Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra egna styckesstillar, liststilar och kortkommandon därtill!


JonasHellman

Rekommendera Poster

JonasHellman

Hej!

 

Jag undrar hur man skapar egna styckestilar i Pages. Det finns redan definierade stilar och jag har märkt att man kan ändra dem och sedan uppdatera dem om man vill (vilket jag nu önskar). Samt att man kan dela ut ett snabbkommando till vardera en av dem. Problemet är att varken ändringar eller kortkommandon sparas när jag senare skapar ett nytt dokument. Hur gör jag för att spara mina ändringar av styckestilarna samt kortkommandon och ha dem som standard i framtiden?

- Hittade ett inlägg om detta men det var över 5 år gammalt så de instruktionerna gick inte att följa.

 

Samtidigt vill jag skapa nya liststilar då jag gör en hel del olika typer av listor. Ett av tecknen jag skulle vilja införa som en liststil är "➜", är det möjligt och i sådana fall hur gör jag?

- Hittade även här en gammal instruktion men som inte gick att följa.

 

Den sista frågan är kanske lite dum, men jag undrar om man kan göra undermappar när man sparar dokumenten i iCloud? Tycker att molntjänsten fungerar bra men efter att ha använt den ett tag till diverse saker så börjar det bli fullt av mappar, så hade varit användbart om man kunde använda undermappar också.

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya styckestilar skapar du genom att ställ in ett stycke som du vill ha det inklusive all formatering och radmatning och stilar och typsnitt. När du har gjort detta, markera detta stycke och gå in på Text - Stil i formatväljaren. Det finns ett styckeformat förvalt och bredvid den finns en triangel som pekar neråt. Klicka på den och du får upp fler styckestilar. Högst upp i listan finns ett '+'-tecken. I Mac så innebär '+'-tecknet att lägga till. Så tryck på '+'-tecknet och du kan nu skriva in ett namn för din nya styckestil.

Liststilarna gör du på liknande sätt, fast istället för att gå in på Styckestilar som är överst i format-panelen så går du in på punkter och listor, och där klickar du på listen för liststil. Nu får du upp en lista över liststilar och högst uppe till höger finns även där ett '+'-tecken. Tryck på den för att lägga till en ny liststil.

Stilarna sparas i det dokument som du gör dem i. Du kan spara dokumentet som en mall så kan du använda det för nya dokument. Du sparar som mall genom Arkiv - Spara som mall...



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasHellman

Nya styckestilar skapar du genom att ställ in ett stycke som du vill ha det inklusive all formatering och radmatning och stilar och typsnitt. När du har gjort detta, markera detta stycke och gå in på Text - Stil i formatväljaren. Det finns ett styckeformat förvalt och bredvid den finns en triangel som pekar neråt. Klicka på den och du får upp fler styckestilar. Högst upp i listan finns ett '+'-tecken. I Mac så innebär '+'-tecknet att lägga till. Så tryck på '+'-tecknet och du kan nu skriva in ett namn för din nya styckestil.

Liststilarna gör du på liknande sätt, fast istället för att gå in på Styckestilar som är överst i format-panelen så går du in på punkter och listor, och där klickar du på listen för liststil. Nu får du upp en lista över liststilar och högst uppe till höger finns även där ett '+'-tecken. Tryck på den för att lägga till en ny liststil.

 

Stilarna sparas i det dokument som du gör dem i. Du kan spara dokumentet som en mall så kan du använda det för nya dokument. Du sparar som mall genom Arkiv - Spara som mall...

 

 

 

 

Tack! Och kan man spara kortkommandona? Eller görs det när man sparat det som mall?

 

Liststil

Verkar inte fungera, när jag klickat på "+" får jag döpa stilen, men där symbolen ska vara är det helt tomt.

 

Nu när jag har sparat mallen hamnar den ju logiskt nog bland "Mina mallar", problemet är att den är längst ned i listan, det går inte välja den som standard eller någonting liknande? Är ju ingen nödvändighet utan snarare smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...