Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En liten varning


Gäst Burnin Sven

Rekommendera Poster

Gäst Burnin Sven

När man köper till exempel en film/video kamera och vill gå upp ett snäpp i kvalité så kanske man börjar snegla på priser via internet då dom kostar en slant.

 

Jag suktade efter en Black Magic Pocket Cinema Camera länge och till sist fick jag råd. Som många andra så ville jag ha mest bang for the buck så jag började leta utomlands och jämförde priser och frakt. Till slut hamnade jag hos en Tysk firma och jag kan lova att deras hemsida ser riktigt professionell ut. Det vill säga jag tyckte ju inte att det skulle vara några problem så jag genomförde köpet.

 

Kameran kom med UPS i tid som utlovat och allt kändes jättebra. När jag sen skulle filma så går det inte att spela in på den vad jag än gör och jag har gjort allt kan jag lova!

 

Där vi står nu innebär förmodligen att jag måste betala frakten själv för att få den utbytt, enligt dom i alla fall! Givetvis så stämmer inte det här med konsumentskyddet inom EU men jag räknar kallt med att dom struntar i det och hänvisar till någon Tysk lag som jag inte ens tror finns på riktigt.

 

Kort sagt förmodligen över 8000 spänn i sjön men en jäkligt snajdig brevpress fick jag. Det kommer att visa sig i morgon men det var det sista jag hörde innan helgen.

 

Köp i sverige om det handlar om "lite mera" pengar det är mitt råd.

 

Jag lägger inte ut namnet ännu då jag tycker det är rätt så dom får en chans först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där vi står nu innebär förmodligen att jag måste betala frakten själv för att få den utbytt, enligt dom i alla fall! Givetvis så stämmer inte det här med konsumentskyddet inom EU men jag räknar kallt med att dom struntar i det och hänvisar till någon Tysk lag som jag inte ens tror finns på riktigt.

Har aldrig hört, varken i svensk eller europeisk konsumentlagstiftning, att företaget ska stå för returportot vid garantiärenden.

 

Källa på det, som det brukar heta? ;)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du är en vuxen människa som mig och på ett sätt förvånar det mig att du är villig att riskera pengar och sedan uttrycka din besvikelse över din dumhet. Du fick i alla fall en kamera så returnera den felaktiga och hoppas på en fungerande. Jag betalar hellre lite mer och handlar i Falun än någon annan stans av just denna anledning. Blir det knas kan man gå ner på stan och ta dem i örat.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kiwi: Artikel 3, punkt 4.

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:SV:HTML

 

Dvs returfrakt (och andra skäliga kostnader) i anslutning till reklamation ska betalas av säljaren. Gäller inom EU.

 

Samma sak gäller naturligtvis inom Sverige också:

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Tele-tv-och-internet/handla-pa-internet/Efter-kop/Reklamera-internetkop/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kiwi: Artikel 3, punkt 4.

Tack! Då är det inget snack om saken.

 

Burnin Sven, då är det bara att ge sig på företaget igen. Skicka länken på tyska till dem.

 

Tycker förresten att Du gott kan skriva ut företagsnamnet här. Är ju, ärligt talat, inget vidare hot att exponera dem i ett svenskt diskussionsforum. ;)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Jag har pratat med konsument europa och man ska inte behöva stå för frakten själv som vanlig konument. Dom erbjuder sig att skicka ärendet till sina tyska kollegor om företaget envisas. Om det leder till att dom ändrar sig det vet jag inte.

 

Jag ska skicka ett sista mejl till företaget och informera dom om vad som gäller så får vi se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Tack det behövs nog.

 

Krånglar dom så lägger jag hellre pengarna på frakt till tillverkarens närmaste filial för reparation eller utbyte. Den ligger i england så det ska väl kosta lika på ett ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Nu du Axelman har jag väl gjort bort mig igen hehe.

 

Igår kväll kom det ett mejl från UPS att dom kommer och hämtar ett paket idag. Inte ett ljud från säljaren inget överhuvudtaget. Men det framgår av texten att det är kameran.

 

Tur man skulle vara hemma och hade grejor att packa med.

 

Nåväl jag är så trött på det här så skickade iväg den så nu får vi se om jag får tillbaka nåt överhuvudtaget hehe.

 

Ja man kan inte annat än skratta åt skiten ursäkta svordommen men det känns som att den är lite befogad.

 

Ok over and out håll tummarna för mig nu haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företaget läste väl den här tråden och vågade inte göra annat. ;)

 

Vi får hoppas att det löser sig. Jag har köpt många saker på nätet från många olika länder (inklusive Tyskland) utan hinder och även varit problemfri när det har gällt att åtgärda trasiga saker, men man kan aldrig vara helt säker. Bäst att kolla många recensioner först om det är ett mindre och/eller okänt företag.

 

Funderar förresten själv på en BMPCC... Å andra sidan vill jag ha 4K-storebrodern, men det blir alldeles för dyrt totalt sett.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

He he ja kanske det. Deras hemsida med bilder från showroom och allt ser super seriös ut men jag hittar inga recensioner, men det kanske måste sökas på tyska och det gjorde jag aldrig. Jag såg en kamera på blocket igår för 7500, det fanns i och för sig inget tele så det var lite skumt. Ja man blir lite mera misstänksam efter sånt här. Jag har heller aldrig haft problem med nätköpen tidigare men nån gång ska väl vara den första.

 

4k brorsan eller nåt liknande vore drömmen helt klart. Det tråkiga är att dom inte kan lira med ATEM switchern varken pocket eller 4k kameran. Det verkar inte så i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Alla större tillverkare brukar ha internationell garanti program, om du köper din kamera utomlands spelar ofta igen roll. Gå in och se på tillverkarens hemsida om du kan registrera din produkt på deras hemsida så har de de dina personuppgifter osv. Sen kan du säkert kontakta dem gällande strul med din produkt och få det fixat i sverige. Om du misstänker att produkten har blivit skadad under transporten så ska du kontakta speditören och meddela dem detta, då de har försäkringar så du slipper betala självrisk osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...