Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Byta tangentbord's layout?

hengii

Recommended Posts

Hejsan

Jag har nämligen beställt en macbook pro från hong kong som min farbror ska hämta hem om ett par veckor. Tangentbordet kommer med ett engelskt layout. vet ni om man kan byta i den i en svensk apple butik och få en svensk version istället? Jag har kvitto och så.

Tacksam för svar!

Ja, man kan byta, men det är hemskt dyrt.

Vad skulle det kunna kosta? Kan de inte bara byta ut min dator mot en med svenskt tangentbord?

Ett par tusen har jag hört. Man måste byta hela överdelen av chassit ("top case").

Nej, vem vill ha din begagnade dator? Inte någon återförsäljare/verkstad i alla fall.

Vad skulle det kunna kosta? Kan de inte bara byta ut min dator mot en med svenskt tangentbord?

Varför inte bara köpa en med svensk layout från början?

Eftersom du inte skriver vad det är för modell du tänkt skaffa så går det inte ge ett kostnadsförslag för ett TopCase-byte. Men bytet lär äta upp hela vinsten med att köpa i Asien.

Ett par tusen har jag hört. Man måste byta hela överdelen av chassit ("top case").

Nej, vem vill ha din begagnade dator? Inte någon återförsäljare/verkstad i alla fall.

Om den är i oöppnad förpackning då? Jag har inte fått hem datorn, ännu. Jag har även kvittot.

Varför inte bara köpa en med svensk layout från början?

Eftersom du inte skriver vad det är för modell du tänkt skaffa så går det inte ge ett kostnadsförslag för ett TopCase-byte. Men bytet lär äta upp hela vinsten med att köpa i Asien.

Tvek, man var tvungen att ringa och göra en custom beställning i hong kong då. vilket inte skulle gått, eftersom jag är en beställare från sverige. Jag antog att jag var min "farbror" i detta fallet och beställde det via hans namn och adress.

Ytterst tveksamt men du får väl testa att ringa en svensk Apple Store och höra om de är sugna på att byta din HongKong dator mot en svensk dito, vi kan ju omöjligen svara på Apples bytes policy.

Ytterst tveksamt men du får väl testa att ringa en svensk Apple Store och höra om de är sugna på att byta din HongKong dator mot en svensk dito, vi kan ju omöjligen svara på Apples bytes policy.

Tänkte höra lite med forumet innan, någon kanske har gjort det förr? Aja, får i värsta fall ringa in och fråga.

Om den är i oöppnad förpackning då? Jag har inte fått hem datorn, ännu. Jag har även kvittot.

Hur ska du få hem den i oöppnad förpackning? Man måste packa upp datorn i säkerhetskontrollen om man flyger med den. (Jag tror inte man får ha den i det incheckade bagaget. Och även om man får, så har du nog sett den för sista gången då.)

dom kommer öppna den i tullen garanterat!,men varför köpte du en från hong kong?,för att det blev billigare?,då får du tyvärr leva med att du har engelsk layout,ska du byta till svenska så kommer det som någon tidigare nämde äta upp hela din förtjänst,om inte mer,det är väl sånt som i sverige kallas för att vara "dum-snål",du borde ju o andra sidan kunnat beställa den med svensk layout direkt,funkar i USA iaf...

Jag tror man bedrar sig en del om man tror att det ska bli billigare. Du är ju skyldig att betala 25% moms när du för in den.

Sedan så har vi i Sverige tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Kan vara väldigt värdefullt ifall datorn går sönder när den är ett år och en dag gammal.

Passar tyvärr inte. Kolla hur det ser ut runt returtangenten och vänster skifttangent.

post-11001-0-56191500-1393347126.png

post-11001-0-23856700-1393347141_thumb.png

Telly82: Du har fel. Det du visar är US-layouten. De som kallas UK är knapparna exakt lika som svensk, bara några tecken som är olika samt sitter på andra ställen.

UK:

apple-keyboard.jpg

Telly82: Du har fel. Det du visar är US-layouten. De som kallas UK är knapparna exakt lika som svensk, bara några tecken som är olika samt sitter på andra ställen.

UK:

apple-keyboard.jpg

Du har rätt. Men det som säljs i Hong Kong är varken UK eller US, visar det sig. Det kallas "Backlit Keyboard (Int'l English)".

Frågan är hur ett sådant ser ut? :fundersam:

EDIT: Det finns att se här:

http://support.apple.com/kb/ht2841

Så det som Stafli tipsar om verkar passa.

Så har jag lärt mig något idag också. :)

Jag tror man bedrar sig en del om man tror att det ska bli billigare. Du är ju skyldig att betala 25% moms när du för in den.

Sedan så har vi i Sverige tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Kan vara väldigt värdefullt ifall datorn går sönder när den är ett år och en dag gammal.

Jag sparar 4944kr, så varför inte? Det kommer inte att störa mig jätte mycket heller med ett annat layout. Slänger man kartongen och tar med datorn in på flyget så klarar man sig visserligen från tull och moms, om jag förstått mig rätt.

Om den är i oöppnad förpackning då?

Slänger man kartongen och tar med datorn in på flyget så klarar man sig visserligen från tull och moms, om jag förstått mig rätt.

Skulle du inte ha den i oöppnad förpackning?

Det beror på hur du definierar "klarar man sig" från moms. Att inte deklarera och betala momsen kallas faktiskt smuggling och är brottsligt. Är det värt risken?

Det beror på hur du definierar "klarar man sig" från moms. Att inte deklarera och betala momsen kallas faktiskt smuggling och är brottsligt. Är det värt risken?

Förvisso rätt! Jag packade dock en gång upp en bärbar dator i USA (ingen Apple), och installerade svenskt OS på den. Sedan konfigurerade jag mailen och körde lite. Inga problem vid införseln. Vill man, kan man ju t o m gå till ett postkontor i utlandet och skicka hem tomkartongen.

Vi hittade en lösning till det ju, får skippa det och skita i att ha hem den i oöppnad förpackning. Det är fullt lagligt att köpa något från annat land om man öppnat förpackningen för användning.

Vi hittade en lösning till det ju, får skippa det och skita i att ha hem den i oöppnad förpackning. Det är fullt lagligt att köpa något från annat land om man öppnat förpackningen för användning.

Nja, nästan sant! Man brukar tala om "naturliga tillbehör för användning under resan", t ex en jacka, en kamera (av konsumentmodell), dyra solglasögon, resväska, videokamera (dock ingen "broadcast-modell"). En NAS, ett grafikkort, En Mac Pro eller en minkpäls faller dock inte under det. Gränsen är lite flytande.

En uppackad dator som är igångsatt/installerad tror jag dock inte drar till sig några frågor från en tullare ö h t. Det har var och varannan resenär med sig.

Är du helt säker på det? Är det inte en gräns vid en viss summa?

Du menar med andra ord att jag kan köpa en sak såsom en bil i Tyskland och ta hem den till Sverige utan att behöva betala något vid införsel?

Är du helt säker på det? Är det inte en gräns vid en viss summa?

Du menar med andra ord att jag kan köpa en sak såsom en bil i Tyskland och ta hem den till Sverige utan att behöva betala något vid införsel?

Har bilen gått mindre än 600mil och varit inregistrerad i trafik i mindre än 6mån så räknas bilen som ny och du ska betala moms för införsel av bilen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...