Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program för lösenordshantering


DDB

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Kör också KeePassX sedan rätt långt tillbaks. Har det även på min iPhone (MiniKeePass) så att man alltid har lösenorden tillgängliga vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Kör också KeePassX sedan rätt långt tillbaks. Har det även på min iPhone (MiniKeePass) så att man alltid har lösenorden tillgängliga vid behov.

Vad synkar du med. Dropbox... el kör du separata db's alt manuellt kopierar över db efter uppdatering. Är inte så jättesugen på ngn onlinevariant av synk. När man lagt in allt kanske man borde trycka in det (keyfile + db) på en USBsticka istället. :fundersam:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vad synkar du med. Dropbox... el kör du separata db's alt manuellt kopierar över db efter uppdatering. Är inte så jättesugen på ngn onlinevariant av synk. När man lagt in allt kanske man borde trycka in det (keyfile + db) på en USBsticka istället. :fundersam:

Jag har en egen db för iPhone appen där jag utelämnat några lösenord. Jag körde från början sync via iTunes där man kan kopiera över databasen till appen, sedan har jag rätt ofta gjort mig omaket att uppdatera båda apparna istället för att synca när det bara handlat om att lägga till någon enstaka post.

 

Men jag har på senare tid syncat via nätet, men då via clouddriven på min egen domän på One.com. De har också en mobilapp liknande Dropbox men med tillägget att tjänsten har kryptering där man kan välja att ha nyckeln på servern eller själv, alltså att servern krypterar och dekrypterar eller att det sköts lokalt på ens egen dator/iPhone.

 

Kör förresten KeePassX utan keyfile. Känns helt ok med ett hyfsat starkt lösenord för min del, men jag gillar att möjligheten att använda keyfile finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en egen db för iPhone appen där jag utelämnat några lösenord. Jag körde från början sync via iTunes där man kan kopiera över databasen till appen, sedan har jag rätt ofta gjort mig omaket att uppdatera båda apparna istället för att synca när det bara handlat om att lägga till någon enstaka post.

 

Men jag har på senare tid syncat via nätet, men då via clouddriven på min egen domän på One.com. De har också en mobilapp liknande Dropbox men med tillägget att tjänsten har kryptering där man kan välja att ha nyckeln på servern eller själv, alltså att servern krypterar och dekrypterar eller att det sköts lokalt på ens egen dator/iPhone.

 

Kör förresten KeePassX utan keyfile. Känns helt ok med ett hyfsat starkt lösenord för min del, men jag gillar att möjligheten att använda keyfile finns.

En keyfile gör ju att det bli typ 2stegsverifiering av det, så det blev en sån nu. Den är ju inte så anvancerad i sig men tillsammans blir det ju bra. Skall väl försöka hitta på ngn bra synk att kunna ha lokalt. Är ju mest till att kunna ha/anv/köra samma db på de olika datorerna här hemma. För en bärbar är det ju bara att ladda den med senaste innan man drar iväg.

 

Menman får se. Skal väl få in allt först. Satt en stund igår och fick väl bort ett gäng av mina smålappar och ett (1) A4 ... bara resten kvar. -_- Gillade att det var bra drag'n'drop-stöd så man kan dra in nycklarna i andra grupper när man (om)strukturerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

En keyfile gör ju att det bli typ 2stegsverifiering av det, så det blev en sån nu. Den är ju inte så anvancerad i sig men tillsammans blir det ju bra. Skall väl försöka hitta på ngn bra synk att kunna ha lokalt. Är ju mest till att kunna ha/anv/köra samma db på de olika datorerna här hemma. För en bärbar är det ju bara att ladda den med senaste innan man drar iväg.

 

Menman får se. Skal väl få in allt först. Satt en stund igår och fick väl bort ett gäng av mina smålappar och ett (1) A4 ... bara resten kvar. -_- Gillade att det var bra drag'n'drop-stöd så man kan dra in nycklarna i andra grupper när man (om)strukturerar det.

