Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slö MacBook Pro - är det minne som gäller?


Orfeus

Rekommendera Poster

Jag tänkte höra lite om minnen och att snabba upp datorn.

Jag har en MacBook Pro från sent 2011, som tillhör mitt jobb. Men jag installerade Mavericks och sen dess är den som sirap. Den är slö i menyer och väldigt känslig för att ha flera program öppna samtidig och jag får ofta sitta och vänta.

 

Finns det några tips för att göra datorn roligare eller är det helt enkelt mer minne som är enda vägen?

 

Mer minne är ju lite problematiskt eftersom det är jobbets dator och jag tror inte att de vill investera i mer minne. Möjligen om det är ett utlägg på några hundra kan jag ju stå för det själv, men inga större summor. Men vågar man köpa begagnade minnen?

 

Och måste båga minnena ha samma storlek? Nu är det två minnesmoduler på 2gb var, hur skulle det vara om jag köpte ett nytt 4gb för 450kr - skulle det fungera och göra någon skillnad?
Då har jag alltså en på 2 gb och en på 4.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att blanda storlek och fabrikat på minnen. Men risken finns för kompabilitetsproblem. Jag hade kört med två identiska för modellen avsett minne.

Har du kontrollerat hårddisk och systempartion i skivverktyget? Ett kraschat filsystem kan ge dessa symtom. Även en fysikt defekt hårddisk.

Har du kollat Aktivitetskontroll vilka processer som belastar datorn hårt när du upplever den långsam?

 

Är det inte upp till ditt jobb att förse dig med bra verktyg (din dator) för att kunna utföra ditt jobb? Eller anser de att du förstört ditt verktyg i och med att du lagt in Mavericks?

Personligen har jag mycket svårt för datorer utan SSD/Flashlagring och får psykiska problem när det tar längre tid än 0,5 sekunder att starta ett program. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte höra lite om minnen och att snabba upp datorn.

 

Jag har en MacBook Pro från sent 2011, som tillhör mitt jobb. Men jag installerade Mavericks och sen dess är den som sirap. Den är slö i menyer och väldigt känslig för att ha flera program öppna samtidig och jag får ofta sitta och vänta.

 

Finns det några tips för att göra datorn roligare eller är det helt enkelt mer minne som är enda vägen?

 

Mer minne är ju lite problematiskt eftersom det är jobbets dator och jag tror inte att de vill investera i mer minne. Möjligen om det är ett utlägg på några hundra kan jag ju stå för det själv, men inga större summor. Men vågar man köpa begagnade minnen?

 

Och måste båga minnena ha samma storlek? Nu är det två minnesmoduler på 2gb var, hur skulle det vara om jag köpte ett nytt 4gb för 450kr - skulle det fungera och göra någon skillnad?

Då har jag alltså en på 2 gb och en på 4.

 

Tacksam för svar!

Du skriver inte vilken dator du har och hur mycket RAM-minne du har. Har du för lite RAM brukar datorn sega när man ska göra något lite tyngre och gå lättare när man gör enkla saker. Går den segt hela tiden är det ofta för lite utrymme på hårddisken eller knas med själva OS X. Så hur mycket RAM har du nu och hur mycket ledig plats har du på hårddisken? Info hittas under Äpplet/Om den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret SirKnasen! :)

 

Haha, då skulle du ha sett min dator :whistling:

Jo, man kan ju tycka att jobbet borde fixa en bättre dator, men det är kommunalt och datorn kommer genom en större upphandling och då blir ju allt kring den trögare. Så jag har svårt att tro att en önskan om mer minne skulle leda nånvart tyvärr.

 

Nope, men jag gjorde en koll nu när du nämnde det (jag kände inte till skrivverktyget innan). Skivan har helt okej, men det var ilte trassel i skrivbehörigheten, så det reparerar jag nu. Men det verkar mycket handla om skrivare och lite lullull omkring, men jag hoppas att det blir bättre efter detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Axelman! :)

 

Jag har en MacBook Pro från sent 2011. 2.4 GHz Intel Core i5. Det sitter 4gb (2X2GB) i den nu. Hårddisken är på 500GB och jag har 320GB ledigt.


Edit. Ja, jag skrev nog samtidigt.

Minnes-trycket verkar rätt så belastat. Nu har jag bara kalendern, Chrome, Mail och påminnelser på och av mina 4gb används 3.90. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Axelman! :)

 

Jag har en MacBook Pro från sent 2011. 2.4 GHz Intel Core i5. Det sitter 4gb (2X2GB) i den nu. Hårddisken är på 500GB och jag har 320GB ledigt.

 

 

Edit. Ja, jag skrev nog samtidigt

Då har du RAM för vanliga saker som surf utan problem. Du har ett överflöd av utrymme på hårddisken så det slöar inte ner. Det är en del problem med Mavericks vilket gör att jag misstänker att det är M som krånglar. Fö rekommenderar jag ändå mer RAM-minne då 4 GB tar slut fort.

...

Standardåtgärder är Säker start som sedan följs av vanlig start. Det kan fixa småfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mavericks är väl inne på 6:e betan av 10.9.2 nu så det lär inte dröja länge innan den publika fullversionen släpps. Förhoppningsvis fixar det en hel del problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Apple så ska ju Mavericks använda RAM effektivare än Mountain Lion, så om du den fungerade bra med Mountain Lion så skulle jag tro att något har gått snett vid Mavericks-uppgraderingen.

 

Jag hade problem med en MacBook Air mid 2011 med 4 GB RAM. Den blev enormt seg vid uppgradering till Mavericks. Jag prövade nyinstallation av Mavericks på den. Då var den snabb. Sedan segade den ner sig när jag läste tillbaka mina användarfiler från TimeMachine. Jag fick lov att nyinstallera Mavericks igen, kopiera in endast mina dokument från TimeMachine och sedan göra alla inställningar för olika program igen manuellt. Efter det fungerar MacBook Air mid 2011 med 4 GB RAM OK under Mavericks.

 

Det finns ett antal trådar om problem efter uppgradering till Mavericks. Kolla litet på dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! :)

 

Okej, jag har nog inte tänkt på att Mavericks bara är en beta. Det kanske ger sig själv då när den riktiga kommer. Annars så känns det som att datorn går smidigare nu sedan jag var inne i skrivverktyget. Men jag har inte belastat den så mycket än, så det är nog lite tidigt att ropa hej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mavericks är inte beta. Men 10.9.2 uppdateringen som kommer snart är inne på sin 6:e betaversion.

Samma sak var det med 10.9.1 uppdateringen. Den hade också ett antal betaversioner innan den släpptes publikt till massorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ofta så att nya OS sällan är riktigt bra förrän efter ett antal uppgraderingar där tillverkaren får fixa buggar de inte upptäckt eller trott varit ofarliga. Jag är alltid avvaktande och det kan ta ända till version 4 eller 5 innan det är riktigt bra. De flesta datorer har inte problem men många får det. Eftersom Mavericks är gratis kan ju ingen klaga på Apple....... så de får feedback från glada användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej.

 

På tal om detta ämne så undrar jag hur ni brukar kolla ur stor användning av ram er dator har. Finns det program i datorn för detta eller något som ska laddas ned?

 

I vilket läge ska man kolla ram-användningen (te.x efter uppstart eller med sina tyngsta program igång?) och hur mycket ledigt vill man ha för att det ska vara bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för nedladdning från cnet. De skickar med dolda program som fiddlar med datorn. INga virus men det ställer om saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få reda på användning av RAM, aktiva processer och deras belastning m.m. är det Aktivitetshanteraren i OS X som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...