Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Kvarstående" USB med Ubuntu för MAC.


k4ranger

Rekommendera Poster

Jag har sökt och sökt, här på forumet och på almighty google utan egentligen hitta "det rätta". Och detta har jag gjort till och från i något år när jag har fått mina "Linux abstinens perioder". (Dock aldrig riktigt hittat vad jag söker.) Så nu provar jag med att skriva här.

Jag är alltså en tillochfrån- användare av Linux och faller nog i kategorin nybörjare inom Linuxscenen.
Mitt problem är kvarstående..

Jag vill alltså installera Linux (Ubuntu eller Backbox) på ett USB som jag sen ska kunna köra på min MAC. Jag vill dessutom att installationen på USB ska vara "kvarstående", alltså fullt installerat, inget LiveUSB. Jag vill inte ha installationen på själva macdatorn. Jag vill inte använda rEFInd, jag vill bara kunna trycka "alt", välja USB med Linux och boota upp.

Fram tills för någon vecka sedan levde jag i tron att detta inte alls gick pga att MAC använder sig av EFI. (Unetbootin funkar inte, den fixar inte att göra bootbara USB till MAC.)
Jag fann alltså MAC Linux USB Loader. (http://sevenbits.github.io/Mac-Linux-USB-Loader/)
Det denna gör är alltså ett bootbart USB med Linux på, till MAC. Jippie, jag slipper försöka med en massa kommandon göra samma sak i Terminalen.

Vad jag kan förstå av sidan så ska det gå att göra en "Kvarstående" (Persistent) Linux installation. Tror dock att det är något som är menat, att det ska intrigeras i kommande versioner. Alltså kan jag inte göra detta med själva programmet, än?

Är det någon som har samma problem? Eller löst detta? Vill alltså ha ett Persistent USB with Ubuntu on MAC.

Tacksam för svar eller visning i rätt riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig installerat Linux på en Intelmac, men jag har gjort en fungerande USB-sticka med hjälp av den här guiden. Jag har funderingar på att göra en installation, men jag väntar tills nya Ubuntu 14.04 LTS kommer i april. Dock har jag installerat Lubuntu 12.04 på en PPC, en iBook, och där fungerar yaboot som så att man vid uppstart får välja "l", "x" eller"c"; alltså Linux, Mac eller CD/DVD. Väljer man inget startar den Linux automatiskt. Om det fungerar så även på en Intelmac vågar jag inte säga, det återstår att se (yaboot är just för PPC).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för samtliga svar..

 

Länken McKent länkade ska jag ta mig en extra titt på och kolla igenom och se om jag får det att fungera. Återkommer i detta. Dock kommer/vill jag inte använda mig av rEFit, rEFind.

 

Detta verkar verkligen vara ett problem för EFI, Intelmac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...