 

Jag gillar KeePassX skarpt, ett av få program jag inte skulle klara mig utan.

 

Du lär nog få till någon sync lösning, du brukar vara finurlig när det kommer till sådant ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikat lite på KeePassX ock KeePass2 och funderar på varför man ska köra med X då det bygger på första versionen av KeePass och jag har i alla fall inte lyckats ändra lokaliseringen till svenska på X, då det inte verkar använda samma språkfiler som KeePass. KeePass2 var i alla fall inget problem att få på svenska. Visserligen ett mindre problem då jag är lika hemma i engelska som svenska.

 

Utvecklingen av KeePassX till version två verkar tyvärr ha avstannat.

 

Annars så körde jag tidigare med LastPass men migrerade till 1Password när jag enbart hade iOS och OS X, men nu när jag kör med Linux som 1Password inte stöder så har jag migrerat tillbaka till LastPass igen och är nöjd med hur det fungerar. Men med en KeePass-lösning så har man ju själv större kontroll, vilket naturligtvis är en fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kikat lite på KeePassX ock KeePass2 och funderar på varför man ska köra med X då det bygger på första versionen av KeePass och jag har i alla fall inte lyckats ändra lokaliseringen till svenska på X, då det inte verkar använda samma språkfiler som KeePass. KeePass2 var i alla fall inget problem att få på svenska. Visserligen ett mindre problem då jag är lika hemma i engelska som svenska.

 

Utvecklingen av KeePassX till version två verkar tyvärr ha avstannat.

 

Annars så körde jag tidigare med LastPass men migrerade till 1Password när jag enbart hade iOS och OS X, men nu när jag kör med Linux som 1Password inte stöder så har jag migrerat tillbaka till LastPass igen och är nöjd med hur det fungerar. Men med en KeePass-lösning så har man ju själv större kontroll, vilket naturligtvis är en fördel.

Inte testat den här?

 

http://keepass.info/download/p_macosx/index.html#web

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl så att jag borde köra med KeePass2 eftersom det finns både för Linux och OS X/iOS. Borde som sagt ta tag i det hela samt se över min lösenordsstrategi överlag, finns säkerligen en hel del konton som man kan avregistrera också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar KeePassX skarpt, ett av få program jag inte skulle klara mig utan.

 

Du lär nog få till någon sync lösning, du brukar vara finurlig när det kommer till sådant ;)

^_^ Ja, nåt skall man väl kunna trolla ihop...

 

En fördel med lösenordsprogram är ju att man datorn/programmet skapar random lösenord och att man inte ens behöver se dem. Man sätter en längd och skpara varteftersom. Men som jag skrev i en annan tråd där, det finns vissa sidor som sagt har begränsningar i lösenordslängden &/el vad man får anv för tecken. Värts är ju såklart när de begränsar vilka tecken som får användas - reducerar antalet lösenordet drastiskt, men också längden. Här är de jag stött på hittills:

  • Apple, max 32.
  • Photobucket, 64 funkade inte, men 32 gjorde det. Inga specialtecken.
  • Webhallen, oklart än, men det är nåt med längden där.
  • Scribd, max 40.
  • Slideshare, max 40.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen av KeePassX till version två verkar tyvärr ha avstannat.

Nej, det tror jag inte... https://github.com/keepassx/keepassx Snarare att deras sida inte hänger med/glöms bort.

 

Det finns på sidan “binaries” för OS X för 2 Alpha »». Jag tog ner den stabila, så får man se sen om man hoppar upp till den andra senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//...Borde som sagt ta tag i det hela samt se över min lösenordsstrategi överlag, finns säkerligen en hel del konton som man kan avregistrera också.

 

 

 

^_^ Ja, nåt skall man väl kunna trolla ihop...

