Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro MD101 eller ME864?


P.n

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att starta upp mitt egna företag nu så ska införskaffa mig en ny dator till företaget. Jag har aldrig haft en mac innan utan bara PC och ska ha datorn både privat och till företaget. Inom företaget ska jag redigera bilder i photoshop, hålla på med egna hemsidor o.s.v.
Och privat ska jag surfa runt och allt vad man gör privat.

Det står nu mellan en Macbook pro MD101 och ME864 och eftersom jag inte kan någonting om mac så vill jag nu ha råd om vilken jag ska välja.
Priset skiljer inte speciellt mycket så om vi bortser från de så har jag kommit fram till detta.

Macbook pro MD101
+ Är snabbare 2,50GHz-3,10GHz
+ Har dvd/CD
+ 500GB hårddisk
- 7 timmar batteritid
- Inte retina skärm

Macbook pro ME864
+ Har retina skärm
+ Är lite tunnare och lättare
+ 9 timmar batteritid
- Segare 2,40GH-2,90GHz
- Mycket mindre hårddisk (128GB flashlagring)

Detta är alltså för och nackdelarna som jag ser men vet inte baserat på denna informationen, vilken av dom jag ska välja?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du behöver ha mycket grejer på hårddisken och kunna bära med dig det, och inte gillar att också bära omkring på en extern hårddisk, då ska du välja "MD101", annars ska du ha "ME864".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer mellan gamla och nya MB 13". Du har lite fel i din bedömning. GHz säger enbart vid vilken frekvens en processor arbetar, absolut inget om hur mycket den får gjort. Den nyare Retinan är något snabbare men mycket mer strömsnål vilket ger en betydande skillnad. För första gången fungerar en bärbar en hel dag ( ungefär ) utan uppladdning.

...

Grafikkortet är betydligt bättre i Retinan.

...

Retinan har SSD-disk som är på en ny buss vilket gör den 5-700% snabbare än den gamla vanliga hårddisken. Det påverkar uppstart av datorn, uppstart av program, skyfflandet av tillfälliga filer som kan sega ner en vanlig dator går som ett piskrapp.

...

Retinaskärmen är datormarknadens absout bästa med perfekt färgåtergivning så bara här måste du ha en sådan om du ska vara proffs.

...

Min 13" skulle ha 8 GB RAM för mindre kommer inte att fungera med PS, minst en 256 GB SSD-hårddisk som underlättar PS hanteringen när RAM-minnet inte räcker.

...

Retinan har också Thunderbolt 2 medan den andra har ettan. Tvåan har dubbelt så hög kapacitet dvs 20 Gbps vilket gör att du har den snabbaste anslutningen på marknaden för externa hårddiskar bla.

...

Skillnaden är stor mellan datorerna och i företaget lyfter du momsen och skriver av den så att den blir lite dyrare gör så lite. Men man blir väldigt irriterad när man inser att man hade fått en så mycket bättre dator för bara lite mer pengar. Men då är det försent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...