Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Finder preferenser

MochiDoch

Recommended Posts

Hej,

Hoppas att det här är rätt avdelning på forumet för min fråga.

Dels vill jag att ALLA mappar ska liggar överst och sedan ska slumpmässiga filer komma. Därefter har jag ett problem med att Finder inte låter mig sortera mappar på frihand. Utan den sorterar efter namn.

Jag skulle exempelvis vilja ha följande mappar: A, B, C, D och E i följande ordning: B, E, D, C, A. Men det går inte...

Är det någon som har någon eller några lösningar till mina problem?

Tack på förhand.

Dels vill jag att ALLA mappar ska liggar överst och sedan ska slumpmässiga filer komma.

Den funktionen retar mig till vansinne på Windows. Hmmmmm? La jag nu den här filen i en undermapp eller inte? På Macen ser jag den direkt i listan.

Jag skulle exempelvis vilja ha följande mappar: A, B, C, D och E i följande ordning: B, E, D, C, A. Men det går inte...

Du får döpa om mapparna då: 1B, 2E, 3D, 4C, 5A

Den funktionen retar mig till vansinne på Windows. Hmmmmm? La jag nu den här filen i en undermapp eller inte? På Macen ser jag den direkt i listan.

Du får döpa om mapparna då: 1B, 2E, 3D, 4C, 5A

Med andra ord går det inte att göra som jag vill?

Inte om du vill ha en lista (som då automatiskt uppdateras).

Du kan ju ha innehållet som symboler och lägga dem var du vill, dvs i den ordning du vill.

Eller så kan du märka de fem mapparna och sortera listan efter "Märkning".

Om du taggar alla mappar med färger och väljer att ordna efter taggar, så kommer mapparna att hamna först. Sedan kan du välja olika färger för olika mappar och mapparna sorteras efter färgnamnen och inte efter mappnamnen, så på det sättet kan du också styra ordningen på mapparna.

Inte om du vill ha en lista (som då automatiskt uppdateras).

Du kan ju ha innehållet som symboler och lägga dem var du vill, dvs i den ordning du vill.

Eller så kan du märka de fem mapparna och sortera listan efter "Märkning".

Det är det, jag kan tänka mig ha en lista som INTE uppdaterar automatiskt men att den är i den ordning som jag själv vill utan färgmarkeringar eller siffror i början på mapp- eller filnamnen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...