 

En fördel med lösenordsprogram är ju att man datorn/programmet skapar random lösenord och att man inte ens behöver se dem. Man sätter en längd och skpara varteftersom. ..//

Ja, jag borde också se över min lösenordsstrategi, för hur det än är och trots att jag litar fullt ut på ffa 1password men också OS X egna lösenordsförslag. Så har jag inte använt mig av det. Har ett system i huvudet som jag använder, men inser att eg alla mina lösenord inte är så finurliga när det kommer till kritan.

 

Så jag borde nog byta lösenord på det mesta, och då använda 1passwords egna förslag. Och sen lita 100% på att systemet (1password o DB) hanterar det. För de gör ju det. Under de år jag använt dem så har det ju inte falerat en enda gång.

 

Den enda haken är väl att det då blir väldigt krångligt om man använder någon annans dator (vilket jag i praktiken aldrig gör, när jag tänker efter). Nu kan jag ju de allra flesta lösenorden i huvudet, eftersom de alla är uppbyggda efter mitt egna system.

 

Inte så smart, Kiplon! :armskeptisk::laserbok::behave:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda haken är väl att det då blir väldigt krångligt om man använder någon annans dator (vilket jag i praktiken aldrig gör, när jag tänker efter). Nu kan jag ju de allra flesta lösenorden i huvudet, eftersom de alla är uppbyggda efter mitt egna system.

Som jag förstod det så har KeePass och KeePassX samma databasformat. Så om du kör med KeePassX så kan du köra med en sån “portable” variant av KeePass »». Lägga på sticka och ta med sig.

 

Enda är ju som sagt att komma på ngn bra lösning/rutin att synka de 2 filerna, om man inte vill “cloud'a” dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedia har en bra lista/sammanställning av olika program: List of password managers

 

För integrering i webläsaren står det under KeePassX genom auto-typing, men det gäller visst bara i Linux och inte i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nej, LastPass lär inte vinna några skönhetspris men funktioner finns det gott om. Det är väldigt enkelt att kolla igenom sina lösenord och få en rapport på svagheter.

 

Här var en dagsfärsk artikel om LastPass...

 

Hack Brief: Password Manager LastPass Got Breached Hard | WIRED

 

 

Är väl kanske eg inte så mkt om LastPass är bra el dåligt, mer än att det var svag användning av det.

 

Det blir ju lite av en inbyggd falsk trygghet att ha ett program som skall vara “säkert”. Man bör inte tumma på vanliga regler för den skull s a s. Dvs starka lösenord, finns sån “2-factor auth” skall man såklart anv det osv.

 

- - -

 

Här var LastPass egna inlägg:

LastPass Security Notice | The LastPass Blog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

 

Jag har försökt att bara använda mig av Apples eget Keychain men tycker inte att det funkar alls som jag vill!

Jag har därför sökt och läst det mesta jag kunnat hitta om andra program och denna tråden har hjälpt mig mycket, så tack alla som skrivit!

 

Jag lutar åt att köpa 1Password eller möjligtvis Dashlane.

 

Egentligen har jag bara 2 frågor:

 

Är det någon som har erfarenhet av Dashlane? De flesta andra har ju gåtts igenom här i tråden men inte denna?

 

Det andra jag undrar är om något program har nått sätt att typ skriva ut eller som har diskuterats, lägga på en sticka, alla de "nya" lösenord som programet genererar fram? Alltså, typ om allt går riktigt åt helvete så har man ju ingen koll på vad man har för lösen längre?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har försökt att bara använda mig av Apples eget Keychain men tycker inte att det funkar alls som jag vill!

Apple's egen nyckeryng/keychain... precis som namnet hintar om så hanterar den nycklar av olika slag inte lösenord. Jo, den spar lösen/inlogg för tex mailkonton osv. Men som lösenordshanterare för allt vad vi surfar till är den inte avsedd för.

 

Kör också KeePassX sedan rätt långt tillbaks. Har det även på min iPhone (MiniKeePass) så att man alltid har lösenorden tillgängliga vid behov.

