Jump to content
Just nu i M3-nätverket

delad server

lovisarlid

Recommended Posts

Jag har en mac och min kollega en pc. Han försöker dela en server så jag ska kunna använda skrivaren trådlöst men jag kommer inte åt den. Den dyker upp i Finder. När jag trycker "ansluta" som så kan jag välja att ansluta som gäst eller registered user. Registrerad user är förinställt. Men vad ska jag skriva in för användarnamn och lösenord?

Vi har försökt gå in på hans pc och hitta vart man ändrar det men inte lyckats. Jag har också försökt lägga till skrivaren men det har inte fungerat, antar att det inte går förrän jag är ansluten till servern.

Tacksam för alla tips (förklarat på en enkelt sätt....)

Lovisa

Du får nog förklara litet bättre. Vad har du för hårdvara och hur är dessa kopplade?

Du nämner en Mac, en PC (förmodligen med Windows, men det står inte), en server och en skrivare.

Vilken server och vilken skrivare?

Hur är skrivaren kopplad? USB? Till vad i så fall? Eller via trådat nätverk? Trådlöst nätverk?

Det låter som att skrivaren är ansluten till servern, då bör du skriva in användarnamnet och lösenordet till server när du ska fylla i registrerad användare.

Om PC:n kör Windows (server eller vanlig dator har ingen större betydelse), den ska helt enkelt delas ut på denna maskin.

På din Mac väljer du i Systeminställning, Skrivare och Skanner och sedan lägg till skrivare via + tecknet nere till vänster. Under fliken Windows bör skrivaren nu dyka upp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...