Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förhandsvisning PDF istället för Adobe Reader i Safari


papperssvalor

Rekommendera Poster

papperssvalor

Hej!

 

För ett par dagar sedan laddade jag ner Adobe Reader och sedan dess har jag haft problem att visa pdf:er i Safari. Jag vill inte använda Adobe Reader för att titta på pdf:er i Safari utan jag vill använda mig av Förhandsvisning istället, men nu lyckas jag inte ändra tillbaka till Förhandsvisning utan datorn envisas med att öppna i Adobe Reader. Jag försökte lösa problemet på enklast möjliga vis genom att radera Adobe Reader men det ställde till ännu mer problem, för nu kan jag varken öppna pdf:er i Adobe Reader i Safari (såklart), men jag kan inte heller öppna pdf:er i Safari på något annat sätt. Och jag lyckas inte installera Adobe Reader på nytt heller.

 

Jag är inte speciellt duktig på dator och helt nybörjare på Mac, så jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig och berätta hur jag ska göra för att slippa Adobe Reader och helt sonika kunna öppna pdf:er i Safari med hjälp av Förhandsvisning istället. Hur ska jag göra?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Bibliotek > Internet Plugins har du pdf-insticksfiler du kan slänga i papperskorgen och sedan tömma. Kan hända du måste skriva lösenord. Sedan startar du om. Se dump.

 

post-28798-0-16882900-1391175868_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

papperssvalor

I Bibliotek > Internet Plugins har du pdf-insticksfiler du kan slänga i papperskorgen och sedan tömma. Kan hända du måste skriva lösenord. Sedan startar du om. Se dump.

 

attachicon.gifpdf.png

 

Tack för ditt svar! Men jag vet inte om jag letar på fel ställe, eller vad som är fel, för när jag går in på Bibliotek och till Internet Plugins så hittar jag bara en ikon som heter "PersonalPlugin.bundle". När jag klickar på den så öppnas bara ett textdokument, men jag hittar inte de insticksfiler som du visar i skärmdumpen ovan. Vad ska jag göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är du i fel bibliotek, ditt användarbibliotek. Du ska till datorns bibliotek. Om du har din startdiskikon på skrivbordet så dubbelklickar du på den och där hittar du Bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är du i fel bibliotek, ditt användarbibliotek. Du ska till datorns bibliotek. Om du har din startdiskikon på skrivbordet så dubbelklickar du på den och där hittar du Bibliotek.

Ja, det finns 3 bibliotek:

~/Library

/Library

/System/Library

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

papperssvalor

Nu har ni helt tappat mig. Jag har ingen startdiskikon på skrivbordet. Är det "Startskiva" som ligger under Systeminställningar som ni menar?

 

post-74692-0-99765200-1391177032_thumb.png

 

Om det är den: När jag klickar på den så hittar jag inget bibliotek utan då står det "Välj vilket system du vill starta datorn ifrån"

 

Är jag ens på rätt ställe? Jag är verkligen inte duktig på datorer och jag uppskattar verkligen er hjälp, men jag skulle nog behöva ännu mer pedagogiska instruktioner till hur jag ska göra haha :)

 

 

post-74692-0-96765300-1391177127_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Finder (klicka med musen på skrivbordet) och tryck skift + kringla + C. I fönstret du får upp står det antagligen Macintosh HD. Klicka på den, sedan ser du Bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

papperssvalor

Tack! Nu har jag tagit mig till rätt ställe! Men stötte ju såklart direkt på ett nytt problem, när jag försöker slänga AdobePDFViewer.plugin så står det att jag inte har behörighet att utföra den åtgärden. Vad gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu har jag tagit mig till rätt ställe! Men stötte ju såklart direkt på ett nytt problem, när jag försöker slänga AdobePDFViewer.plugin så står det att jag inte har behörighet att utföra den åtgärden. Vad gör jag då?

Du borde även få en ruta där det står autensiera, el nåt. Klicka på det och ange lösenordet för "Admin".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag vill inte använda Adobe Reader för att titta på pdf:er i Safari utan jag vill använda mig av Förhandsvisning istället, men nu lyckas jag inte ändra tillbaka till Förhandsvisning utan datorn envisas med att öppna i Adobe Reader."

För att ändra vilket program som är förvalt när ett dokument eller en viss dokumenttyp öppnas, så sekundärklicka på dokumentet i datorn och välj "Visa info" (eller markera och välj Arkiv - Visa info).

​Du får nu upp en ruta med mycket information. Bland rutorna i rutan finns en som heter "Öppna med". Klicka där och välj det program som ska öppna detta dokument. Om du inte hittar programmet i listan som kommer upp, välj "Annat" och leta upp det program som ska öppna dokumentet.

Om du nu vill så att alla dokument av samma typ ska öppnas med ett och samma program, och inte bara det dokument som du har markerat, klicka på "Ändra alla..." som står under valet med "Öppna med:".

Om du har behov av att öppna ett dokument med ett annat program som är förvalt för det, men inte alla gånger, utan bara en gång eller ibland ja då kan du alltid sekunderklicka på ett dokument och välja "Öppna med..." så hamnar du i den rutan där du kan välja program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Tack Raphael, You saved my day idag 2 1/2år senare!

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...