Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

16GB nog för LR5 + PS?


Please

Rekommendera Poster

Adobe har ju ett erbjudande om LR5 + Photoshop för drygt hundra kronor/mån. Tänker nog nappa på det.

 

Men räcker min dator till för det?

 

Jag har en iMac 27" (mitten 2011) med 8GB RAM, jag kan ha max 16MB RAM.

 

Nu när jag kört LR5 + Word + Safari (med flera flikar öppna) så har datorn ibland kraschat.

 

Och när jag kör bara LR5 och har de andra stängda så är "Använt minne" enligt Aktivitetshanteraren mellan 6-7 GB. Och det har blivit krasch även då ibland.

 

Så är det bästa jag kan göra att skaffa två 4GB RAM minnen till så jag får sammanlagt 16GB? Eller finns någon annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Karnel Panics, en grå slöja som dyker upp över skärmen och som gör att jag tvingas starta om. Men när jag skulle installera Mavericks fick jag ett besked som kunde tyda på att jag haft intrång i datorn och att någon annan också använde den, och jag ombads se till att det bara var en användare eller hur det nu stod. Hur som helst har jag inte haft någon krasch sedan jag installerat Mavericks. Kan installation av nytt operativsystem lösa en sådan sak?

 

Och vad blir svaret på min ursprungsfråga, någon som vet? T.ex. nu när jag kör Safari (med tio fönster öppna) så står det i Aktivitetshanteraren-Använt minne: 7GB. Är det normalt? Hur som helst så tyder ju det på att jag behöver dessa 16GB som jag kan få in i min dator, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan får PS aldrig nog av RAM-minne. 16 GB går åt lätt. Det fina med din dator är att den klarar 32 GB så prova med en 8 GB först och räcker inte den så ta en till. Den siffran du ska titta på i Aktivitetshanteraren är Sidor ut. Sidor ut beskriver all onödig skrivning mellan RAM och hårddisk som beror på för lite RAM-minne. Den mäter från när datorn startades sist så har du 1 GB efter en veckas användning är det ingen större fara även om du kanske har i minsta laget. Står det 4 GB efter en dag så är minnesbristen akut. Så fort RAM-minnet tar slut skrivs det till hårddisken tillfälligt och den är slö och seg jämfört med RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vad jag kan se och vad jag har hört så är det max 16GB som en iMac från mitten av 2011 kan ta. Det var 4GB när jag köpte och jag har lagt i ytterligare 4 GB och har nu 8GB. Jag kan lägga i två 4GB till.

 

Ja, förut stod det "Sidor ut", men någon sådan information finns inte längre. Beror det på att Mavericks har andra formuleringar? Är det "Skrivningar ut" som gäller nu? för en sådan text hittar jag och där står det just nu 227,328. Hur ska man tolka det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Din kan ta 32 GB RAM. Apple säger 16 GB men den klarar 32. Ok.

...

Sidor ut...... Tänkte inte på att du hade Mavericks.... måste läsa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...