Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Airport Express-problem

johnalder

Recommended Posts

Vi har en Airport Express på kontoret som hittills funkat (ganska) bra. Det laggar ibland, men det beror förmodligen på störningar i huset.

Men nu har det uppstått ett annat problem. Jag kan strömma musik från iTunes i datorn, och från min iPhone. Men jag kan inte ställa in den som ljudkälla för systemet. Den finns i listan och är inte utgråad, men den går inte att välja. Samma sak gäller för min kollega. Det innebär att vi inte längre kan lyssna på Spotify, utan är hänvisade till mitt iTunesbibliotek. Och jag kan inte enkelt reglera volymen från tangentbordet.

Jag kör 10.9, kollegan 10.8 och programvaran i Expressen är den senaste. Att det slutat fungera är inte kopplat till någon systemuppgradering såvitt jag kan bedöma.

Som valbara ljudkällor finns två stycken benämnda "Soundflower", som är relativt nya. Kan vara kopplade till att jag hade Porthole installerat (nu borttaget)? Kan dessa ljudkällor (virtuella ljudkort?) ställa till det?

Någon som har en lösning?

Ollie Williams

Jag har ingen lösning, men ett förslag. Hade jag varit med om något liknande så hade jag testat att klicka "reset" på min Airport Express och ställt in den på nytt. De är ju rätt smidiga på det sättet. Det tar några minuter och så är man igång igen.

Kan inte lova att det löser problemet, men det är en så enkel sak att börja med.

Självklart borde jag testa omstart av Expressen, men dessvärre är min erfarenhet att de är så enkla. Händer alltsom oftast att den fastnar i gul blink, alternativt inte dyker upp som den ska i Airport-verktyg. :superirriterad:

Jag tror problemet ligger hos Soundflower (eller Porthole som jag inte ens vet vad det är). I 10.9 behöver du inte Soundflower, du kan välja Express:arna genom att hålla ner Alt när du klickar på ljudikonen i menyn.

HTH

Jag tror problemet ligger hos Soundflower (eller Porthole som jag inte ens vet vad det är). I 10.9 behöver du inte Soundflower, ...

Soundflower kan ju vara installerat för annat ändamål, t ex att kunna spela in skärmen, med ljud, i QT X.

Startade om Expressen (och det gick smidigt den här gången) och nu funkar ljudet som det ska från min dator iaf. Har inte testat för kollegan än.

Soundflower ska visst gå att avinstallera med en avinstallerare, men då programmet smugit med i en annan installation så saknas en sådan. Finns ingen programfil heller.

Läste någonstans att man kan slänga diverse .plist-filer, får se om jag ger mig på det.

Jag hade samma problem med min Express. Ofta krävdes en omstart för att kunna välja den som ljudkälla. Jag provade då att använda mig av lösenord för Expressen och då försvann problemet.

Ollie Williams

Startade om Expressen (och det gick smidigt den här gången) och nu funkar ljudet som det ska från min dator iaf. Har inte testat för kollegan än.

Soundflower ska visst gå att avinstallera med en avinstallerare, men då programmet smugit med i en annan installation så saknas en sådan. Finns ingen programfil heller.

Läste någonstans att man kan slänga diverse .plist-filer, får se om jag ger mig på det.

Ladda hem installationsfilen för Soundflower så bör ju också filen för avinstallation vara inkluderad.

Fick ladda hem installationsfilen, men avinstalleraren var ett enkelt Applescript. Dock så var det noga med vilken version av Soundflower man tog hem. Den senaste var för 10.6 - 10.8 så den funkade inte, men den näst senaste gjorde jobbet.

Ska komma ihåg lösenordstipset om Expressen börjar strula igen, tack!

• 3 months later...

Tjo!

Jag har samma problem, fast ingen "soundflower" och allt vad det var? Har en TC med trådlöst nätverk och en Express kopplad till stereon. Men vad jag kan se har jag angett lösenord för expressen, verkar dock vara samma som till TC´n. Fenomenet är alltså, håller ner alt och trycker på ljudikonen, Airport expressen syns i listan men går inte att välja. Startar jag om datorn går den att välja, typ en gång tills jag avvalt den en gång. Har alldeles nyss resettat den. Macbook Pro.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...