Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VPN på iPhone


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Finns det någon Open VPN lösning/app för iPhone?

 

Som fler kanske märkt går det inte så bra att koppla upp VPN (PPTP) på sin iPhone över 3G/4G om man har Telia som leverantör. Kanske gäller det fler leverantörer?

 

Problemet ska tydligen vara att Telias användning av NAT - som jag kan väldigt lite om. Lösningen är iallafall att ringa Telia och be om ett "publikt IP". Gjorde det nyss och det löser problemet.

 

Dock kvarstår en fråga som dök upp innan jag kom i kontakt med Telia. PPTP är ju ibland spärrade i wifi nät, lustigt nog ofta i offentliga på flygplatser mm. där man önskar VPN som mest. Men kör jag med min dator så brukar Open VPN funka där PPTP är spärrat. Så frågan är alltså...

 

Finns det någon Open VPN lösning för iPhone? Någon som ni testat och kan rekommendera alltså.

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma problem med L2TP för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Är det samma problem med L2TP för dig?

Har inte testat och nu är det väl för sent då Telia avhjälpt mitt problem.

 

Kollade specen och min VPN tjänst från Integrity VPN har samma uppgifter under både L2TP och PPTP fliken. Går inte att se vilken som är ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst gör det det, OpenVPN har en egen app. Jag har en OpenVPN-server på min router och det funkar kalas att koppla upp sig med mobilen. Dessutom har jag ändrat port från standard (1194?) till 443 och hittills har jag inte hittat något nät som hindrat mig från att koppla upp.

 

//A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Visst gör det det, OpenVPN har en egen app. Jag har en OpenVPN-server på min router och det funkar kalas att koppla upp sig med mobilen. Dessutom har jag ändrat port från standard (1194?) till 443 och hittills har jag inte hittat något nät som hindrat mig från att koppla upp.

 

//A

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...