Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig räckvidd till Wi-Fi för MacBook gentemot PC?


christianbrolin

Rekommendera Poster

christianbrolin

Hej!

Känns som att jag har ett lite annorlunda problem för har ej hittat nånting på det ämnet.

Det är så att jag har mitt rum rätt långt från routern och har därför alltid haft rätt dålig signalstyrka.

Men ska nu byta rum ut till garaget och det ligger närmare routern och det blev även bättre signalstyrka direkt men ändå blir det en fördröjning om jag laddar en sida på internet t.ex. Vilket det inte blir om jag är inne i huset. Så tänkte om det kan vara nånting med att det är fler väggar osv.

 

Men då kom vi på att vi haft en annan dator ute i samma rum i garaget, fast en PC då som det inte varit några problem alls med räckvidd och signalstyrka till Wi-Fi.

Vi kom även på att när en PC står i mitt gamla rum där jag alltid haft dålig räckvidd och signalstyrka så fungerar det utmärkt på PC:n.

 

Så min fråga är om det är sämre räckvidd för en MacBook än en PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hus högre i Norrköping än i Linköping? Det finns inget generellt svar att ge. Du nämner inga specifika modeller. Jag har aldrig hört talas om att macar i allmänhet har sämre mottagning. Samma Imac fick dock sämre mottagning i boot camp-Windows än den hade i Mac. Det är det enda jag har erfarenhet av. Men det säger egentligen bara något om just den datorn. Ska man söka orsaker enligt Ockhams rak kniv bör man snarare se på inställningar och nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär då det gäller en bärbar Mac men ändå en lösning på problemet.

 

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/ZyXEL-PLA4201/180004.4077/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Så min fråga är om det är sämre räckvidd för en MacBook än en PC?

 

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...