Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus-skydd nödvändigt?


denisesward

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har haft min Macbook sedan 2010 & aldrig haft ett virusskydd.

Är det nödvändigt?
Hur vet jag om jag har virus eller ej?

Enda gångerna min dator krånglat är grafikkortet så skärmen sett konstig ut, sedan att tid & datum ibland ändras när jag startar datorn.
Jag vet att folk i min vänskapskrets klagat på att dom tydligen får virus via mail från mej nämligen..

 

Jag har heller aldrig sparat något på min datorn, varken mina tusentals bilder, musik eller något alls.

Har köpt en bärbar hårddisk som jag tänkt använda men fastnar potentiella virus i den då & kanske "smittar" andra datorer/min dator igen då när man kopplar ihop dom?

 

& kan man få virus på sin iPhone som sedan "smittar" datorn när man synkroniserar dom?

 

Läste i en Macworld tidning att det bästa virusskyddet var gratis & gick att ladda ner, men nu kan jag inte hitta tidningen! Någon som har tips ang. det med?

 

 

Någon som kan hjälpa en förvirrad, icke-data-kunnig själ som mej? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEJ NEJ NEJ Aldrig AV i en Mac !

 

Tror det finns 100 trådar om det här i Forumet

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hittade ett virus i min Mac så sent som förra veckan. Helt ofarligt eftersom det bara är skadligt för Windows datorer. Och enbart Windows datorer med utdaterat virusskydd eftersom viruset varit känt sedan 2010.

 

Sprider jag detta vidare bland vänner eller på jobbets nätverk så kommer jag att ses som en säkerhetsrisk. Det är ju inte bra.

 

Men... För att följa forumets allmäna rekommendationer kring sådana här frågor säger jag följande:

 

Det finns inga virus till Mac, bara trojaner och malware. Och får du det så beror det på att du porrsurfat. Fy på dig i så fall det är ditt eget fel. Skaffar du anti-virus till din Mac kommer 99,7% av datorns prestanda gå till detta. Sedan exploderar datorn och kort därefter kommer du och alla du känner att få böldpest. I bästa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha.... :hihihi:

...

Än så länge klarar vi oss utan antivirus och det beror på att OS X är oerhört mycket bättre konstruerat än Windows. Det finns några trojaner som sagt var men för att få in en trojan måste du själv installera den. Håller du dig till kända sidor och kanaler och laddar ner program så är risken i stort sett obefintlig fortfarande efter över tio år med OS X. Till Win finns kanske en miljon av olika skadlig kod.

...

Vad som är viktigt är att se till att Macens inbyggda brandvägg är påslagen för intrång kan ske annars. Brandväggskontrollen hittas i Systemintställningar/Säkerhet/Brandvägg.

post-363-0-05384300-1393159941_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha.... :hihihi:

...

Än så länge klarar vi oss utan antivirus och det beror på att OS X är oerhört mycket bättre konstruerat än Windows. Det finns några trojaner som sagt var men för att få in en trojan måste du själv installera den. Håller du dig till kända sidor och kanaler och laddar ner program så är risken i stort sett obefintlig fortfarande efter över tio år med OS X. Till Win finns kanske en miljon av olika skadlig kod.

...

Vad som är viktigt är att se till att Macens inbyggda brandvägg är påslagen för intrång kan ske annars. Brandväggskontrollen hittas i Systemintställningar/Säkerhet/Brandvägg.

Tack för tipset! Det visste jag inte & den var avaktiverad! Nu är brandväggen igång iallafall! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett virus i min Mac så sent som förra veckan. Helt ofarligt eftersom det bara är skadligt för Windows datorer. Och enbart Windows datorer med utdaterat virusskydd eftersom viruset varit känt sedan 2010.

 

Sprider jag detta vidare bland vänner eller på jobbets nätverk så kommer jag att ses som en säkerhetsrisk. Det är ju inte bra.

