Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto + bilder på NAS


farside

Rekommendera Poster

Hej,

 

Börjar med att hälsa mig själv välkommen till forumet , då detta är mitt första inlägg :)

 

Jag är en helt ny användare utav mac och har just införskaffat mig en MacBook Pro och är tok nöjd!

 

Det är så att jag har en Synology DS211 där jag har alla mina bilder lagrade (ca 200gb) och har tidigare på min PC bara gått in på min explorer och in i mappen där bilderna ligger och tittat på dem.

 

När jag nu skall köra via iPhoto så får jag inte riktigt till det.

troligen är det skit bakom spakarna , så därför vänder jag mig hit.

 

Min mappstruktur på NAS är enligt nedan:

Photos/Jul1999/ bilderna

Photos/Sommar2000/ bilderna

osv osv.

 

som jag tycker det verkar så kopierar iPhoto bilderna lokalt till min dators hårddisk? stämmer det?

om det är så , kan jag istället ha iPhotos bibliotek på NAS´en?

 

Jag har som sagt ca 200gb bilder och har endast en 256gb stor hårddisk , så den skulle ju fyllas direkt :(

 

Sen vill jag gärna , när jag importerar bilder ifrån mina kameror , att de sparas på NAS direkt.

och att jag sedan kan ändra mina bilder direkt i iphoto / ta bort bilder i iPhoto.

Kan man importera direkt till nätverksdisken och iphoto uppdaterar så snart nya bilder lagts till på min NAS?

 

Många frågor , hoppas ni kan hjälpa mig!

 

Mvh

Patrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här flyttar du biblioteket:

http://support.apple.com/kb/PH2506?viewlocale=sv_SE

 

Se till att bilderna kopieras till iPhoto-biblioteket vid import.

post-11001-0-12450200-1392756053_thumb.png

 

Nu kan du ta bort mapparna (och bilderna) Photos/xxxx

 

Alla nya bilder hamnar på NASen.

Arbeta alltid i iPhoto. Använd Import-kommandot i iPhoto (eller låt iPhoto importera direkt från kameran).

Mecka inte med iPhoto-biblioteket i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 

 

som jag tycker det verkar så kopierar iPhoto bilderna lokalt till min dators hårddisk? stämmer det?

om det är så , kan jag istället ha iPhotos bibliotek på NAS´en?

 

 

 

 

Bara att glömma. Det går alldeles för långsamt över nätverk för att fungera smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bara att glömma. Det går alldeles för långsamt över nätverk för att fungera smidigt.

Det beror på hur snabbt nätverk man har. Trådat, även 100Mbit, funkar ofta bättre/snabbare än trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur snabbt nätverk man har. Trådat, även 100Mbit, funkar ofta bättre/snabbare än trådlöst.

 

Nej det spelar ingen roll att man har 100Mbit det går för långsamt.

Jag har testat att köra iPhoto biblioteket på en NAS trådat och WiFi och det går bara inte att arbeta.

Det blir en viss fördröjning och lagg som man blir irriterad på och i längden olidligt.

 

Intressant att du själv säger för 2 år sedan att det kommer gå dåligt.

 

 

Är du riktigt säker på att du vill ha dina bilder på en slö NAS? Det kommer att gå långsamt att bläddra bland bilderna, i varje fall om du ska se dem en och en (och alltså inte bara tumnaglarna).

https://forum.macworld.se/topic/129612-flytta-foto-fraan-iphotobibliotek-paa-mac-till-nas/?p=1383893

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt TRE år sedan och utvecklingen har gått framåt sedan dess. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt TRE år sedan och utvecklingen har gått framåt sedan dess. :)

 

100Mbit för tre år sedan är fortfarande 100Mbit så vad skulle göra skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

100Mbit för tre år sedan är fortfarande 100Mbit så vad skulle göra skillnad?

Visst, men NASen i sig borde vara snabbare. Datorn också. Det går snabbare att rendera bilden för visning på skärmen när man fått in bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men NASen i sig borde vara snabbare. Datorn också. Det går snabbare att rendera bilden för visning på skärmen när man fått in bilden.

 

Ge dig...bara ge dig. Nätverket är flaskhalsen då för 3 år och flaskhalsen nu.

Sen spelar det ingen roll hur snabb NAS man har. Det går olidligt långsamt att arbeta med iPhoto över nätverk och NAS.

Har testat med en 3år gammal ReadyNAS och en Synology köpt förra året i mellanskiktet i prestanda och det är nätverket som sätter gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det är ju inte som att ha en lokal disk, men visst borde det väl gå?

