Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig uppgradera min iMac från 2009


joacimlundin

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en 24-tums iMac från "tidigt 2009" enligt min systeminformation. Problemet som jag upplever är att skärmen låser sig och när jag rör musen så smetas allt ihop tills den fryser helt och hållet. Vad kan det bero på?

Är det ett hårdvaruproblem?

Min tanke är att datorn blir för varm eller att grafikkortet sjunger på sista versen. Datorns övriga prestanda ser ut så här:

2,93 GHz Intel Core 2 Duo

8 GB 1067 MHz DDR3

NVIDIA GeForce GT120 256 MB

OS X 10.9.1
640 GB HDD

SuperDrive

 

Vad skulle jag kunna göra för att åtgärda detta problem? Byta grafikkort? Kylpasta?

 

Tacksam för all eventuell hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

p_richardsson

Hej!

 

Jag har en 24-tums iMac från "tidigt 2009" enligt min systeminformation. Problemet som jag upplever är att skärmen låser sig och när jag rör musen så smetas allt ihop tills den fryser helt och hållet. Vad kan det bero på?

 

Är det ett hårdvaruproblem?

 

Min tanke är att datorn blir för varm eller att grafikkortet sjunger på sista versen. Datorns övriga prestanda ser ut så här:

 

2,93 GHz Intel Core 2 Duo

8 GB 1067 MHz DDR3

NVIDIA GeForce GT120 256 MB

OS X 10.9.1

640 GB HDD

SuperDrive

 

Vad skulle jag kunna göra för att åtgärda detta problem? Byta grafikkort? Kylpasta?

 

Tacksam för all eventuell hjälp.

 

Det låter som det kan vara ett hårdvarufel. Men det kan även vara så att dina fläktar i datorn kan behöva dammsugas för att fungera optimalt.

Börja med fläkten på baksidan, men du behöver antagligen skruva upp datorn och lyfta på LCD panelen för att kunna dammsuga alla interna fläktarna också. Har du tur så räcker det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan dammsuga luftintaget på baksidan och även underkanten men var försiktig. Det är inte ofarligt. Öppnar du datorn så får du inte komma nära med dammsugaren utan du ska blåsa med tryckluft som finns på burk på tex Clas Ohlsson, Kjell & Co mfl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joacimlundin

Det låter som det kan vara ett hårdvarufel. Men det kan även vara så att dina fläktar i datorn kan behöva dammsugas för att fungera optimalt.

Börja med fläkten på baksidan, men du behöver antagligen skruva upp datorn och lyfta på LCD panelen för att kunna dammsuga alla interna fläktarna också. Har du tur så räcker det.

Tack, jag ska testa detta, får införskaffa lite miniverktyg och leka kirurg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

joacimlundin

Du kan dammsuga luftintaget på baksidan och även underkanten men var försiktig. Det är inte ofarligt. Öppnar du datorn så får du inte komma nära med dammsugaren utan du ska blåsa med tryckluft som finns på burk på tex Clas Ohlsson, Kjell & Co mfl.

OK, det ska jag tänka på, tack! Det blir till att införskaffa tryckluft.

 

Utifrån min spec. ovan, finns det något på hårdvarusidan som jag kan uppdatera för att min dator ska bli modernare/snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det ska jag tänka på, tack! Det blir till att införskaffa tryckluft.

 

Utifrån min spec. ovan, finns det något på hårdvarusidan som jag kan uppdatera för att min dator ska bli modernare/snabbare?

Du kan stoppa i mer RAM men det gör itne datorn snabbare men det tar längre tid innan den kroknar. Det beror ju lite på vad du gör så klart. Surfa och iTunes nemas problemas. Photoshop kan behöva mer.

...

Det enda som piggar upp den är att montera in en SSD-hårddisk. Allt som är hårddiskrelaterat går plötsligt blixtsnabbt. I alla fall jämför med tidigare. Men, det är knöligt att byta på en iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...