Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstig prissättning på Mac pro 13 processorer


lillvargen

Rekommendera Poster

Hej! Köper du en mac pro med 6 kärnor betalar du 4.600 kr mer än den med 4 kärnor. 6:an heter E5 1650 och kostar idag på Dustin 3.900 kr moms inräknad. Men det är inte det som är det konstiga utan det att jag betalar ju då även för den processor med 4 kärnor som jag ju inte får med mig. Apple borde först drar av kostnaden för den med 4 kärnor 2490 kr som E5 1620 kostar och sedan lägga på kostnaden för den med 6 kärnor. 27.995 minus 2.490 summa 25.509 plus 3.900 summa 29.409 kr (Dustins priser)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har nog Apple aldrig gjort. Bara att kolla processor- eller minnesuppgraderingar på Apple store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dustin säljer inga Intel Xeon E5-1650v2 3,5GHz över huvud taget.

Bara "gamla" E5-1650 3,2GHz

Det skiljer dock fortfarande inga 4600kr mellan processorerna om man köper dem hos någon näthandlare.

Men det är ju samma sak med minne, hårddiskar, SSD när man uppgraderar dem hos Apple. Apple ÄR betydligt dyrare än exempelvis Dustin på komponenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tror inte att Apple lämnar någon egentlig rabatt för den komponent du ”inte väljer”. Så får du till exempel inget avdrag på priset om du väljer ett trådat tangentbord i stället för ett bluetooth-dito (till iMac), trots att det skiljer nästan 200 kronor mellan dem.

Till Apples försvar får man väl säga att det inte bara är komponenterna man betalar för vid ”specialbyggen”. Det innebär nog vissa skalfördelar att sälja standardmodeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är inte bara CPU... När jag köpte min kunde man beställa en extra hårdisk för 1.500,- .. samma disk kostade ~8-900,- i affären. Samma blit det ju med minnen. Så köp så bantat som möjligt av det som är rena tilläggsgrejjer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här hittade jag på Dustin idag

INTEL XEON E5-1620V2 QUAD CORE 3.70GHZ 10MB ...2490 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple tar bra betalt för grejjor. Tur att OS X är gratis nuförtiden....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

När det tex gäller ny mac pro så om man kryssar i allt så hamnar man över 180 000 spänn om jag inte mins fel. Kort sagt riktigt så bra är nog ingen vanlig persondator vilket det ju ändå är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga i prissättningen är att det inte finns en "normal" modell. Jag begriper hur de tänker att iMac 27" inte får kannibalisera på MP men de glömmer att folk vill välja själva vad de vill ha. Det borde finnas en modell med enkelt grafikkort för dem som vill ha datorn men inte har anledning att ha dubbla grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prissättning har inget med kostnad att göra. Den är en del av strategin bakom en produkt.

Tror någon att parfymen som kostar 450 kr för en liten flaska än den lilla flaska som ett okänt bolag säljer har kostat mer att producera. tänk i så fall igen.

Tror någon att den chip trimmade modellen av Volvo kostar mycket mer att producera än budget modellen med svagare men likdan motor. Tänk igen.

Det är helt fråga om strategi och har inte ett dugg dugg att göra med kostnaden för produkten.

Marknadsförare pratar marginal och ju mer prestige produkten har desto högre marginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...