Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air + trådlös skrivare


Frupralin

Rekommendera Poster

Hej,

 

Då vårt bredband krånglade, ersatte Telia detta med en ny router. Därefter kan min dator inte hitta min trådlösa skrivare. Jag hade inga problem med att ansluta den, då den var ny. Nu går jag bet. Försöker googla men utan lycka. Kanske någon här inne vill ge tips?

 

Epson Stylus SX235W är skrivarens namn. Den är påslagen. Datorn ansluten till WiFi. Men får inte till det, därefter. Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromveckan försökte jag ansluta en skrivare trådlöst men det gick inte förrän jag gick till skrivaren, letade fram dess IP-adress, och angav adressen, se dump.

 

post-28798-0-70583100-1390833191_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromveckan försökte jag ansluta en skrivare trådlöst men det gick inte förrän jag gick till skrivaren, letade fram dess IP-adress, och angav adressen, se dump.

 

attachicon.gifprinter.png

Hm.. minns inte att jag gjorde så vid första installationen, men å andra sidan har mitt minne sett sina bästa dagar.. Står ip-adressen på skrivaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. minns inte att jag gjorde så vid första installationen, men å andra sidan har mitt minne sett sina bästa dagar.. Står ip-adressen på skrivaren?

Det vet jag inte. Kolla om din dator har de drivrutiner och program som behövs. Länk. Bland annat finns där en uppdaterare daterad den 9 januari i år. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många trådlösa skrivare kan dels ansluta till befintligt nät men även skapa ett eget adhoc-nät. När du bytt din trådlösa router är nätverksnamn och lösen nytt och behöver anges i skrivaren. Enklast att ansluta till nytt nät är att använda wps-funktionen. Alternativet är att ansluta till skrivaren med nätverkskabel eller med USB-kabel. Krångligast brukar vara att ansluta till skrivarens adhoc-nät.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det vet jag inte. Kolla om din dator har de drivrutiner och program som behövs. Länk. Bland annat finns där en uppdaterare daterad den 9 januari i år. Lycka till!

Laddat ner uppdateringen. Men fattar ändå inte. Skrivaren skriver ut ett Status Sheet och där står min gamla routers adress. Men var i hela friden justerar jag?? Är inne på Inställningar/Skrivare och scanner på min MacBook Air. IP-adress hittar jag ingenstans på skrivaren eller Status Sheet.

 

Naturligtvis, trots att jag alltid har koll annars, så hittar jag inte några som helst papper eller bruksanvisningar om skrivaren. Går bet när jag googlar. Går i cirklar! Ingen display heller på skrivaren som ger nån ledtråd. GAH!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många trådlösa skrivare kan dels ansluta till befintligt nät men även skapa ett eget adhoc-nät. När du bytt din trådlösa router är nätverksnamn och lösen nytt och behöver anges i skrivaren. Enklast att ansluta till nytt nät är att använda wps-funktionen. Alternativet är att ansluta till skrivaren med nätverkskabel eller med USB-kabel. Krångligast brukar vara att ansluta till skrivarens adhoc-nät.

 

 

Ja, men VAR anger jag detta i skrivaren? Brukar inte ha problem med sådant här, men går fet-bet! Ansluter med USB för att skriva ut, men vill ju kunna skriva ut trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Epson har online en handbok för nätverk och en användarhandbok avseende Epson Stylus SX235W. Lycka till! :ThumbsUp:

japp, är inne där redan och letar och jag får instruktionen att sätta i skivan för att gå vidare... finns ju ingenstans på en Air att stoppa i nån skiva (om jag nu skulle ha hittat nån)?? *förlorar förståndet här*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar en instruktion! Uppmanas slå på WPS på åtkomstpunkten/routern, har gjort det, lampa lyser. Håller ner WIFI-knappen på skrivaren i tre sekunder, två lampor ska blinka, japp. Ska bli fast sken. Japp. Provar skriva ut. Nepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är på rätt väg! Tror jag. :)

Trodde jag också! Men datorn hävdar "Skrivaren är inte ansluten". Status "nedkopplad".....!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag också! Men datorn hävdar "Skrivaren är inte ansluten". Status "nedkopplad".....!?

Så kan jag få med min trådade skrivare också. Då brukar jag ta bort den i Systeminställningar och lägga till den igen. Eventuellt krävs omstart av dator till och med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...