Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kortkommandon har slutat fungera (⌥ + →/←)


JonasHellman

Rekommendera Poster

Hej!

På senare tid har kortkommandon börjat strula lite. Har för mig att det vara flera men det mest betydande för mig just nu är kommandot för att hoppa till början eller slutet av ett ord; Alt + högerpil/vänsterpil (⌥ + →/←).

 

Det har slutat fungera överallt, Pages, safari, Spotlight, Spotify, osv.

Liknande kommandon som ⌘ + →/← för att hoppa till början eller slutet av en mening fungerar dock som det ska, likväl som ⌥ + Backsteg för att ta bort hela ord.

Till och med när jag lägger till shift; Shift + Alt + Högerpil/vänsterpil (⇧ + ⌥ + →/←), så fungerar det kommandot fint (markerar från markören ursprung till ordets början, dvs samma som det icke-fungerande men markera samma område).

 

Det gäller för båda alternativ-tangenterna.

 

Mvh Jonas Hellman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat säker start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat säker start?

Ja, det fungerar i säker start, men inte efter normalstart efteråt.

 

Det enda som gav något där var Tangentbordsvisning, vilken gav informationen att så fort enbart alt är nedtryck fungerar inte någon av pilarna. Efter att ha testat lite snabbt verkar det som att det gäller även när Alt trycks ned tillsammans med Kommande - fortfarande endast piltangenterna som verkar vara påverkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa »restore default« ..

 

systeminställningar → »keyboard & mouse« → »keyboard shortcuts«

(osx 10.4)

 

- jag tror det kan gå att aktivera/avaktivera vissa kortkommandon oavsiktligt med andra (råkade) kortkommandon (?!)

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa »restore default« ..

 

systeminställningar → »keyboard & mouse« → »keyboard shortcuts«

(osx 10.4)

 

- jag tror det kan gå att aktivera/avaktivera vissa kortkommandon oavsiktligt med andra (råkade) kortkommandon (?!)

 

:)

Testat, och fungerar inte, antagligen för att detta kortkommando inte finns bland dessa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...