Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Appar som drar nytta av M7?

Ollie Williams

Recommended Posts

Ollie Williams

När iPhone 5S kom så pratades det en del om hur intressant det blir att se vad som händer när app-utvecklare låter fantasin flöda och skapar nya appar som drar nytta av M7 processorn.

Har inte hängt med så mycket efter det. Men har någon tips på bra appar som gjort nytta av M7 processorn?

//KJ

Runkeeper

Moves

Ollie Williams

Tack för svar!

Googlade lite innan jag skrev inlägget. Tolkar det resultatet samt era svar som att apparna som använder M7 processorn är olika appar som mäter fysisk aktivitet. Apparna har ju massor av funktioner, men nästan alla funkar bra utan M7 - vilket i stort sett innebär att M7 används som stegräknare och kan känna av om du cyklar eller går. Plus att det sparar lite batteri att detta körs via M7.

Vid släppet av 5S verkade det finnas många som hade stora förhoppningar om fantasifulla användningar av M7. Undrar om de är imponerade av stegräknar apparna...

Eller har jag missuppfattat något?

Eller kanske en omformulering av frågan; Någon som har tips på appar som använder M7 processorn på ett oväntat sätt, eller appar som inte är Runkeeper eller motsvarande?

Tack för svar!

Googlade lite innan jag skrev inlägget. Tolkar det resultatet samt era svar som att apparna som använder M7 processorn är olika appar som mäter fysisk aktivitet. Apparna har ju massor av funktioner, men nästan alla funkar bra utan M7 - vilket i stort sett innebär att M7 används som stegräknare och kan känna av om du cyklar eller går. Plus att det sparar lite batteri att detta körs via M7.

Vid släppet av 5S verkade det finnas många som hade stora förhoppningar om fantasifulla användningar av M7. Undrar om de är imponerade av stegräknar apparna...

Eller kanske en omformulering av frågan; Någon som har tips på appar som använder M7 processorn på ett oväntat sätt, eller appar som inte är Runkeeper eller motsvarande?

M7 håller väl koll på position (GPS osv), rörelse (kompass, gyro osv), så allt som använder de funktionerna i bakgrunden borde kunna bli energieffektivare.

Ollie Williams

M7 håller väl koll på position (GPS osv), rörelse (kompass, gyro osv), så allt som använder de funktionerna i bakgrunden borde kunna bli energieffektivare.

Så tolkar jag det också. D.v.s. att det är en bra grej men inget som tillför något revolutionerande när det kommer nya funktioner.

Tack för svar!

Ja du har missuppfattat saken

In simple terms, the M7 coprocessor works alongside the much-discussed A7 processor that is the beating heart of your Apple device and takes over running the accelerometers, gyroscope and compass sensors in sleep mode - essentially the bits that monitor your movement - and recording that data.

Crucially it does this constantly while being significantly less of a drain on your battery than you'd find if the main processor was doing the work.

Ollie Williams

Ja du har missuppfattat saken

Den sparar batteri. Så långt var jag ju med från början.

Vet inte hur jag ska tolka biten om att M7 spelar in data från accelerometer mm i bakgrunden. Görs detta även om ingen app gör anspråk på datan?

Den sparar batteri. Så långt var jag ju med från början.

Vet inte hur jag ska tolka biten om att M7 spelar in data från accelerometer mm i bakgrunden. Görs detta även om ingen app gör anspråk på datan?

Ja

Ja

Det där verkar ju vara ett vansinnigt slöseri med batteri. Varför skulle telefonen använda lokaliserings- och rörelsesensorer om ingen funktion efterfrågar sådan information?

Det där verkar ju vara ett vansinnigt slöseri med batteri. Varför skulle telefonen använda lokaliserings- och rörelsesensorer om ingen funktion efterfrågar sådan information?

Vem har sagt att det drar mer ström? Apple påstår motsatsen.

Vem har sagt att det drar mer ström? Apple påstår motsatsen.

M7-processorn må vara fantastisk, men om den gör inget istället för att samla in information som ingen vill ha så borde det sparas batteri. Bland annat eftersom GPS, gyro och annat inte behöver strömförsörjas.

M7-processorn må vara fantastisk, men om den gör inget istället för att samla in information som ingen vill ha så borde det sparas batteri. Bland annat eftersom GPS, gyro och annat inte behöver strömförsörjas.

