Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X inbyggda brandvägg - vad behöver jag veta?

-Edvin-

Recommended Posts

Hej!

Jag har använt mina Macar några år nu utan större problem, men idag när jag gick in och kikade i systeminställningarna såg jag att den inbyggda brandväggen var avaktiverad. Förmodligen borde jag ju klara mig bra så, men när den ändå finns där känns det dumt att inte ha den påslagen. Då jag egentligen inte är så kunnig på den tekniska biten (jag är väl egentligen mer intresserad av att allting flyter på bra och snyggt än hur det faktiskt går till ), har jag väldigt dålig koll på hur brandväggar fungerar. Vad jag har förstått ska den skydda mot inkommande skadlig trafik, fine. Men behöver jag veta något nu när jag slagit på den? Jag läste på någon internetsida att den skulle börja ställa en massa frågor när jag försöker använda vissa program, för att liksom kolla att de är okej, men detta har inte hänt. Hur vet jag att allt fungerar som det ska?

Om jag skriver i fel forum nu är admin varmt välkommen att flytta mitt inlägg.

Tack på förhand!

/Edvin

Du behöver bara slå på den så är saken biff. Vet du inte mer behöver du inte mer....... Typ. Du kan också slå på Aktivera dolt läge. Hittas i Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg/Brandväggsalternativ

...

Nästa steg i att öka säkerheten är att installera Little Snitch som har koll på utgående trafik.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...