Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopierar Time Machine allas konton?


MacSunzet
 Share

Rekommendera Poster

Jag har just gett mig in på att använda min 1T externa HD för TM. Jag står i Administratörskontot och skapar just nu första backupen.
På datorn, en iMac, har vi fyra användarkonton, varav bara mitt är admin.

Säkerhetskopierar TM även de andra tre kontona är min fråga?
För det ligger en hel del filer på dem som inte är delade till någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte, enklast är väl att kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen, men till saken hör ju att om den inte gör det - behöver jag då tre externa HD:s till för att använda som TM för varje konto. Verkar ganska menlöst och krångligt.
Ville mest veta på förhand för att ha lite koll på vad jag har framför mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kan kopiera flera Timemachinekonton på samma disk..men får köras från respektive användare.

Tänk sedan på att Mac OS systemet kopieras inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara på säkra sidan bör man ha flera diskar för backup, och då gärna en som gör en klonad kopia av hela den interna disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... Funderar på att köpa en till disk och använda den bara som typ ExHD och kopiera över manuellt då och då från de andras konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Superduper eller Carbon Copy Cloner, så får du startbara backuper.

Du kan inte starta från en extern Timemachinebackup

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TM gör backup på alla användare på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte TM till för att kunna starta upp en kraschad dator med (men åtminstone få tag i allt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om din hårddisk kraschat..

Då måste du installera in en ny hårddisk, ladda in Mac OS X, sedan låta Flyttassistenten hämta in din TM

Har du klonad extern disk kan du starta upp från den direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TM gör backup på alla användare på datorn.

Bra, har inte kört den varianten :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig själv använt SuperDuper eller CCC. Får man versionshistorik likt TM eller enbart senaste version av filerna med dessa på sin backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig själv använt SuperDuper eller CCC. Får man versionshistorik likt TM eller enbart senaste version av filerna med dessa på sin backup?

Enbart senaste versionen, så man kan ju ha otur om man inte klonar ofta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om din hårddisk kraschat..

Då måste du installera in en ny hårddisk, ladda in Mac OS X, sedan låta Flyttassistenten hämta in din TM

Har du klonad extern disk kan du starta upp från den direkt

Nja, det stämmer väl inte riktigt.

Har man en fulländad backup via Time Machine så kan man, efter man bytt sin defekta hårddisk, starta upp sin dator med Cmd+Alt+R för att starta Internet Recovery. Väl inne så finns valmöjligheten att återställa sin dator från en Time Machine Backup.

 

Detta fungerar dock endast på hyfsat nyare datorer...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen att starta upp på en klonad disk när originaldisken är trasig att då blir det ditt original och du saknar en backup!

Vad händer om di klon falerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig själv använt SuperDuper eller CCC. Får man versionshistorik likt TM eller enbart senaste version av filerna med dessa på sin backup?

Det finns flera olika sätt att hantera hur kloningen ska gå till, se dump, vad gäller CCC.

 

post-28798-0-10059100-1390775072_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss bena ut detta... :)

TimeMachine säkerhetskopierar alla användarkonton ja, och säkerhetskopiorna för dessa användarkonton hanteras individuellt för varje användare. Det vill säga varje användare ser endast säkerhetskopiorna för den användaren när hen går in i TimeMachine.

TimeMachine kopierar inte OS X, utan program och användarkonton med dokument filer etc.

Återställning i Internet Recovery laddar ner OS X från internet och därefter kör in TimeMachine, som jag har uppfattat det om jag inte har missförstått något.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Ok - en liten fråga då:
Jag fick nåt strul med datorn för ett halvår sedan, vilket gjorde att jag gjorde en ominstallering av macOS och sedan gjorde jag ett nytt fräsch konto och tog sedan in mina gamla data och inställningar med hjälp av Time Machine. Tyvärr gjorde jag nåt fel, så mina gamla bilder och dokument pekade till mitt första användarkonto. Dvs - gick jag in i min användarprofil i finder så var bildmappen där tom, men gick jag in på min gamla profil i samma finder så låg bilderna där. Lite irriterande, men jag vande mig. Nu har jag dock fått nåt hårdvarufel som gör att jag efter fix måste blåsa hela macen. Jag har kört med TimeMachine, så det finns en backup, men kommer jag komma åt båda mina profiler efter ny installering och TimeMachine-återställning? Jag menar - jag har ju inte varit inkopplad på mitt första konto på ett halvår - faktiskt inte ens sedan jag skaffade en ny TimeMachine-disk, så då undrar jag om den ändå har backat upp båda mina användarprofiler?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

TimeMachine säkerhetskopierar alla användarkonton ja, och säkerhetskopiorna för dessa användarkonton hanteras individuellt för varje användare. Det vill säga varje användare ser endast säkerhetskopiorna för den användaren när hen går in i TimeMachine.

 

 

så då undrar jag om den ändå har backat upp båda mina användarprofiler?

Svar: ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...