 

Men... För att följa forumets allmäna rekommendationer kring sådana här frågor säger jag följande:

 

Det finns inga virus till Mac, bara trojaner och malware. Och får du det så beror det på att du porrsurfat. Fy på dig i så fall det är ditt eget fel. Skaffar du anti-virus till din Mac kommer 99,7% av datorns prestanda gå till detta. Sedan exploderar datorn och kort därefter kommer du och alla du känner att få böldpest. I bästa fall.

Hahaha! :hihihi:

Men eftersom virus/trojaner/malware/whatever kommer från min mail borde ju jag ha något?

Eftersom det inte bara är jag som använder denna dator vet jag ju faktiskt inte vad andra gör på den…

Jag brukade streamar massa serier från nån utländsk sida innan jag skaffade Netflix, med massa pop-up sidor med en massa skit bla. porr, det vet jag iallafall. Kan det va boven?

 

Går det typ inte lämna in sin dator på "cleanse" eller något? :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte slöa ner min dator för att skydda andra som har ett i detta avseende sämre system, eller som själva slarvar med antivirus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och får du det så beror det på att du porrsurfat. Fy på dig i så fall det är ditt eget fel.

 

Det är inget konstigt/farligt med att porrsurfa. Se till att inte installera några filer eller program som du inte vet vart de kommer ifrån och att du kan lita på avsändaren. I övrigt är det bara att porrsurfa för fulla muggar om du nu är sugen på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte slöa ner min dator för att skydda andra som har ett i detta avseende sämre system, eller som själva slarvar med antivirus.

Nä det har du ju rätt i :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inget konstigt/farligt med att porrsurfa. Se till att inte installera några filer eller program som du inte vet vart de kommer ifrån och att du kan lita på avsändaren. I övrigt är det bara att porrsurfa för fulla muggar om du nu är sugen på det.

Alla tycker olika, & tur är väl det! :)

 

Men vi håller oss till ämnet:

 

Men eftersom virus/trojaner/malware/whatever kommer från min mail borde ju jag ha något?

Eftersom det inte bara är jag som använder denna dator vet jag ju faktiskt inte vad andra gör på den…

Jag brukade streamar massa serier från nån utländsk sida innan jag skaffade Netflix, med massa pop-up sidor med en massa skit bla. porr, det vet jag iallafall. Kan det va boven?

 

Går det typ inte lämna in sin dator på "cleanse" eller något? :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte slöa ner min dator för att skydda andra som har ett i detta avseende sämre system, eller som själva slarvar med antivirus.

Haha, ett närmast politiskt statement! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alla tycker olika, & tur är väl det! :)

 

Men vi håller oss till ämnet:

 

Men eftersom virus/trojaner/malware/whatever kommer från min mail borde ju jag ha något?

Eftersom det inte bara är jag som använder denna dator vet jag ju faktiskt inte vad andra gör på den…

Jag brukade streamar massa serier från nån utländsk sida innan jag skaffade Netflix, med massa pop-up sidor med en massa skit bla. porr, det vet jag iallafall. Kan det va boven?

 

Går det typ inte lämna in sin dator på "cleanse" eller något? :w00t:

 

 

Installera ett virus program och scanna din dator.

Det är ju det dom är till för... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Installera ett virus program och scanna din dator.

Det är ju det dom är till för... :whistling:

Jaha, men va det inte det jag INTE skulle göra nyss?

 

Jag vet inget, är inte direkt hajj på datorer så är svårt att veta allt….

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ClamXav installerat. Fast det ligger in körande hela tiden. Det slöar ner det onödigt, men just för att kunna scanna av enskilda filer osv. Och är man lite orolig så kan man ju köra en scanning av systemet manuellt ngn gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men va det inte det jag INTE skulle göra nyss?

 

Jag vet inget, är inte direkt hajj på datorer så är svårt att veta allt….

 

Du tjatar ju att du har virus så vad är det som hindrar dig att installera ett för att vara snäll mot dina vänner som INTE har virusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du tjatar ju att du har virus så vad är det som hindrar dig att installera ett för att vara snäll mot dina vänner som INTE har virusprogram.

