Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bootcamp-försök gick fel. Hela HD borta, Hjälp önskas!

gustaff

Recommended Posts

Hej!

Skulle bootcampa min macbook och allt gick bra till en början, men sedan när Windows skulle installeras, började problemen. En stund in i installationen av Windows avbröts installationen, med meddelandet att några delar av skivan saknades. Jag matade ut skivan med Windows och startade om datorn. Då kom följande text upp, uppe till vänster på skärmen som nu var svart:

BOOTMGR is missing

Press Ctrl+Alt+Del to restart

_

Jag vet var Ctr och Alt knappen sitter men kunde inte hitta "Del" på tangentbordet, (Vet inte om denna knapp finns överhuvudtaget på Mac?).

Jag testade att starta om ett par gånger, men samma fönster med texten ovan kom upp.

Jag satte då in installationsdisketten och tänkte testa om skivverktyg kunde funka. Jag hittade nu partitionen och försökte radera denna två gånger utan att lyckas. Nu avslutade jag skivverktyg och skulle välja var jag ville starta om datorn. Den interna HD var nu borta och utan att ha markerat denna vid radering av partitionen var den alltså borta.

Jag valde nu att återställa datorn till fabriksinställningarna genom att, koppla bort strömmen, ta ur batteriet och hålla nere on/off knappen i cirka 10 sekunder.

Men min HD har inte kommit tillbaka för det, för när jag nu skulle göra en ny grundinställning med installationsskivorna som kom med datorn hittades ingen HD att installera OSX på.

För det första: är det någon som kan informera mig om var/om "Del" knappen finns på det vanliga lap-top tangentbordet/det lilla trådlösa tangentbordet. Och egentligen viktigare, var är min HD och vad kan jag göra?

Jag trodde att en fabriksinställning skulle återställa allt, men ...

Tack så jätte mycket på förhand!

//Gustaf :cry:

Ps. Jag gör ett Hardware test just nu i skrivande stund, men det ger så vitt jag förstått, endast diagnos. Ds

"När man famlar i mörkret välter man den kinesiska vasen." /Alix

Starta om datorn och håll nere "X", då ska den försöka starta från Mac OS X om den hittar någon. I annat fall får du återkomma.

Starta om datorn och håll nere "X", då ska den försöka starta från Mac OS X om den hittar någon. I annat fall får du återkomma.

He

Hehe!

Tack för svaret Alix!

Fick support av apple, trotts att min apple care löpte ut för flera år sedan och det löste sig.

Ha det!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...