Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini, NAS, Plex och Chromecast


karhart1

Rekommendera Poster

Hej! Ny användare här!

 

Jag har läst och sökt, men hittar inget adekvat svar på min fundering:

 

Kan jag ansluta en Mac Mini till min router och använda den som en NAS? Vad jag vill åstadkomma är att installera plex mediacenter på den och kunna styra den med min Android-telefon för att casta filmer och tv-serier till min Chromecast. Går detta alls, eller är jag tvungen att köpa mig en riktig NAS?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gå omvägen till Chromcast när du kan använda Mac Minin som mediacenter?

Installer XBMC eller Plex och anslut till din tv med HDMI

 

http://www.99mac.se/artikel/3490-plex-som-mediacenter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gå omvägen till Chromcast när du kan använda Mac Minin som mediacenter?

Installer XBMC eller Plex och anslut till din tv med HDMI

 

http://www.99mac.se/artikel/3490-plex-som-mediacenter

 

Hej!

 

Tack för svaret. Varför gå omvägen via Chromecast? Bra fråga, det enda svaret jag kan ge är att jag inte vill ha en dator vid tvn. Det ska vara rent och snyggt runt burken, och en Chromecast syns inte med hjälp av en vinklad HDMI-adapter och lurigt gömda sladdar.

 

Jag vill också kunna styra uppspelningar via mobilen eller plattan.

 

Men går det att göra som jag vill? Eller är det absolut enklaste om jag inte vill ha datorn vid tvn att helt enkelt ställa den på annat ställe och ha den som server? Man borde ju logiskt sett kunna styra mac minin med plex-appen lika fullt som man styr pcn där jag har plex idag? Det vill säga - inte alls som NAS utan mediaserver... Som du sade... Följdfråga: kan man casta till Chromecast via plex på en mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Du kan naturligtvis köra plex server på minin. Nu fungerar det med plexappen till chromecast också. Vill du läsa på kan kolla på swedroids forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...