Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus-skydd nödvändigt?


denisesward

Rekommendera Poster

När/om man ev behöver scanna en fil(/folder) manuellt, så ligger det i högerklicksmenyn under tjänster:

 

attachicon.gifclamxav.png

Förresten, kan man använda detta "Clamxav" på sin iPhone också eller finns inte virus på iPhones? Jag har ju streamat & synkroniserat med den? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, kan man använda detta "Clamxav" på sin iPhone också eller finns inte virus på iPhones? Jag har ju streamat & synkroniserat med den? :blink:

Just det där är ju ett OS X-program. Vet faktiskt inte om det finns för iOS. Tror att VirusBarrier (Intego) har nåt för telefonen. (»») Själv använder jag inget på min telefon. Använder mailen väldigt lite där och de filer som kommer till/från telefonen har jag själv koll på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hahaha.... :hihihi:

...

Än så länge klarar vi oss utan antivirus och det beror på att OS X är oerhört mycket bättre konstruerat än Windows. Det finns några trojaner som sagt var men för att få in en trojan måste du själv installera den. Håller du dig till kända sidor och kanaler och laddar ner program så är risken i stort sett obefintlig fortfarande efter över tio år med OS X. Till Win finns kanske en miljon av olika skadlig kod.

...

Vad som är viktigt är att se till att Macens inbyggda brandvägg är påslagen för intrång kan ske annars. Brandväggskontrollen hittas i Systemintställningar/Säkerhet/Brandvägg.

tack för tipset om brandvägg. Min var inte på......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett virus i min Mac så sent som förra veckan. Helt ofarligt eftersom det bara är skadligt för Windows datorer. Och enbart Windows datorer med utdaterat virusskydd eftersom viruset varit känt sedan 2010.

 

Sprider jag detta vidare bland vänner eller på jobbets nätverk så kommer jag att ses som en säkerhetsrisk. Det är ju inte bra.

 

Men... För att följa forumets allmäna rekommendationer kring sådana här frågor säger jag följande:

 

Det finns inga virus till Mac, bara trojaner och malware. Och får du det så beror det på att du porrsurfat. Fy på dig i så fall det är ditt eget fel. Skaffar du anti-virus till din Mac kommer 99,7% av datorns prestanda gå till detta. Sedan exploderar datorn och kort därefter kommer du och alla du känner att få böldpest. I bästa fall.

Hur gjorde du för att hitta ett virus? kan man göra en virussökning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du för att hitta ett virus? kan man göra en virussökning?

Ja med ett virus program för Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja med ett virus program för Mac

Virusprogram... ett som lockar fram virus ur cyberrymden? :hihihi: Komsi komsi lilla viruset! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Virusprogram... ett som lockar fram virus ur cyberrymden? :hihihi: Komsi komsi lilla viruset! :whistling:

Frågan var ett svar på mitt inlägg där jag skrev att jag hittat windows virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skojjade bara med Lappen. Inget som krävs utredning för... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skojjade bara med Lappen. Inget som krävs utredning för... :)

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej.

Har jag fått virus om jag har fått Text-Enhance (reklam i vissa ord)?

Hur får jag bort detta?

Har raderat all webbplatsdata/cookies flera ggr och har inget tillägg installerat.

Hjäälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...