i en kyrka när man går på begravning. Man lägger inte ut intima bilder på sitt kärleksliv.

 

Men utöver det? Jag ser inte några större problem med att lägga ut bilder på familjen, på resor, på särskilda händelser i vardagen. Vad är det absolut värsta som kan hända? Att NSA får reda på att jag gillar att läsa science fiction-böcker? Att CIA får veta att jag har varit i USA tre gånger? (Som om de inte redan visste.) Att Facebook ser att jag ofta checkar in på Ica Nära 100 meter från min bostad?

 

Hjälp. Hjälp!

 

Jag tar FB som jag tycker många andra av mina FB-vänner tar det: Ett kul ställe där man tillfälligt kan dela bagateller och ibland lite större saker. De som vill »gillar« och rentav kommenterar och delar. Andra vill mest titta. Bra så. Alla kontakter med omvärlden, ens bland bekanta eller nära vänner, måste handla om saker som fördjupar och knyter samman. Ibland räcker det med en länk till ett videoklipp med en rolig katt.

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är Facebook ett bra nav för att kombinera nära vänner med mindre nära vänner med bekanta och bekantas bekanta. Där görs utbyten, i form av bilder och kommentarer, som inte hade kunnat ske annars. Jag får en inblick i människors liv som inte hade varit möjlig utan att ha nästan daglig, fysisk kontakt med hundratals människor.

 

Som att vara FB-vän med gamla klasskamrater från låg- och mellanstadiet. Man minns namnet, minns hur de såg ut och lite hur de var att umgås med då. Men nu får man se hur de ser ut idag, vilka familjer de (eventuellt) har, vilka yrkesvägar de gått, vad de har för åsikter, var de bor, hur deras barn ser ut. Med mera. Och vi måste inte ta upp en mer fysisk kontakt med varandra om inte båda sidor vill.

 

Jag var på en middag med några klasskompisar från högstadiet förra året. Hur skulle man samla ihop alla? Facebook, så klart! Och ju närmare middagen kom, desto fler från högstadiet blev man FB-vän med. När middagen väl kom, var man inte helt analfabet vad gällde varandras liv och leverne – eftersom man givetvis varit inne på varandras sidor – utan kunde ta samtalet till en annan nivå. Gå in lite djupare. Få reda på mer »bakom rubrikerna«. Få veta saker som inte nödvändigtvis borde eller måste stå på FB.

 

För allt avhandlas inte där. Man checkar inte in i en kyrka när man går på begravning. Man lägger inte ut intima bilder på sitt kärleksliv.

 

Men utöver det? Jag ser inte några större problem med att lägga ut bilder på familjen, på resor, på särskilda händelser i vardagen. Vad är det absolut värsta som kan hända? Att NSA får reda på att jag gillar att läsa science fiction-böcker? Att CIA får veta att jag har varit i USA tre gånger? (Som om de inte redan visste.) Att Facebook ser att jag ofta checkar in på Ica Nära 100 meter från min bostad?

 

Hjälp. Hjälp!

 

Jag tar FB som jag tycker många andra av mina FB-vänner tar det: Ett kul ställe där man tillfälligt kan dela bagateller och ibland lite större saker. De som vill »gillar« och rentav kommenterar och delar. Andra vill mest titta. Bra så. Alla kontakter med omvärlden, ens bland bekanta eller nära vänner, måste handla om saker som fördjupar och knyter samman. Ibland räcker det med en länk till ett videoklipp med en rolig katt.

 

 

/ Kiwi

Bra skrivet, stämmer väl överens med min FB-användning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog alternativet låter lite lockande, jag. Iaf till en del....

Ja, alla vill dö unga. Fast så sent som möjligt. ;)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alla vill dö unga. Fast så sent som möjligt. ;)

[+] Exakt så! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som vanligt ganska precis som Kiwi utom det att jag inte träffar FB-vänner som jag inte ändå träffar i alla fall, men det kan bero på att jag inte är så speciellt social mer än i lagom doser, och då räcker de få man har plus familjen. :bultandehjarta::bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att det bara är jag som spelar spel på FB :fundersam:

 

Candy crush saga har jag tänkt lägga ner, är på level 447 och nu börjar det bli trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag stör mig på är att när man döljer inlägg på sin tidslinje, likt förbaskat dyker de upp efter ett tag ändå. Jag kan ha suttit och döljt typ 50 inlägg, men ett par veckor senare har alla dessa inlägg kommit tillbaka ändå utan att jag ändrat någon inställning. För övrigt så tycker jag att inställningarna i FB suger, hur gör man tex för att en vänners vänner som man inte har ssom vän inte ska kunna se min tidslinje, eller vilka vänner jag har, eller mitt foto. Går det inte att vara helt anonym på FB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

För mig är Facebook ett bra nav för att kombinera nära vänner med mindre nära vänner med bekanta och bekantas bekanta. Där görs utbyten, i form av bilder och kommentarer, som inte hade kunnat ske annars. Jag får en inblick i människors liv som inte hade varit möjlig utan att ha nästan daglig, fysisk kontakt med hundratals människor.

 

Som att vara FB-vän med gamla klasskamrater från låg- och mellanstadiet. Man minns namnet, minns hur de såg ut och lite hur de var att umgås med då. Men nu får man se hur de ser ut idag, vilka familjer de (eventuellt) har, vilka yrkesvägar de gått, vad de har för åsikter, var de bor, hur deras barn ser ut. Med mera. Och vi måste inte ta upp en mer fysisk kontakt med varandra om inte båda sidor vill.