Snälla om du ska svara i trådar när folk behöver hjälp & inte är insatta behöver du varken vara dryg eller va en besserwisser. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ClamXav installerat. Fast det ligger in körande hela tiden. Det slöar ner det onödigt, men just för att kunna scanna av enskilda filer osv. Och är man lite orolig så kan man ju köra en scanning av systemet manuellt ngn gång.

Okej tack, då får jag pröva det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, då får jag pröva det! :)

När/om man ev behöver scanna en fil(/folder) manuellt, så ligger det i högerklicksmenyn under tjänster:

 

post-64246-0-44946300-1393167209.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du tjatar ju att du har virus så vad är det som hindrar dig att installera ett för att vara snäll mot dina vänner som INTE har virusprogram.

 

Bättre om han ÖVERTALAR vännerna att byta till mac :finder::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bättre om han ÖVERTALAR vännerna att byta till mac :finder::D

 

Haha... +1 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha! :hihihi:

Men eftersom virus/trojaner/malware/whatever kommer från min mail borde ju jag ha något?

Eftersom det inte bara är jag som använder denna dator vet jag ju faktiskt inte vad andra gör på den…

 

Att BARA vara på en hemsida är ofarligt eller att ha mail. Det är när du INSTALLERAR något från en sida eller via ett mail som faran existerar. Det KAN se ut som på riktigt men det är just det som är TROJANENS grej, att se riktig ut. Om du är på en hemsida av en art som du inte vet är seriös och får en popupruta som säger åt dig att installera tom seriösa saker så kan det vara en ulv i fårakläder. Är du på Apples, MacWorlds eller kända sidor och du får en popupruta om att uppdatera Flash eller Qicktime så är det säkert.

...

Klickar du på en länk i ett mail som du inte vet vem som skickat och du uppmanas att installera ett tillägg, program eller liknande så kan det vara en ulv i fårakläder. Men huvudproblemet är att du måste installera något för att få in en trojan eller skadlig kod i Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du inte får något skit via webbsidor, men att dina kollegor ändå får virus via din mail, då beror ju felet på att någon annan skickat skit till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Att BARA vara på en hemsida är ofarligt eller att ha mail. Det är när du INSTALLERAR något från en sida eller via ett mail som faran existerar. Det KAN se ut som på riktigt men det är just det som är TROJANENS grej, att se riktig ut. Om du är på en hemsida av en art som du inte vet är seriös och får en popupruta som säger åt dig att installera tom seriösa saker så kan det vara en ulv i fårakläder. Är du på Apples, MacWorlds eller kända sidor och du får en popupruta om att uppdatera Flash eller Qicktime så är det säkert.

...

Klickar du på en länk i ett mail som du inte vet vem som skickat och du uppmanas att installera ett tillägg, program eller liknande så kan det vara en ulv i fårakläder. Men huvudproblemet är att du måste installera något för att få in en trojan eller skadlig kod i Macen.

Windows viruset jag fick hamnade i datorn vid vanlig surf. Inget laddades hem. Inget kördes eller godkändes.

 

Jag kan ju säga till arbetsgivare, vänner etc att det är deras eget fel att jag infekterar deras datorer med virus. Men det handlar inte om att ha rätt. Det handlar om att få rätt. Och det kommer jag inte att få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När/om man ev behöver scanna en fil(/folder) manuellt, så ligger det i högerklicksmenyn under tjänster:

 

attachicon.gifclamxav.png

Tack så jättemkt för hjälpen! :):yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows viruset jag fick hamnade i datorn vid vanlig surf. Inget laddades hem. Inget kördes eller godkändes.

 

Jag kan ju säga till arbetsgivare, vänner etc att det är deras eget fel att jag infekterar deras datorer med virus. Men det handlar inte om att ha rätt. Det handlar om att få rätt. Och det kommer jag inte att få.

Som privatperson med egen dator bryr jag mig inte. Men om jag arbetar med min dator tillsammans med andra så vill jag ju inte vara en länk i en skadlig kjedja så då skulle jag installera AV så ingen skulle skylla på mig. Det gäller ju att ha ryggen fri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...