Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program för lösenordshantering


DDB

Rekommendera Poster

KeePassX må vara rätt basic men med alla funktioner andra alternativ erbjuder kommer även risker. Säkerhetshål i en applikation som hanterar alla ens lösenord är ju ingen höjdare och att överge KeePassX för något annat känns för mig avlägset.

[+] Ja, verkligen. KeePassX är riktigt bra och jag är jättenöjd med den. Den kan också använda nyare KeePass-formatet, så både kbd och kdbx och alla kompatibla med det. Så i telefonen kör jag KeePassDriod. :) Och dumpar äver en ny version av database lite då och då. Det jag gillar mest med den är att den är helt offline - man får sköta det själv om man vill synka med/mot något annat. :yeahbaby:

 

Det är lite nya funktioner på g har jag sett. Bla autoifyllning och integration i webläsaren. T ex: https://github.com/keepassx/keepassx/pull/194 och lite annat ( »»»).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Idag är det Världslösenordsdagen! :yeahbaby:

post-64246-0-80889400-1493921247.png

Lösenordshanterare är räddaren i nöden | IIS


“Jag får ofta frågan hur en stackars människa ska kunna hålla reda på alla lösenord när de dessutom måste vara unika, långa och komplexa. Svaret är som regel: Gör det inte. Använd en lösenordshanterare istället.

Av någon anledning har lösenord kommit att bli något jag ägnar mycket tid åt. Behovet av lösenord var från början ...”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jaha då är det dags att gå över till Apples lösning till 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://twitter.com/i/web/status/884196635714232320

 

1Password slutar med licenser och kör bara med prenumerationstjänster sen (nytt i senaste beta'n), vilket innebär att alla uppgifter hamnar på 3'epart-server.

 

Folk är upprörda. Jag förstår dem.

Ofattbart dumt. Så är det ofta med framgångsrika teknikföretag, gnidiga räknenissar och tanklösa reklampellejönsar tar över och sabbar allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

“PC För Alla” har en årlig undersökning... Hamnade på deras sida nu via MW's nyhetsbrev - och då kom den här rutan upp:

post-64246-0-80483500-1510580258.png

Länken (längst ned) till undersökningen: “Gör undersknignen här”.

1 sida... ≈ 10-15 (lätta) frågor.

Några saker saknades kändes det som, men man kan ju bara svara på de frågor som ställts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst tråden och tycker det är konstigt att ingen nämner RoboForm. Enligt mitt tycke utklassar den alla andra lösenordshanterare jag testat, och den är billig att använda.

 

RoboForms synkroniseringstjänst heter RoboForm Everywhere och kostar bara 170 kr /år. Då får du installera det på hur många enheter du vill, och vad jag vet har de programvaror till alla vanliga system och webbläsare. Windows, Mac, Linux, iOS, Android, Chrome, Firefox, Explorer, etc.

 

Siber Systems som utvecklar RoboForm är också väldigt flitiga med att släppa kontinuerliga uppdateringar och hänga med i utvecklingen. Exempelvis så var deras iOS-app den första av mina tredjepartsappar som stödjer skärmen på iPhone X och Face ID.

 

Nu börjar jag nästan låta som en försäljare, men jag bara älskar detta program och jag fattar inte varför det aldrig nämns när lösenordshanterare kommer på tals. Jag har använt RoboForm i flera år och är svinnöjd. Rekommenderas varmt!

 

www.roboform.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst tråden och tycker det är konstigt att ingen nämner RoboForm. Enligt mitt tycke utklassar den alla andra lösenordshanterare jag testat, och den är billig att använda.

 

RoboForms synkroniseringstjänst heter RoboForm Everywhere och kostar bara 170 kr /år. Då får du installera det på hur många enheter du vill, och vad jag vet har de programvaror till alla vanliga system och webbläsare. Windows, Mac, Linux, iOS, Android, Chrome, Firefox, Explorer, etc.

Ja, det ser ut att vara ett bra tillskott till listan med program. Bra med stöd för olika (OS) med: https://www.roboform.com/key-features Utklassar vet jag väl inte, men är säkert ett bra altternativ.

 

Har svårt att hitta på sidan om hur den synkar. Om det bara är online, eller om man även kan välja det manuellt offline? Är databasen med lösenord lokal, eller enbart på deras sida? osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ut att vara ett bra tillskott till listan med program. Bra med stöd för olika (OS) med: https://www.roboform.com/key-features Utklassar vet jag väl inte, men är säkert ett bra altternativ.

 

Har svårt att hitta på sidan om hur den synkar. Om det bara är online, eller om man även kan välja det manuellt offline? Är databasen med lösenord lokal, eller enbart på deras sida? osv...

 

Utklassar kanske var lite överdrivet, men RoboForm är helt klart bättre på många sätt enligt mig. Det har mängder med funktioner som inte står med på hemsidan. Det är inte heller någon online-tjänst, utan du har programvaror/appar/tillägg installerat på alla enheter, vilket jag gillar.
Synkroniseringstjänsten "RoboForm Everywhere" är inget måste. Du kan välja att spara din databas var du vill på din dator, exempelvis i Dropbox. Så gjorde jag i början innan jag kom på att "RoboForm Everywhere" funkade så grymt bra, och var så billigt. Men då är det givetvis viktigt att du inte har igång mer än en enhet åt gången, för då lär det bli konflikter eftersom programmet läser och skriver till databasen med jämna mellanrum. Jag tror inte heller att du då kan synkronisera till iOS, utan då är det "RoboForm Everywhere" som gäller. Men jag är osäker där.
Du kan testa RoboForm gratis med full funktionalitet i två veckor om du vill.
Åter igen, jag vill inte låta som en försäljare, men jag brinner verkligen för det här programmet och tycker det är synd att så många inte känner till det. :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synkroniseringstjänsten "RoboForm Everywhere" är inget måste. Du kan välja att spara din databas var du vill på din dator, exempelvis i Dropbox. Så gjorde jag i början innan jag kom på att "RoboForm Everywhere" funkade så grymt bra, och var så billigt.

 

// ... //

 

Du kan testa RoboForm gratis med full funktionalitet i två veckor om du vill.

Det var bra. Är en viktig detalj att ett program kan användas offline och att man inte är låst till deras lösningar (ie. 3'e-part).

 

Tack, men jag har mitt klart. KeePassX i datorerna och KeePassDroid i telefonen. Allt (är helt) offline och manuellt synkat/uppdaterat.

 

Men andra är säkert intresseade av att testa - som alternativ till andra lösningar. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...