Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klarar en Macbook (vit) från slutet av 2009 Mavericks?

thecrazyone

Rekommendera Poster

thecrazyone

Hej hej!

Jag skulle vilja gärna uppgradera min gamla Macbook (vita) till Mavericks. Men jag är
rädd att datorn ska lagga ihop, bli seg eller bli helt oanvändbar. Just nu använder jag Snow Leopard (10.6.8)

Lite info om min dator:
-Macbook (white) från slutet av 2009
- Processor 2.26 Hgz Intel core 2 Duo
- Minne 8GB 1067 MHz DDR3

Jag har även Windows på datorn som jag kör i Parallels Desktop, kommer den att vara kvar när jag uppgraderar? Kommer mina filer på Macens hårddisk att tömmas vid en uppgradering?

Tack Tack för svar :)))

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Borde inte vara något problem alls.

All data kommer att kvar, inklusive Windows.

Men du bör ju (som alltid) ha en backup (eller helst två).

Kolla så den version av Parallels Desktop du har stödjer Mavericks.

Länk till inlägg
Pocahontas

Ta en klonad kopia av din partion med SnowLeoparden, i fall du ångrar dig

Länk till inlägg

Tänk först på om du har viktiga program för datorer med PPC-arkitektur, för de funkar inte efter Snow Leopard. (Intel/Universal går bra, men inte PPC)

post-28798-0-95369500-1392743851.png

Länk till inlägg
thecrazyone

Tack för alla svar :))

En annan fundering är om datorn kommer att bli snabbare med operativsystemet?
Att det flyter på mer när man jobbar med den, och kommer även batteritiden att förbättras?

Länk till inlägg

Tack för alla svar :))

En annan fundering är om datorn kommer att bli snabbare med operativsystemet?

Att det flyter på mer när man jobbar med den, och kommer även batteritiden att förbättras?

Mavericks har en minneskomprimeringsfunktion som gör att RAM räcker längre. Men 8 GB är ändå rätt mycket som det är. I övrigt är nyare operativsystem alltid en aning mer krävande i sig självt. Överlag får du kanske en aning sämre prestanda, men det är knappast märkbart. Vill du ha bättre prestanda ska du sätta i en SSD, då blir batteritiden också bättre. Detta är den enda riktigt märkbara förbättring du kan göra.

Länk till inlägg
Axelman

Jag skulle avvakta minst tills buggfix 2 dvs 10.9.2 Mavericks har inte varit helt perfekt som alla nya OS är. Många är nöjda men en del problem har dykt upp.

Länk till inlägg

Jag skulle avvakta minst tills buggfix 2 dvs 10.9.2 Mavericks har inte varit helt perfekt som alla nya OS är. Många är nöjda men en del problem har dykt upp.

Ja, en del problem , som mest rör Mail och Safari, vad jag har sett. Själv använder jag Thunderbird och Chrome, så jag har inte märkt någonting. 10.9.2 lär komma inom kort.

Länk till inlägg
Axelman

Eftersom jag kollar trådarna ofta så ser jag ju att det är bekymmer med många olika saker. Naturligtvis fungerar det bra för de allra flesta och med tanke på att det är fler än någonsin som byter till ett nytt OS X är det inte så mycket att skriva hem om. Men en viss försiktighet är alltid bra när OS-et är sprillans.

Länk till inlägg
thecrazyone

Ta en klonad kopia av din partion med SnowLeoparden, i fall du ångrar dig

Det låter som en bra idé, för jag gillar Snow Leopard väldigt mycket.

Har aldrig gjort det förut, kan du snälla berätta hur man bär sig åt? :finder:

Länk till inlägg

Det låter som en bra idé, för jag gillar Snow Leopard väldigt mycket.

Har aldrig gjort det förut, kan du snälla berätta hur man bär sig åt? :finder:

Klonar gör du med program som Carbon Copy Cloner eller SuperDuper. Läs instruktionerna i respektive program.

Länk till inlägg
  • 3 weeks later...
thecrazyone

Klonar gör du med program som Carbon Copy Cloner eller SuperDuper. Läs instruktionerna i respektive program.

Om jag fattar det rätt så om jag exempelvis använder SuperDuper och gör en backup på datorn, så hamnar precis allting på hårddisken? Även SnowLeopard?

Kan man inte använda TimeMachine istället?

Länk till inlägg
Axelman

Om jag fattar det rätt så om jag exempelvis använder SuperDuper och gör en backup på datorn, så hamnar precis allting på hårddisken? Även SnowLeopard?

Time Machine gör först en kopia på allt ( eller på det som du ställer in ) sen gör den bara BU på det som hänt en gång i timmen. Du kan återställa datorn till vilken timme som helst sedan du börjat med TM.

...

Att klona disken med SuperDuper gör en identisk kopia den gången och ändras inte förrän du gör en ny. Den kan du starta upp datorn ifrån till skillnad mot TM. Vilket kan vara viktigt om det är bråttom.

...

Det är två olika verktyg som gör två olika saker även om båda gör backup så fungerar det på olika sätt och i slutändan behövs båda.

Länk till inlägg

Time Machine gör först en kopia på allt ( eller på det som du ställer in ) sen gör den bara BU på det som hänt en gång i timmen. Du kan återställa datorn till vilken timme som helst sedan du börjat med TM.

...

Att klona disken med SuperDuper gör en identisk kopia den gången och ändras inte förrän du gör en ny. Den kan du starta upp datorn ifrån till skillnad mot TM. Vilket kan vara viktigt om det är bråttom.

...

Det är två olika verktyg som gör två olika saker även om båda gör backup så fungerar det på olika sätt och i slutändan behövs båda.

En sanning med modifikation...

Med Time Machine sparas timvisa kopior för de senaste 24 timmarna.

Dagliga kopior för den senaste månaden.

Veckovisa kopior för alla tidigare månader.

Länk till inlägg
Alix

Du har fått svar redan, men jag vill tillägga att åtminstone CCC inte bara gör en fungerande startskiva och backup (kloning) utan också kan ställas in så att backupen innehåller också tidigare versioner än bara de senaste av olika filer. Lite både TM och kloning alltså.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
thecrazyone

Köpte en ny hårddisk och gjorde en backup på allt med Superduper. Det gick bra och Mavericks verkar vara bra hittills. En liten sak som jag upptäckte med det nya OS:et är att man kan inte använda sig av multipad-plattan för att ta sig framåt eller bakåt i Finder, jag menar att man inte kan "svepa sig fram" som man gjorde förut i snow leopard. Men i webbläsarna funkar det bra. Kan man se till att det funkar som förut i Finder?

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...