Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sortera bilder på datorn, med Aperture och iphoto


rajjejosefsson

Rekommendera Poster

rajjejosefsson

Jag har lagt in mina bilder ifrån min gamla windows dator till macen.

Men förstår mig inte på hur det är strukturerat.

Jag vill att bilden ska försvinna helt från hela datorn och hamna i datorns papperskorg men den försvinner endast ifrån aperture och ligger kvar i min mapp ja importerade.

 

Jag la in bilderna i Aperure genom att dra in min map från finder in i apeture och de hamna då under projekt, som ja sedan sorterade. men nu vill jag att hela strukturen i finder skall ändras med. men allt verkar hamna under .applibary

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Samt hur raderar man när man valt att importera sina bilder till aperture library och vill ta bort dem från disken med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sortera bilder på datorn, med Aperture och iphoto

Jag hoppas du inte riktigt menar det du skriver. Man ska använda ANTINGEN Aperture ELLER iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Jo det vet jag, kommer ifrån lightroom och känner att aperture känns bättre på macen, och behöver få det sorterat och är inte riktigt med på hur det ska gå till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet precis hur konfys du kanske känner dig? När man går över till mac och till iPhoto eller Aperture så måste man lägga gammalt windowstänk bakom sig. Det är ett helt annat sätt att organisera bilder på i mac.

 

För det första så ska du välja iPhoto eller Aperture, inte både ock. Bilderna du har i mappar i Finder är inte på något vis kopplade till bibblan i Ap eller iPhoto.

När du drog över bilderna till programmet så blir det bara nya skapade kopior av de som finns i Finder. De blev s a s exporterade kopior till bidlbiblioteket.

 

De här bilderna du har i Finder kan du ju spara ner någonstans och därmed säkra upp att bilderna finns kvar om något skulle hända. Men i övrigt så är det inte de bilderna som du ska jobba med.

 

Bilderna i Finder, om du nu inte vill spara ner dem någonstans, är ju bara att dra ner till papperskorgen alternativt högerklicka och välja papperskorgen.

 

I Aperture raderar man snabbast valfritt markerade bilder med kommandot ⌘← och direkt därefter ↵.

 

Så någon koppling mellan Findermapparna och ditt bibliotek finns inte.

 

Hoppas det var svaret på din fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan organisera bilderna i Aperture på många olika sätt, man får finna ett system som passar ens behov helt enkelt.

 

Själv har jag projekt sorterade på årtal, i stort sett. Jag har taggat dem med nyckelord, märkt upp många via ratingsystemet m.m.

Det gör att jag mycket snabbt kan sätta ihop album på många olika sätt genom antingen smarta album eller vanliga album som är manuellt ihopsatta.

 

Som exempel gillar jag katter, så alla mina bilder med katter är märkta med keyword Katt. Med detta keyword kan jag skapa ett album med alla mina kattbilder som jag har. Eller med mina barn, eller alla bilder jag har på båten osv osv. Det är bara fantasin som sätter gränser på hur man organiserar bilderna.

 

Det är detta som gör macens egna bildprogram så suveräna.

 

Dessutom så når man sitt bildbibliotek genom alla andra program, det är s a s kompatibelt med alla övriga macprogram. Vilket är en fördel om man vill göra en keynote eller liknande.

 

Så glöm windowstänket och lightroomtänket, där varje bild ligger i en strikt mapp och endast nås där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Tack för svaret har lite frågor till.

 

När jag ska importera bilder till aperture så tar jag Import -> Projectets namn

här undrar jag var ska ja förvara bilderna? in the aperture library eller dess ursprungliga plats?

Sen raw+jpeg vad väljer jag här, fotar i raw format så gissar på use raw as original?

 

Sen var det där med radera, förstår inte riktigt hur ja får bort bilderna helt och hållet som man verkligen inte vill ha kvar.

Vad ja själv förstår så går det inte ta bort helt då jag valt att importera som "store in aperture library" men när ja väljer store in their current location så fungerar det. eller gör jag något fel här. vad är skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Löste det själv.

cmd + del i project sedan cmd + shift + del i papperskorgen så hamnar den i soptunnan och försvinner ur datorn helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...