Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera till en delad hårddisk


Dia2

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en mac mini som jag använder som mediacenter, till den har jag kopplat flera externa hårddiskar.
Kan jag på något sätt säkerhetskopiera min MacBook Pro som ligger i samma nätverk till någon av dem externa hårddiskarna som är kopplad till mac minin trådlöst? Så som om jag hade kopplat en extern hårddisk till en airport extreme.

 

Jag har delat dem hårddiskarna under delning, och jag kommer åt dem på min macbook pro dock dyker dem inte upp bland alternativen i Time Machine inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Hej

 

Jag har en mac mini som jag använder som mediacenter, till den har jag kopplat flera externa hårddiskar.

Kan jag på något sätt säkerhetskopiera min MacBook Pro som ligger i samma nätverk till någon av dem externa hårddiskarna som är kopplad till mac minin trådlöst? Så som om jag hade kopplat en extern hårddisk till en airport extreme.

 

Jag har delat dem hårddiskarna under delning, och jag kommer åt dem på min macbook pro dock dyker dem inte upp bland alternativen i Time Machine inställningar.

Det fungerar jättebra att använda en delad hårddisk för TimeMachine. Dock är det några saker du måste tänka på:

 

- Disken du ska använda måste vara formaterad i HFS+ (MacOS Extended Journalförd)

- Du måste dela ut den via AFP (kolla under "Alternativ" i Delning i Systeminställningar)

- Innan du kan se den på datorn du vill backuppa måste du mounta den (Findermenyn Gå ->Anslut till server -> och bläddra fram till datorn (som ska lagra)

 

För att ansluta till utdelningen för backup behöver du autentisera med inloggningsuppgifter för ett konto som har rättigheter satta för utdelningen.

En sak att tänka på när du startat fildelning är att ta bort rättigheterna för "Alla". Särskilt om du inte har en riktig brandvägg mot internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort som du säger och mountat den, nu ligger den på skrivbordet men jag kan fortfarande inte se den i time machine

 

post-23342-0-02181100-1393605433.png

post-23342-0-33990900-1393605449_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite på nätet och det verkar vara många som har problem med säkerhetskopiera till afp disk efter att dem uppdaterat till Mavericks.

 

Löste det iallafall genom att köpa Mavericks server till min mac mini och la in disken under time machine backups i server programvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...