Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finns det någon riktigt behändig kamera, stor som en mobil?


Alix

Rekommendera Poster

Jag tänker mig en kamera som inte har rörligt objektiv, utan som fungerar ungefär som en mobilkamera, fast åtminstone minst lika bra som de bästa. Den ska vara stor som en smartphone, alltså ungefär 1 x 5 x 10 centimeter. Den ska så klart ha skärm och blixt. Den får gärna vara ganska skyddad mot de fyra elementen, alltså rätt så tålig. Tips mottages tacksamt. Jag vill alltså inte ha en mobil med kamera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/DMCXS1BLK/panasonic-dmc-xs1-kompaktkamera-svart

 

Lite tjockare än vad du önskade men verkar OK.

Dock rörligt objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger lika bra som de bästa mobilvarianterna. Jag länkade till ovanstående mest på grund av storleken. Själv hade jag nog satsat på någon med betydligt mer optisk zoom och bra bildstabilisator. Det finns vansinnigt mycket att välja på. NetOnNet har t ex en avdelning de kallar äventyr, där har du kameror som är stryktåliga och vattentäta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för svar! Ursäkta att jag inte har svarat. Jag valde följa ämne, men har inte fått meddelande om svar. Jag funderar på den här (eller uppföljaren). Men ska skaka fram pengar först. Lär väl ta ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle vilja svara iPhone 5S, men nu var det ju inte en kameramobil det handlade om. :)

 

Jag har haft Panasonic Lumix DMC-TZ30 under några månader i fjol och den var otroligt behändig, tyvärr la jag den ifrån mig på ett hotelllobbygolv i NY när jag packade om en väska och kom inte ihåg kameran förrän efter många timmar och då var den ju såklart borta. Men den tog jättefina kort och var smidig och lätt att ha med sig, den filmade också bra. Jag var supernöjd med den och rekommenderar den härmed.

 

Det som avgjorde att jag köpte den var zoomfunktionen, 20X optisk zoom är mycket och gjorde den så användbar. Jag upplevde den som en fullgod systemkamera men i litet kompakt format.

 

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/Panasonic-DMC-TZ30svart/170189.3270/

http://www.ljudochbild.se/test/panasonic-lumix-dmc-tz30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ursäkta att jag inte har svarat. Jag valde följa ämne, men har inte fått meddelande om svar. Jag funderar på den här (eller uppföljaren). Men ska skaka fram pengar först. Lär väl ta ett tag.

Jag kan bara rekommendera rx100, som du länkar till. En väldigt bra kamera! Jag har den själv.

Det är dock en proffskamera som inte bör jämföras med andra billiga "point-and-shoot"-kameror eller mobiltelefoner.

Rx100 och framförallt rx100 mk2 tar bilder i klass med systemkameror. Väldigt bra bildkvalitet.

 

Om jag skulle byta min Sony rx100 mot en annan kompaktkamera i proffsklassen så skulle det ev. vara en Fujifilm x100s som idag kostar ca 9-10000 kr. Mycket dyrare alltså.

 

Jag skulle säga att rx100 är väldigt prisvärd just nu (runt 3700 kr). Den kostade ca 7000 när den släpptes.

rx100 mk2 är lite bättre men också lite dyrare. Lite känsligare sensor, rörlig skärm och wi-fi tror jag. Klarar du dig utan dessa funktioner är rx100 mk1 nästan samma kamera fast då betydligt billigare.

 

Ingen bra zoom dock, om det nu är viktigt för dig. Bara 3,5-4x zoom har jag för mig.

Personligen zoomar jag dock väldigt sällan.

Jag tror även att Fujifilm x100s saknar zoom helt. Med detta vill jag bara säga att många av de bättre kampaktkamerorna saknar eller har begränsad zoom.

 

Om zoom är viktigt för dig så finns det betydligt billigare kameror som har enorm zoom.

 

För mig är bildkvalitet viktigast.

Rx100 är helt manuell och du kan justera i stort sett alla tänkbara parametrar.

Men den har naturligtvis mängder av auto-funktioner också för de användare som inte känner sig bekväma med att göra valen själva.

 

Rx100 är en kamera för proffsfotografer som vill ha en liten kompaktkamera som komplement till sin stora systemkamera. Men samtidigt inte vill tumma på bildkvalitet.

 

Eller som en riktigt riktigt bra kamera för den som bara vill ha en enda kamera.

 

Systemkameror är bättre för att du har möjlighet att byta lins etc. Det kan funnits göra med rx100. Systemkameror har oftast också större sensor vilket oftast ger bättre bilder.

Men rx100 har en relativt stor sensor för att vara en kompaktkamera. Det är därför den tar så bra bilder jämfört med andra kompaktkameror.

 

Bildkvaliteten är som sagt väldigt bra. I klass med systemkameror i många situationer. Men behöver du ett långt teleobjektiv för mycket zoom exempelvis, då slår inget en systemkamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg:

 

Du skrev från början att du ville ha en kamera med måtten 1 x 5 x 10.

 

Sony rx100 är bland de mindre kamerorna men är absolut större än dessa mått. Framför allt tjockare!

Och har du en sådan fin kamera, vill du nog ha ett fodral/skydd och då blir den än större.

 

Så är storleken viktig för dig (storlekar en mobiltelefon), måste du titta på sämre kameror. Det finns säkert mindre plattare kameror som är betydligt billigare men då får du absolut inte samma bildkvalitet eller funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ricoh WG-20 (tidigare Pentax) tillhör marknadens bästa badsäkra undervattenskameror. På grund av att den skyddad mot väder och vind, och som sagt både går att duscha med och att simma under vattnet med, så blir den något tjock och stor... men inte så mycket större än dina mått...

Den är 2,28 x 5,58 x 11,5 istället för 1 x 5 x 10.

http://www.ricoh-imaging.se/se/kompaktkameror/RICOH-WG-20.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförliga synpunkter, valrossen, och för tipset, Raphael. Vad gäller mina ursprungliga krav har jag ändrat mig. Hellre en liten kamera som är riktigt bra än en ännu mindre och tåligare. Tele är inte viktigt för mig, däremot makro. Hur är rx100 där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rx100 är bra på macro. Bra bilder och kan gå ca 5 cm nära. I tele-läge (max-zoom) ligger väl avståndet på ca 30- 40 cm dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen! :yeahbaby:

 

Mk I är mest prisvärd i nuläget, tycker jag. Jag tar mest naturbilder/vardagsbilder, och som journalist värnar jag den dokumentära bilden. Så att göra om verkligheten med blixtar (Mk II har fäste för riktig blixt, Mk I en enklare popu-up-blixt) är ändå inget för mig. (Jag strävar till och med efter purism; som ytterst i de här sammanhangen dikterar att man ska kunna se kamerans begränsningar visavi ögat. Andra får gärna ha en helt annan uppfattning, men det känns rätt för mig, och det är vad jag vill stå för som fotograf). WiFi klarar jag mig utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rx100 är även relativt bra i dåliga ljusförhållanden tack vare sin relativt stora sensor.

Låga brusnivåer även på högre ISO som 3200. Trots alla pixlar den erbjuder. Även om jag inte rekommenderar ISO över 1600.

Så blixt används sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du kan glömma den jag tipsade om. Jag råkade köpa föregångaren strax innan den ersattes och dess stora fördel är stryktåligheten. Den har 5x zoom trots att optiken inte växer. Den stora nyheten i nuvarande modell är GPS, men det kanske är standard i dagens kameror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...