Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"problem" med mailen samt random omstarter på ny MBPr


Larizone

Rekommendera Poster

Hej!

 

Till slut blev även jag med macbook... Tycker det mesta flyter på finfint men har två små störningsmoment jag gärna blir av med, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

 

1. När jag skriver mail via "mail-appen" sparar den en massa kopior på mailet under tiden jag skriver det. Ungefär som när MS Word använder autosave när man skriver, förutom att mailet inte "sparas över sig självt" utan dyker upp i en massa halvfärdiga upplagor i min papperskorg. Detta skulle kunna vara en ganska bra funktion kan jag tycka, om alla dessa halvfärdiga mail försvann när det slutgiltiga var skickat. Men så är inte fallet. Istället blir min papperskorg överfull med en massa nonsens som jag går in och tar bort manuellt emellanåt.

 

Går det att stänga av denna "funktion"? Hur gör jag det isåfall?

 

2. Är väl egentligen inget jätteproblem. Är väl bara lite orolig över att min ögonsten beter sig lite underligt:

 

I förrgår och idag har min dator startat om sig själv helt random. Den första gången streamade jag film till min apple tv, men kunde skymta på datorskärmen att det kom upp nån text över äpplet som dyker upp på skärmen vid uppstart(eller är det avstängning?). Hann tyvärr inte läsa nåt innan datorn var startad igen. Så vet inte om det var ett felmeddelande eller liknande...

 

Omstarten idag var mindre dramatisk. Hade datorn på bordet framför mig när jag satt och pluggade. Datorn stod väl egentligen bara och laddade. Inga särskilda program kördes.

 

Tycker det är ett lite märkligt beteende då jag är van med att det kommer upp en liten ruta som varnar om att datorn startas om om x minuter pga systemuppdatering eller liknande. Men det kanske inte fungerar så på mac?

 

Vad kan omstarterna bero på? Bör jag vara orolig?

 

Skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig!

 

Med vänlig hälsning,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Såg att detta fönster ploppat upp: (se bifogad fil). Hjälper det kanske?

post-74813-0-79811600-1392251932_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Apples support om datorn inte är äldre än 90 dagar, du har support så länge om du inte skaffat Apple care. Så ska inte datorn bete sig. Om det inte blir bättre låter det som en reklamation i mina öron.

Du kan ju alltid testa en säker start som fixar till lite småfel.

Håll ned shift vid start tills du ser en förloppsindikator. När datorn startat så starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailen gör så för att du i Kontoinställningen har förbockat "Spara utkast på servern" under fliken Brevlådefunktioner.

 

För det andra problemet hänvisar jag hit:

https://discussions.apple.com/message/23952784#23952784

 

(Problem med extern USB-enhet)

Hej!

 

"spara utkast på servern" var mycket riktigt ibockad. Dock har jag nu märkt att den inte går att avbocka!? trots att jag avbockar och klickar på spara efteråt och allt, är den ändå inbokad när jag går in på inställningar igen...

 

Ang. problem nr 2 verkar det som att det är en bugg av nåt slag. Kunde inte utläsa om det var fel på vissa datorer eller om alla hade problemet. Vet du nåt om det? Tror du att det är något att lämna tillbaka/reklamera datorn över? Har fortfarande 30 dagars öppet köp på den samt drulleförsäkring...

 

Med vänlig hälsning,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv inte så insatt i problemet, men jag *tror* att det kommer en uppdatering. Kan ändå vara bra att prata med ÅF. Svårt problem.

 

Ang mailen så vet jag inte. Prova skapa kontot på nytt kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...