Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Excel: Skriva ut flera flikar och använda en flik som standardbaksida


wakejohan

Rekommendera Poster

Hej, vet någon om det är möjligt att ställa in skrivarinställningarna enligt följande?

 

Jag har tio olika flikar i Excel varav en används som baksida på de övriga nio flikarna när de skrivs ut i A4-format. Jag skulle vilja sätta upp utskriftsinställningarna så att den tionde fliken alltid hamnar som baksida på varje papper när de nio övriga flikarna skrivs ut? Idag får jag ladda skrivarna med papper där flik tio redan skrivits ut sedan tidigare.

 

Den slutliga produkten skall alltså ha 9 framsidor som är alla olika men de har samma baksida...

 

Det hade varit gott att slippa ladda skrivaren med papper där baksidan är förberedd med flik tio.

 

(Skrivarn kan naturligtvis skriva ut dubbelsidigt :) Ett alternativ är ju att lägga in all info ifrån flik tio på alla övriga nio flikar men det hade varit gott att slippa ifall uppgifter behöver ändras osv.)

 

Tack på förhand

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag skulle göra så här:

 

I Excel skriver du först ut sidan 10, men bara "öppna som pdf" och får då en "en-sidig" pdf (som öppnas i programmet "Förhandsvisning"). Låt den vara öppen och gå tillbaka till Excel där du sedan skriver ut hela arbetsboken flik 1-10, också den "öppna som pdf", men sparar den under något namn t.ex. på skrivbordet.

 

Övergå till programmet "Förhandsvisning" där du alltså har två dokument öppna (ett en-sidigt och ett tiosidigt). Klicka fram sidofältet "Visa miniatyrer" i bägge dokumenten via den lilla knappen överst längst till höger. Dra nu den enda sistasidan i det ensidiga dokumentet till den andra spalten åtta gånger så att det kopieras in mellan sid 1 o 2, 2 o 3 etc. så du får ett 18-sidigt dokument (den ligger ju redan på plats som sista sida i det från början 10-sidiga dokumentet)

 

Det kan vara lite pilligt för sidorna åker omkring som tvålar i ett badkar, men du kan alltid redigera sidordningen i det 18-sidiga genom att föra sidorna fram och tillbaka i sidofältet.

 

Alltnog, nu har du ett 18-sidigt pdf-dokument där varje jämn sida är din gamla sid 10.

- Skriv ut detta dokument - dubbelsidigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...