Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bara knas med min NAS

Lagerdahl

Recommended Posts

Stön.

Jag behöver lite allmänna tips om NAS och nätverk. Jag har nyligen köpt en QNAP TS412, det vill säga en NAS med plats för fyra diskar. Jag valde WD Red 2TB - fyra stycken.

Det fungerar riktigt dåligt eller så har jag helt fel förväntningar på ett sånt här system. NASens system känns extremt långsamt med fult, dåligt översatt gränssnitt. Fulheten kan jag stå ut med, jag vill använda den som back up endast.

Av någon anledning är kommunikationen (via ethernet och Thompson-modem från Telia) mellan dator (Mac Pro från 2010) och NAS mkt dålig.

Vid kopiering är hastigheten väldigt ojämn, pendlar mellan 100 byte/s och 12 Mb/s, max 15 Mb/s. Första Time Machine-kopieringen tog tre dygn (2,8 TB).

Är denna maxhastighet normal? Varför pendlar hastigheten så?

Vid test mot internet via Bredbandskollen får jag bra värden så flaskhalsen måste väl sitta i NASen eller i dess anslutning till modemet?

När jag försöker göra lite inställningar i NASens system, typ byta namn på en enhet, får jag efter lååång tid felmeddelande `systemändringar misslyckades´. Och sen fortsätter den producera samma felmeddelande om och om igen.

Någon som har erfarenhet av QNAP?

/Anders

Oklart om du har trådat nätverk hela vägen eller om någon del är trådlöst.

De flesta prylar man köper har legat på hyllan i några månader, så det första man gör är att ladda ner nya drivrutiner (behövs nog inte i ditt fall) och ny firmware (verkar verkligen behövas i ditt fall). Så börja med ny firmware.

EDIT: hastigheten pendlar våldsamt beroende på att många små filer tar mycket längre tid än några få stora filer, även om totala datamängden är densamma.

Jodå, det är trådar mellan allt.

Lyckades till slut med firmware-uppdatering. Först två misslyckade försök, sedan omstart och sen ville den uppdatera.

Efter en jääätteseg uppstart kan jag notera att firmware är ny. Men funktionen är inte bättre. Prövade just att kopiera över en 122 Gb-mapp. Förberedelse för kopiering tog ca 15 min, kopieringen började sedan mkt långsamt och kom sen upp i "normala" 8 Mb/s. Efter ett tag sa Finder ifrån att kopieringen avbrutits pga något behörighetsproblem på nån av filerna (förstår det ej då jag kan kopiera nämnda mapp till annan enhet utan bekymmer).

När jag nu ansluter till NASen via webläsaren verkar inget funka som det ska. De olika applikationerna startar väldigt långsamt och filhanterar-appen inte alls.

Hjälp?

Den verkar ju inte riktigt frisk. Vad säger QNAP-supporten?

Har inte dragit in dom än - tänkte försöka lite mer själv först.

Men snart har jag lackat ur tillräckligt...

Tack för kommentarer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...