Utvecklingen av KeePassX till version två verkar tyvärr ha avstannat.

Det kom en beta i Juli, och en nu i September.

 

KeePassX » Blog Archiv – KeePassX 2.0 Beta 2 released

 

Har inte installerat den än, men laddat ner och stämt av den. Skall kolla/läsa lite mer först om övergången mellan de olika databaserna, så man inte snubblar på nåt. Jag antar man kan kovertera uppåt, menman kan inte konvertera neråt (kbd -> kbdx, kbdx -> kbd). Men betan verkar bra i a f. Kikade lite på Github och såg att det var bara ett fåtal textrader som inte var översatta till svenska.

 

Blir ett par ordenliga backup'er innan. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple's egen nyckeryng/keychain... precis som namnet hintar om så hanterar den nycklar av olika slag inte lösenord. Jo, den spar lösen/inlogg för tex mailkonton osv. Men som lösenordshanterare för allt vad vi surfar till är den inte avsedd för.

 

 

 

Inte? Hur kom du fram till den slutsatsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom en beta i Juli, och en nu i September.

 

KeePassX » Blog Archiv – KeePassX 2.0 Beta 2 released

Uppgraderade igår... betan är riktigt bra. :yeahbaby:

 

En liten irritation bara är att i 1'an så när man stängde fönstret så var det bara fönstret man stängde - programmet var fortf i gång. Nu är det lite PCvarning på det då programmet avslutas istället. :glare: Å andra sidan har de fått en toggle-funktion i menyikonen så man kan visa/gömma den där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderade igår... betan är riktigt bra. :yeahbaby:

 

En liten irritation bara är att i 1'an så när man stängde fönstret så var det bara fönstret man stängde - programmet var fortf i gång. Nu är det lite PCvarning på det då programmet avslutas istället. :glare: Å andra sidan har de fått en toggle-funktion i menyikonen så man kan visa/gömma den där.

 

Du har fortfarande inte svarat på min fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog tycker jag att Nyckelhanteraren sparar lösen på det vi surfar till - olika forum på nätet som Safari autofyller och informationen kommer från Nyckelhanteraren. Fungerar bra för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog tycker jag att Nyckelhanteraren sparar lösen på det vi surfar till - olika forum på nätet som Safari autofyller och informationen kommer från Nyckelhanteraren. Fungerar bra för mig.

 

Exakt så jag förstår inte varför @iEricF påstår motsatsen och vägrar att förklara sig.

Att komma med påståenden som inte stämmer med verkligheten och sen inte kunna stå för dom gör ingen nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog tycker jag att Nyckelhanteraren sparar lösen på det vi surfar till - olika forum på nätet som Safari autofyller och informationen kommer från Nyckelhanteraren. Fungerar bra för mig.

Ja, absolut, funkar bra med Google Chrome/Chromium också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Här var en dagsfärsk artikel om LastPass...

 

Hack Brief: Password Manager LastPass Got Breached Hard | WIRED

 

 

Är väl kanske eg inte så mkt om LastPass är bra el dåligt, mer än att det var svag användning av det.

 

Det blir ju lite av en inbyggd falsk trygghet att ha ett program som skall vara “säkert”. Man bör inte tumma på vanliga regler för den skull s a s. Dvs starka lösenord, finns sån “2-factor auth” skall man såklart anv det osv.

 

- - -

 

Här var LastPass egna inlägg:

LastPass Security Notice | The LastPass Blog

TechWorlds nyhetsbrev idag...

 

Mardrömmen fortsätter för Lastpass – ännu ett säkerhetshål upptäckt - IDG.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

KeePassX må vara rätt basic men med alla funktioner andra alternativ erbjuder kommer även risker. Säkerhetshål i en applikation som hanterar alla ens lösenord är ju ingen höjdare och att överge KeePassX för något annat känns för mig avlägset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...