Visst den är pissdåligt,helt usel,bättre att ta fram lödkolven och löda bort den.

http://9to5mac.com/2013/09/29/more-m7-details-data-storage-battery-life-android-motion-coprocessor-adoption/

Visst den är pissdåligt,helt usel,bättre att ta fram lödkolven och löda bort den.

http://9to5mac.com/2013/09/29/more-m7-details-data-storage-battery-life-android-motion-coprocessor-adoption/

Dålig är den nog inte, men det verkar om inte annat lite oskönt att telefonen lagrar den senaste veckans rörelser oavsett om informationen efterfrågas av någon app. Polisen (och stalkers) är antagligen intresserad av att kunna tanka ut den informationen ur lurar.

Dålig är den nog inte, men det verkar om inte annat lite oskönt att telefonen lagrar den senaste veckans rörelser oavsett om informationen efterfrågas av någon app. Polisen (och stalkers) är antagligen intresserad av att kunna tanka ut den informationen ur lurar.

Haha...telefonen har funnits i snart ett halvår och du oroar dig NU!!

Snacka om att leva under en sten.

Ollie Williams

Kan också tycka det är lite underligt att det inte går att stänga av inspelningen av data.

Efter Snowden historien blev det ju väldiga spekulationer om hur Apple skulle använda/spara/dela fingeravtryck från 5S. Så det känns lite underligt att det inte blivit ett jäkla liv om att alla rörelser sparas i en vecka vare sig man vill eller ej.

Och grattis till apple som uppfunnit en komponent till iPhone som inte drar någon ström...

Haha...telefonen har funnits i snart ett halvår och du oroar dig NU!!

Snacka om att leva under en sten.

Telefonbyte har inte varit aktuellt det senaste året och kommer inte bli aktuellt det här året, så varför skulle jag studera M7-processorns funktionalitet? Någon måtta får det vara med perversionerna.

Telefonbyte har inte varit aktuellt det senaste året och kommer inte bli aktuellt det här året, så varför skulle jag studera M7-processorns funktionalitet? Någon måtta får det vara med perversionerna.

Ok du är inte teknikintresserad och följer med vad som händer.

Kan också tycka det är lite underligt att det inte går att stänga av inspelningen av data.

Efter Snowden historien blev det ju väldiga spekulationer om hur Apple skulle använda/spara/dela fingeravtryck från 5S. Så det känns lite underligt att det inte blivit ett jäkla liv om att alla rörelser sparas i en vecka vare sig man vill eller ej.

Och grattis till apple som uppfunnit en komponent till iPhone som inte drar någon ström...

Datan i M7 chippet sparas enbart i sju dagar.

To be clear, the M7 isn't storing location (though the iPhone certainly can), it's only storing that your iPhone is moving and how vigorously, in which direction, and its orientation

Ok du är inte teknikintresserad och följer med vad som händer.

Nu får du nog börja tänka innan du skriver. Din slutsats verkar lika vettig som Bibelns skapelseberättelse.

Ollie Williams

...alla rörelser sparas i en vecka...

Datan i M7 chippet sparas enbart i sju dagar.

Ok. Då kan vi väl säga att vi är överens på den punkten :)

"To be clear, the M7 isn't storing location (though the iPhone certainly can), it's only storing that your iPhone is moving and how vigorously, in which direction, and its orientation"

Det är den delen av citatet som är markerat med fet text som jag hade förväntat mig skulle få igång vilda spekulationer. Men tydligen inte...

Ok. Då kan vi väl säga att vi är överens på den punkten :)

"To be clear, the M7 isn't storing location (though the iPhone certainly can), it's only storing that your iPhone is moving and how vigorously, in which direction, and its orientation"

Det är den delen av citatet som är markerat med fet text som jag hade förväntat mig skulle få igång vilda spekulationer. Men tydligen inte...

Eftersom jag inte bryr mig om ifall någon vet var jag är eller vad jag gör (hur nu dom ska veta det genom hur fort och åt vilket håll telefonen rör sig) så är detta ett icke problem.

Ollie Williams

Exakt. Samt att till synes värdelös information från sensorer på telefonen kan bli värdefull då den läggs ihop med annan information. iPhone 5S kanske inte är ett bra val om man planerar att råna en bank.

Informationen kan ju också vara av intresse vid garantiärenden eller för försäkringsbolag, då jag tänker mig att man borde kunna avläsa om telefonen varit utsatt för våld eller om vad som hänt telefonen stämmer överens med vad ägaren säger. Men jag tvivlar på att det går att använda informatioen så, plus att bevisläget borde bli svårt.

Jag är inte så värst orolig för egen del, det har aldrig varit poängen. Men möjligheter att missbruka informationen borde ju finnas, och det brukar räcka för att dra igång folk. Min poäng är alltså att jag är förvånad över att fler inte "rasat" mot detta, när t.ex. många gjorde en stor grej av fingeravtrycksläsaren och hur den informationen skulle kunna missbrukas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...