 

Vad har du för nätverk, förresten? Trådat gigabit borde väl vara standard idag och borde fungera bättre än en lokal USB-2-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det är ju inte som att ha en lokal disk, men visst borde det väl gå?

 

Vad har du för nätverk, förresten? Trådat gigabit borde väl vara standard idag och borde fungera bättre än en lokal USB-2-disk.

 

Allting går i teorin men i praktiken är det en annan sak.

Det finns andra som har provat och nej och åter nej det fungerar inte.

http://www.99mac.se/forum/t/307046-problem-med-iphotobibliotek-nas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt denna artikeln så går det visst:

http://www.maclife.com/article/howtos/how_share_your_iphoto_library_networked_storage

 

Men det måste ju trådskaparen bestämma själv om det går för långsamt eller inte. Gigabit ethernet hjälper, helt klart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt denna artikeln så går det visst:

http://www.maclife.com/article/howtos/how_share_your_iphoto_library_networked_storage

 

Men det måste ju trådskaparen bestämma själv om det går för långsamt eller inte. Gigabit ethernet hjälper, helt klart. :)

 

Är det någon som sagt att det överhuvudtaget inte går?? Jag säger att det fungerar i teorin men dåligt i praktiken,det kommer lagga,långa väntetider när bilder laddas,långsam importering av bilder.

Kan du sluta att argumentera emot när du själv inte vet eller har testat utan bara Googlat fram vad du tror.

Det är inte första gången du håller på så här och det är tröttsamt att få mothugg när du klart och tydligt inte vet.

Eller vill du att TS ska få felaktiga råd och lägga ner onödig tid på något som fungerar dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det någon som sagt att det överhuvudtaget inte går?? Jag säger att det fungerar i teorin men dåligt i praktiken,det kommer lagga,långa väntetider när bilder laddas,långsam importering av bilder.

 

 

Du säger det, ja. Men du har fortfarande inte talat om hur du testade. Trådat eller trådlöst? Vilken hastighet? etc.

 

Men som jag skrev: Trådskaparen måste själv bestämma sig om det funkar för denne med dennes utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger det, ja. Men du har fortfarande inte talat om hur du testade. Trådat eller trådlöst? Vilken hastighet? etc.

 

Men som jag skrev: Trådskaparen måste själv bestämma sig om det funkar för denne med dennes utrustning.

 

Du läste inte ens tråden som jag postade där andra vittnar om hur dåligt det fungerar.

 

Visst trådskaparen ska själv bestämma om det fungerar tillfredsställande men det hjälper inte när en person som själv INTE testat yttrar sig och påstår saker utifrån vad han Googlat fram.

 

Men för att göra dig nöjd (nu vet jag att det inte hjälper) så körde jag med 100Mbits trådat nätverk,450Mbit Wifi med nyaste APExtreme och 1000Mbit trådat nätverk. Inget av dessa alternativ gjorde att det fungerade bra/tillfredsställande.

Nöjd nu eller har du mer att tjafsa om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du läste inte ens tråden som jag postade där andra vittnar om hur dåligt det fungerar.

 

Jodå, det var den tråden jag hittade länken till den artikel jag länkade till.

Inte heller de i tråden skrev något om vilket nätverk de hade.

 

OK, funkar det inte bra ens med gigabit ethernet så ger jag mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det var den tråden jag hittade länken till den artikel jag länkade till.

Inte heller de i tråden skrev något om vilket nätverk de hade.

 

OK, funkar det inte bra ens med gigabit ethernet så ger jag mig. :)

 

Det gör det säkert för dom som har en NAS med bättre prestanda men då kostar det.

Men för TS med sin DS211 är det inget jag rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

För mig går det väldigt långsamt att jobba med bilder på min NAS, en DS411j (Synology). Antar att det är nätverket det hänger på, trådlöst nätverk 100Mbit/s i jacket, drygt 50 när jag jobbar just nu. Är det bättre att bara använda NAS:en för ren säkerhetskopiering/ lagring av bilder? Att ha dem lokalt när jagh ska jobba med dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa trådat nätverk (gigabit) så går det mycket bättre.

 

Lokalt är det bästa, helst intern disk, följt av Thunderbolt och USB3 (i tur och ordning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har du en iMac så kör kabel. NAS'en har väl gigabit-LAN eller? routern? ...el en switch?

Satt själv häromdagen och skyfflade filer mellan 2 datorer. 110MB/s... Det är vad disken i den andra klarar att skriva. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...