Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WI-Fi termometer


Thommy

Rekommendera Poster

Jag har letat en hel del efter en enkel utomhustermometer som man sätter på ytterväggen på huset och som via WI-Fi sänder temperaturen i realtid vidare till min dator eller iPhone oavsett om jag ligger i sängen hemma eller är på andra sidan jordklotet. Det finns så många tillbehör idag men detta verkar inte finnas. Avancerade väderstationer finns det dock, men det vill jag inte ha. Känner någon till något om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gillar egna lösningar och inte har något emot Linux, så kan enkortsdatorn Raspberry Pi med några Dallas one wire temperatursensorer och en WIFI modul vara ett alternativ. Använder själv denna lösning och tycker det fungerar mycket bra.

 

Enklast är att koppla in sensorerna till en GPIO-port och läsa av temperaturen via SSH, men det kan vara smidigt att komplettera med en webbtjänst så du kan se temperaturen direkt i webbläsaren.

 

http://www.raspberrypi-spy.co.uk/2013/03/raspberry-pi-1-wire-digital-thermometer-sensor/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bruksroy. Gillar verkligen dina intressanta lösningar och tips! Men jag är tyvärr inte så händig/kunnig att jag behärskar detta och inte kör jag Linux heller. Tack ändå!

 

Polken. Denna har jag funderat på. Men jag tänkte mig något enklare. Jag skulle egentligen bara vilja ha en en utomhustermometer men jag förstår nu att man måste ha en enhet inne också för att slippa ha nätström ute. Så sammantaget får man nog de andra funktionerna på köpet. Det kanske blir denna. Det fanns mer att läsa om den på tillverkaren hemsida.

 

joque. Denna har jag inte sett. Intressant! Tyvärr har jag inte inte någon tellstick hemma och jag behöver tydligen den dyrare variant för att slippa ha en dator på. Men ändå blir den billigare än den Apple säljer totalt sett. Denna kan man också bygga ut med fler funktioner om man vill. Jag ska fundera på denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...