Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro late 2010 webbläsare


Andyypersson

Rekommendera Poster

Andyypersson

Under en lång period nu så har min macbook börjat krångla rejält. Jag kan sitta och surfa utan några som helst problem och sen från ingenstans kraschar alla webbläsare (safari, google chrome och firefox). Jag kan klicka upp dem igen efter detta skede men de stänger ner sig igen direkt. När jag lyckas klicka upp webbläsaren, i de 15 sekunder de är uppe, kan jag inte komma åt någonting (typ inställningar osv.).

Jag kan dessutom inte stänga av min dator på det normala sättet utan jag måste strypa den på start-knappen. Det verkar vara det enda sättet för mig att kunna få datorn att fungera igen.

Jag har försökt antalet gånger med att starta om Finder men det tycks inte hjälpa.

 

Finns där någon som har samma typ av problem eller någon som möjligtvis kan ha en lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andyypersson

Det har jag även försökt (glömde lägga till det). Problemet känns större än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andyypersson

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?

Där finns tyvärr bara 20 gb ledigt eftersom jag har den lilla HDD. Men det ska väl inte vara ett problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är just det det kan vara. OM du då har lite RAM-minne kan det faktiskt förklara alltihopa. Hur mcyket RAM-minne har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andyypersson

Jo det är just det det kan vara. OM du då har lite RAM-minne kan det faktiskt förklara alltihopa. Hur mcyket RAM-minne har du?

Ajdå! Jag har 4 gb RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att det är hela problemet. MEN det kan vara så att OS X skickar tillfälliga filer samtidigt som indexering eller defragmentering händer. Du har den långsammare 5200-varvaren så allt som involverar hårddisken går sakta och tar lång tid. Det kan göra att datorn gör timeout på processer och krachar. Du kan tänka så här: 0-10 GB ledigt och du ber om en dator som hårdkrachar. 10-20 farozonen där frysningar och krachar kan inträffa. Håll dig en bit över 20 GB ledigt så kommer det att gå bättre.

...

Ett tips är programmet Monolingual som rensar bort alla språkversioner man får under resan och det kan vara flera GB. Men se till att spara engelska och svenska. Annars..... Garageband med alla loopar kan vara 3-4 GB. Skrivardrivrutiner som inte används 0,5 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andyypersson

Jag säger inte att det är hela problemet. MEN det kan vara så att OS X skickar tillfälliga filer samtidigt som indexering eller defragmentering händer. Du har den långsammare 5200-varvaren så allt som involverar hårddisken går sakta och tar lång tid. Det kan göra att datorn gör timeout på processer och krachar. Du kan tänka så här: 0-10 GB ledigt och du ber om en dator som hårdkrachar. 10-20 farozonen där frysningar och krachar kan inträffa. Håll dig en bit över 20 GB ledigt så kommer det att gå bättre.

...

Ett tips är programmet Monolingual som rensar bort alla språkversioner man får under resan och det kan vara flera GB. Men se till att spara engelska och svenska. Annars..... Garageband med alla loopar kan vara 3-4 GB. Skrivardrivrutiner som inte används 0,5 GB

Okej, jag ska försöka med detta. Uppskattar dina svar och att du tog dig tid till att försöka lösa mitt problem. Tackar och bugar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle jag rekommendera 8 GB RAM och om du har pengar över investera i en SSD-hårddisk. 8 GB RAM gör att det tar längre tid innan datorn knäar och du kan ha flera program öppna. SSD-hårddisken gör att allt som involverar hårddisk går plötsligt blixtsnabbt som start av dator, öppnande av program, spara filer mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...