 

Jag var på en middag med några klasskompisar från högstadiet förra året. Hur skulle man samla ihop alla? Facebook, så klart! Och ju närmare middagen kom, desto fler från högstadiet blev man FB-vän med. När middagen väl kom, var man inte helt analfabet vad gällde varandras liv och leverne – eftersom man givetvis varit inne på varandras sidor – utan kunde ta samtalet till en annan nivå. Gå in lite djupare. Få reda på mer »bakom rubrikerna«. Få veta saker som inte nödvändigtvis borde eller måste stå på FB.

 

För allt avhandlas inte där. Man checkar inte in i en kyrka när man går på begravning. Man lägger inte ut intima bilder på sitt kärleksliv.

 

Men utöver det? Jag ser inte några större problem med att lägga ut bilder på familjen, på resor, på särskilda händelser i vardagen. Vad är det absolut värsta som kan hända? Att NSA får reda på att jag gillar att läsa science fiction-böcker? Att CIA får veta att jag har varit i USA tre gånger? (Som om de inte redan visste.) Att Facebook ser att jag ofta checkar in på Ica Nära 100 meter från min bostad?

 

Hjälp. Hjälp!

 

Jag tar FB som jag tycker många andra av mina FB-vänner tar det: Ett kul ställe där man tillfälligt kan dela bagateller och ibland lite större saker. De som vill »gillar« och rentav kommenterar och delar. Andra vill mest titta. Bra så. Alla kontakter med omvärlden, ens bland bekanta eller nära vänner, måste handla om saker som fördjupar och knyter samman. Ibland räcker det med en länk till ett videoklipp med en rolig katt.

 

 

/ Kiwi

 

Förstår vad du menar. Jag har en tendens att sortera bort folk ur mitt liv. Renonemanget är ungefär som så att om jag inte brytt mig om att hålla kontakten med mina gamla klasskompisar så var de inga vänner som betydde något för mig, och därför finns det heller ingen mening i att hålla någon kontakt alls. Jag lägger 100% på ett mindre antal nära vänner och min familj, de som verkligen är viktiga för mig. Jag engagerar mig mer i mina nära vänner, men det kan såklart också ligga mig i fatet ibland då jag till skillnad från de med annan syn på den saken har ett bredare kontaktnät som emellanåt kan vara värdefullt. Jag står dock inte helt utan ytliga kontakter. Jag har ju t.ex. det här forumet med människor som jag, till skillnad från mina gamla klasskamrater, faktiskt delar ett intresse med. Det finns också vissa andra kontaktytor utöver FB som gör att jag håller viss kontakt med folk jag inte har någon närmre relation med. Men kort och gott känner jag inte ett behov av FB i dess nuvarande form för att uppräthålla några kontakter. Jag har varit utan den biten av FB några månader nu och är förvånad över hur lite jag faktiskt saknar det. Jag skulle våga påstå att det inte påverkat mitt sociala liv överhuvudtaget.

 

En skillnad mellan oss är ju också den att du verkar ha betydligt fler kontakter på FB som engagerar sig mer. Min newsfeed är ju som sagt numera nästan död. Oavsett vad man tycker om FB så är det tillräcklig anledning till att bege sig därifrån.

 

Det finns väl inget rätt eller fel här, bara olika sätt att se på kontaktnät, vänskap och relationer.

 

Angående NSA så är just det inget som stör mig nämnvärt. Rent principiellt må NSA's framfart störa mig, men det har inget att göra med deras eventuella kontakt med FB att göra. Det stör mig faktiskt mer att ett vinstdrivande bolag har tillgång till så mycket information om hundratals miljoner människor. Det är inget jag är jättesugen på att vara en del av, även om det inte påverkar mig på ett speciellt direkt vis att FB vet vilka böcker jag läser.

 

Lustigt att det bara är jag som spelar spel på FB :fundersam:

 

Candy crush saga har jag tänkt lägga ner, är på level 447 och nu börjar det bli trist.

 

Spelar mest "riktiga" spel :) . Det är en skam att teknologin tagit oss till en nivå att vi kan skapa fruktansvärt avancerade och verklighetstrogna spel med en hisnande grafik, som kan spelas på en dator eller konsoll som de flesta svenska hushåll har råd med. Och så sitter vi och spelar Angry Birds på våra mobiltelefoner... :totaltgalen:

 

Jag vet att det finns andra sätt att se på den saken, men det är mitt sätt.

 

Något jag stör mig på är att när man döljer inlägg på sin tidslinje, likt förbaskat dyker de upp efter ett tag ändå. Jag kan ha suttit och döljt typ 50 inlägg, men ett par veckor senare har alla dessa inlägg kommit tillbaka ändå utan att jag ändrat någon inställning. För övrigt så tycker jag att inställningarna i FB suger, hur gör man tex för att en vänners vänner som man inte har ssom vän inte ska kunna se min tidslinje, eller vilka vänner jag har, eller mitt foto. Går det inte att vara helt anonym på FB?

 

Vill du vara anonym är jag tveksam till om FB är platsen för dig. Det ska dock gå att ändra vilka användare som ser din tidslinje, kommer dock inte ihåg exakt vart man hittar inställningen. Att inläggen kommer tillbaks kan bero på en bugg som hindrar dig från att ta bort dem, eller en annan bugg som gör att du ser de inlägg du tror att du tagit bort men som i själva verket bara döljs eftersom FB aldrig tar bort något ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...